Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10411 |
Janna Maria |
beurtmotorschip |
staal |
in 1922 |
Maas De Rijn |
Leiden |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Oostzaan - bollenstreek& Wieringermeer |
mest& aardappelen en zand |
Onbekend |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 95 cm |
3 m 47 cm |
0 m 85 cm |
– |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “446 B Leid 1927” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
446 B Leid 1927 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Samofa 2 cyl |
2S-108 |
– |
1965 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Het schip is in 1922 bebouwd door de werf De Rijn te Leiden door de gebroeders Maas, voor de gebroeders Gordijn. Het zware berghout is opvallend. Het schip werd Hendrik genoemd. In 1927 werd het schip overgenomen door de knecht Piet van den Berg (bijgenaamd Rooie Piet) die het schip Janna Maria noemde naar zijn vrouw. Piet van den Berg had eerst een loods en woonde later ook aan de trekvaart in Noordwijkerhout, waar hij met het schip tot voor zijn huis kon komen. Hij vervoerde voornamelijk mest en bietenpulp. De mest kwam uit de Zaanstreek en ging naar de bollenstreek. Als het schip geladen was en je stond te sturen had je kans op natte voeten als een grote golf over het dek spoelde, want in het begin had het schip een open stuurstand met liggend stuurwiel. Dit was om in Noordwijkerhout onder de Piet Gijzenbrug door te komen. De eerste jaren moet de voortstuwing gebeurd zijn door een Kromhout 14 pk met waterinjectie. Rooie Piet heeft deze motor vervangen door een 20 - 24 pk Deutz gloeikopmotor met spoelpompen. Deze heeft er waarschijnlijk tot 1971 in gestaan, hoewel er tussen 1957 en 1981 weinig bekend is van het schip behalve dat in 1957 schroothandelaar Jan van Ommen uit Ouderkerk aan de IJssel eigenaar werd. Er heeft een door een 1 cylinder Lister benzine motor aangedreven hijsinstallatie op gestaan. In 1941 kreeg het schip de naam Gerrigje en in 1971 Shangri-La, in 1985 kreeg het de naam Janna Maria terug. In de oorlog werd er met het schip aardappelen uit de Wieringermeer gesmokkeld, na de oorlog zand vervoerd. Als "motor-weekend schip met houten opbouw", staat het schip in 1971 te boek. In 1981 was het eigendom van een scheepshandelaar en lag het in de Kloveniersburgwalgracht in Amsterdam. P. de Wit kocht het schip, de opbouw werd gesloopt en laadruim en stuurhut werden opnieuw aangebracht. Het schip is nu als woning in gebruik maar heeft zo veel mogelijk het uiterlijk van vrachtschip terug gekregen. Afmetingen waren in de meetbrief van 1971 lang: 20.10; breed:3.46; afmetingen in de nieuwe meetbrief van 1985 lang: 19.95; breed: 3.47. Tonnage was 31 ton, is nu 15 ton. |
|