Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10424 |
Anna Koosje |
Luxe Motor |
ijzer |
in 1931 |
NV Scheepsbouwwerven v/h P. & A. Ruitenberg |
Waspik |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zuid Nederland, Zeeuwse stromen |
vnl. suikerbieten & vroeger allerhande; vanaf 1975-1990 veevoer |
Buiten Nederland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De bouwtekeningen van de werf zijn in archief Prins Hendrik Rotterdam. Behalve een andere motor en het verwijderde hijstuig is alles nog in originele staat. Ook zijn veel originele atributen zoals zonnetent, draadrol en dergelijke nog aanwezig.
Rond 1998 is de eerder aangebrachte verlenging er weer tussenuit gehaald, het schip heeft weer de oorspronkelijke afmetingen. Het matrozenverblijf en de roef zijn nog steeds in oorspronkelijke staat.
Er is een Ballegooy stuurrooster kopschroef ingebouwd. Het ruim is omgebouwd tot comfortabel verblijf voor langere reizen.
In 2012 zijn we naar de Zwarte zee en in 2013 via Ems / Wezer / Elbe naar Dresden, Berlijn en Schwerin gevaren. |
|
Illustraties: |
|
Grevelingen Gemaakt op/in: 8 april 2010
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Op de Rijn tussen Bingen en Gernsheim Gemaakt op/in: 13 april 2012
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Anna_Koosje_%28ship,_1931%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikelen (Schrijf het artikel zelf !) |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
28 m 50 cm |
5 m 05 cm |
1 m 10 cm |
1 m 75 cm |
130,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “dubbel” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
dubbel |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “dubbel” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
dubbel |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
De Hoop |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “8403 B Rott 1953” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
8403 B Rott 1953 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
De Hoop |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Scania |
D11 6 cilinder |
– |
1972 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Scania |
D11 |
– |
1972 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Van voormalige eigenaar Chris Dudok, ca. 1997: |
"Nadat wij in 1987 eigenaar werden, hebben wij via de schippersbeurs in Rotterdam diverse vrachtreizen gemaakt; b.v. walsdraad naar Antwerpen, maispellets naar Sneek, 150 ton lupinezaad voor Eindhoven, sojaschrot voor Izegem bij Roeselaere (met ZW8 over de Westerschelde), 110 ton Canadese tarwe voor Bolletje naar Sas van Gent, enz., enz. Daar kunnen we een boek over schrijven. Omdat er na 1990 bijna geen vracht meer te krijgen was voor kleine schepen hebben we daarna een paar keer bieten gevaren voor de boeren uit de Biesbosch. Dan doe je in ca. 6 weken 15 Ã 20 reizen. Dat was erg leuk, ook omdat we zo'n zwaargebouwd schip hebben, wat er op gemaakt is. Dat is wel nodig als je bij laag water droog ligt en ze storten 10 ton bieten in je ruim. Ze heeft er dan ook niets mee geleden. Om gezondheidsredenen varen we niet meer beroepsmatig met ons schip en we overwegen het te verkopen." |
|
Bijzonderheden |
In de staat als bij de bouw, minus de laadmast |
|