Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10405 |
Berendina |
Groninger tjalk |
ijzer |
in 1908 |
Fikkers |
Muntendam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Drentse Hoofdvaart + Veenkolonien |
turf& huisvuil& e.d. |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Berendina is gebouwd in Muntendam in 1908. Op de werf van Fikkers, de grootvader van Fikkers de scheepsmakelaar.
Een zekere meneer Meyer heeft haar laten bouwen. Een mooi en degelijk schip. 10 streeps. Maar meneer Meyer had geen geld en het schip koste 3000 guldens.
De werf heeft het geld voorgeschoten.
Het schip kreeg de naam : De Vrouw Johanna.
Ze voer voornamelijk op Stadskanaal met de tonnetjes mest richting veenkoloniƫn en de turf terug naar de stad Groningen.
In drie jaren kon Fikkers betaald worden.
Meneer Meyer heeft het schip gehad tot 1924. Toen erfden zijn kinderen het.
Deze kinderen hebben het schip in 1925 verkocht.
De volgende eigenaar heeft het maar kort gehad. maar gaf het schip een andere naam. De twee Gezusters.
Nel Molenaar heeft het schip in 1981 gekocht van Jan Koopmans, die het als woonschip had. Zij heeft haar weer opnieuw onder zeil gebracht en in 1991 is zij met haar begonnen te charteren.
De naam Berendina kreeg ze van de familie Kaag in Hoorn. Mevrouw Kaag had deze naam.
Het schip is in 1987 naar Berlijn gevaren in een flottielje. Was een zeer avontuurlijke tocht.
Toen georganiseerd door Reid de Jong van de Workumer vuurtoren samen met de feestcommissie van het 750 jarig bestaan van Berlijn.
In 2016 kwam het schip in handen van de huidige eigenaar met als vaste ligplaats Rotterdam |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 49 cm |
4 m 00 cm |
0 m 45 cm |
1 m 20 cm |
– |
17 m 94 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “11-jul-80” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
11-jul-80 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Daimler Benz (Merced |
OM 312 |
– |
1986 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
MB 100 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De vrouwe Berendina is gebouwd in 1908 op de werf van Fikkers in het Groningse Muntendam. Zij liep als Onderneming van stapel en was bedoeld voor de vrachtvaart op de Veenkoloniƫn. De Groninger scheepsbouwers zijn in binnen- en buitenland bekend om hun schepen met goede vaarkwaliteiten. De Vrouwe Berendina vormt daarop geen uitzondering. Zij kan door haar geringe diepgang en hoogte (strijkbare mast) bijna overal komen en de uitstekende zeileigenschappen zorgen voor een snelle vaart op ruim water. Charterprogramma: Nederland is aan en uit het water ontstaan. Tot ver in de 19e eeuw waren de voornaamste wegen dan ook waterwegen. Personen en goederen bewogen zich voort per schip en het is dan ook begrijpelijk, dat Nederlands' cultuurgoed zich bevindt langs deze waterwegen. Met het museumschip Vrouwe Berendina bieden wij jullie de unieke gelegenheid om je, op historische wijze voortbewegend - dat wil zeggen zeilend, bomend en jagend -, te laten genieten van de Nederlandse folklore en het typisch Nederlandse erfgoed. Bezoeken aan specifiek folkloristische evenementen, musea en krakteristieke stadsdelen onder deskundige leiding, kunnen daarbij op verzoek in het programma ingelast worden. Daarnaast of tegelijkertijd bestaat de mogelijkheid tot zeilinstructie. Indien gewenst, kan onder de deskundige leiding van de schipper het varen met een groot schip als de Vrouwe Berendina worden aangeleerd. Aan de orde komen daarbij zaken als: afvaren en aankomen, afstoppen, het omgaan met een groot tuig, het dagelijkse onderhoud, schiemanswerk en navigatie. Tenslotte bieden wij de mogelijkheid aan schippers om zelfstandig met het schip te varen. |
|
Bijzonderheden |
<< Heeft nog geen wanten. >> |
|