Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10412 |
Ebenhaezer |
steilsteven |
staal |
in 1924 |
Smit |
Vierverlaten |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Groningen& Friesland |
turf& mest en diversen |
Onbekend |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
21 m 15 cm |
4 m 14 cm |
– |
1 m 28 cm |
– |
15 m 20 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1252 B Zwolle 1954” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1252 B Zwolle 1954 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
CS |
– |
1954 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Het schip is gebouwd in 1924 te Vierverlaten. vaargebied: Groningen, Friesland met z'n smalle, ondiepe kanalen. Vandaar ook de lage kruiphoogte. De eerste eigenaar ('24-'26) is niet bekend. Schipper/eigenaar was S. Bosma van 1926-'72. Oude gegevens werden verstrekt door een zoon van Bosma die zelf nog als knecht heeft meegevaren met zijn vader. Van 1924 tot ongeveer 1935 uitsluitend gevaren als zeilschip, waarbij ook vaak werd gejaagd met paard of getrokken met de zeel. In 1935 werd de mast inclusief mastdek naar voren verplaatst en het tuig verkleind, hierdoor kreeg men 1 ruim. De gangboorden werden verhoogd waardoor het laadvermogen van 60 op 70 ton kwam. Ook werd toen een opduwer aangeschaft. Deze was voorzien van een Ford A motor. Voor de oorlog werd gevaren met turf van Valthermond en Exloermond naar Dokkum, alwaar deze door familie werd verhandeld. Op de heenreis werd mest meegenomen, dit was eigen handel. Na de oorlog (en in?) werd via de beurs gevaren, de lading bestond veelal uit pakken stroo, kolen en aardappelen. In de oorlog werd i.v.m. brandstofschaarste voornamelijk weer gezeild. 1955 was het laatste jaar waarin vracht werd gevaren. Bosma werd sleepbootkapitein en verhaalde het schip naar Vianen, alwaar het werd opgebouwd tot woonark. De mast bleef echter staan. Door de aanleg van een dam in het voormalig sluiskanaal te Vianen kwam de Ebenhaezer vast te liggen. Na het overlijden van schipper Bosma kwam het schip in bezit van de huidige eigenaar waarbij er een kraan en dieplader aan te pas moest komen om open vaarwater te bereiken. Op de huidige ligplaats te Arnhem werd de opbouw afgebroken en een nieuwe lagere aangebracht om weer te kunnen varen. De oude ingekorte mast verhuisde naar de Familietrouw (W. Ploeg). Met de opduwer werden diverse tochten door Nederland gemaakt. In 1983 kwam er weer een mast op het schip. Op de oude plaats. 1987 is het jaar dat de Ebenhaezer zijn woonfunctie kwijtraakt en recreatieschip wordt. De opbouw verdwijnt en luiken dekken het ruim af. In 1989 is de motor ingebouwd. In 1990 is ze opnieuw onder zeil, met een nieuw, geklonken mastdek. De mast staat nu een spantafstand naar achter, t.o.v. de oorspronkelijke plaats en er zijn houten zwaarden gemaakt, i.p.v. de oorspronkelijke plaatstalen. |
|