Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10425 |
Avalon |
klipperaak |
staal |
in 1901 |
Suijlekom, van |
Raamsdonksveer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
grote rivieren & IJsselmeer
(Friesland-Amsterdam) |
stortgoed & aardappelen |
Noord-Holland noord (incl Westfriesland) |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Deze klipperaak is als rivierzeilschip gebouwd volgens het model van de 's Gravenmoerse klipperaak, d.w.z. met een onder de waterlijn een zogenaamde geveegde kont.
Over de eerste dertig jaar is weinig bekend. Waarschijnlijk heeft het schip in die tijd stortgoed vervoerd over de grote rivieren in het midden van ons land.
Vanaf begin jaren dertig zeilde het schip over het toen ontstane IJsselmeer tussen Friesland en Amsterdam. Meestal bestond de lading uit aardappelen.
In 1965 vond een grootscheepse verbouwing plaats: het schip werd volledig onttakeld, kreeg een motor en een stuurhut en werd verlengd van 23 naar 30 meter.
Tien jaar later werd het schip ingekort tot zo'n 24,5 meter en kreeg het een woonfunctie in Amsterdam, met de bijnaam de Oranje.
In 1980 werd het schip gekocht door Roeland Heeck, die de lijnen van het zeilschip herkende en besloot het schip, dat hij Mijdt Spijt doopte, weer volledig in oude staat te reconstrueren. Vanaf 1982 was het schip weer onder zeil!
In 1992 verandert het schip opnieuw van eigenaar. De houten luikenkap (totaal verrot) wordt in 1997 vervangen door een stalen dek.
In 2013 krijgt het schip 2 nieuwe eigenaren. Het schip krijgt de nieuwe naam Avalon. Het was zwaar verwaarloosd en wordt geheel gerenoveerd door de eigenaren. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Avalon onder zeil Gemaakt op/in: onbekend

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://avalonschip.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 48 cm |
4 m 73 cm |
1 m 30 cm |
1 m 90 cm |
18,590 ton |
17 m 10 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “421 B Breda 1937” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
421 B Breda 1937 |
- |
Buitenn verwachting |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
575 turbo |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
Type 575 |
A33383 |
1965 |
Gereviseerd |
1997 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
Type 575 |
– |
1965 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De klipperaak 'Mijdt Spijt' is in 1901 gebouwd bij van Suylecom in Raamsdonksveer als rivierzeilschip, volgens het model van de 's Gravenmoerse klipperaak, d.w.z. met een onder de waterlijn 'geveegde kont': al zo'n 7 meter van de spiegel begint het vlak alweer op te lopen, wat veel minder zuiging gaf (ongeveer zoals de stevenaken). Over de eerste dertig jaar is weinig bekend. Waarschijnlijk heeft het schip in die tijd stortgoed vervoerd over de grote rivieren in het midden van ons land. Vanaf begin jaren dertig zeilde het schip over het toen ontstane lJsselmeer tussen Friesland en Amsterdam. Meestal bestond de lading uit aardappelen voor de grote stad. In 1965 vond een grootscheepse verbouwing plaats: het schip werd volledig onttakeld, kreeg een motor en werd verlengd van 23 naar 30 meter. Ook kreeg het een stuurhut, zodat het qua uiterlijk niets meer had van het oorsponkelijke zeilschip. Slechts 10 jaar later werd het schip alweer ingekort tot zo'n 24,5 meter en kreeg het een woonfunctie. In 1980 werd het schip gekocht door Roeland Heeck, die de lijnen van het zeilschip herkende en besloot het schip, dat hij 'Mijdt Spijt' doopte, weer volledig in oude staat te reconstrueren. Vanaf 1982 was het schip weer onder zeil en in de loop der jaren werden tal van verbeteringen en aanpassingen doorgevoerd, een proces dat door ons sinds 1992 nog steeds wordt voortgezet.
Weer onder zeil..... Inmiddels heeft de 'Mijdt Spijt' alweer heel wat mijlen gezeild: Regelmatig is het schip te vinden op het IJsselmeer, het waterrijke Friesland en de prachtige Waddenzee, waar het schip door zijn geringe diepgang de nauwste geulen en prielen kan bevaren en het heerlijk is om droog te vallen op een zandbank. De 'Mijdt Spijt' is, in tegenstelling tot zijn vele soortgenoten, geen charterschip. Een bewuste keuze van ons, omdat we veel liever met vrienden gaan zeilen dan het schip bloot te stelten aan de vaak kwalijke invloed van een (dronken....) charterbemanning. Deze keuze heeft zijn voor- en nadelen: het grootste voordeel (eigen vrienden) is al genoemd. Daarnaast hoefde het interieur van het schip niet 'slagvast' vertimmerd te worden, maar kan de intieme sfeer in het ruim juist behouden blijven. Een groot nadeel is, dat het geld voor het nodige onderhoud en aanpassingen ergens anders vandaan zal moeten komen. Rob is vrachtwagenchauffeur en Christine werkt als centraal invalster bij onderwijsinstellingen te Amsterdam. Daarnaast zijn we beiden muzikant. Door ons werk en de muziek ontbreek het wel eens aan tijd om het een en ander te kunnen doen aan het schip en ook onze doerak Florian (geboren febr.'98) gooit weleens roet in het eten....
Onderhoud en zo.... Veel is er al gebeurd, veel moet nog gebeuren om de 'Mijdt Spijt' in optimale conditie te krijgen. Onze vrienden steken dan ook vaak de helpende handen uit de mouwen. Er is zeker een stijgende lijn, maar door het tijd- en geldprobleem zijn we gedwongen keer op keer een prioriteit te stellen. Aan dek is vrijwel alles klaar: met een reling rondom, alle reddingsmiddelen binnen handbereik, een robuuste DAF-motor en twee marifoons is de 'Mijdt Spijt' nu een veilig en betrouwbaar schip. Bovendien erg snel: na jaren als 'middenmoter' te hebben meegezeild werd de Klipperrace 1998 afgesloten met een 10e plaats van de 31, en de Driestedenrace zelfs als 7e! En dat met een gemiddelde van slechts 30 zeildagen per jaar... Dit resultaat is uiteraard mede te danken aan de vaste, enthousiaste en gezellige bemanning! Wat het interieur betreft is ook het nodige gebeurd: speciaal voor onze zeilvrienden zijn in het voorschip 1 vierpersoons- en 2 twee-persoonshutten gebouwd en kunnen nog eens 4 man slapen op een 2 persoons matras en de grote hoekbank. Een normaal toilet met electrische pomp heeft het oude 'vacuum handpomp WC-tje' vervangen en de originele robuuste Noorse Ulefos houtkachel heeft gezelschap gekregen van een volledig automatisch gestuurde C.V. installatie, die tevens zorgt voor een gulle straal heet water uit de nieuwe douche. Een kostbaar electrisch combi-apparaat voorziet het schip voortdurend van zowel 24V als 220V, wat een stuk minder luidruchtig en veel milieuvriendelijker is dan een brommend aggregaat. De verbouwing van de keuken is in november 1997 halverwege onderbroken door de vervanging van de originele maar totaal verrotte houten luikenkap (uit 1901..) door een stalen kap, waarbij de lichtopbrengst onderdeks meer dan verdubbeld werd door de bouw van een 'reuzen-koekoek'(een 6-raams bovenlicht). Uiteindelijk zal dit ijzeren 'dak' weer afgedekt worden met een traditionele houten luikenkap!
Traditie en.... Jubileum! Tegenover het vele werk staat natuurlijk veel plezier: ieder jaar stellen we voor onze vrienden een heel programma samen waarin voor ieder wat wils te vinden is. Zo zijn er zeilweekenden naar Friesland en Overijssel, een Waddentocht, een Gezelligheidsweekend en in oktober de deelname aan de 'Klipperrace' in Enkhuizen! Onze zeilvrienden kennen deze traditionele zeildata uit hun hoofd en de meeste tochten zijn telkens al in het begin van het jaar volgeboekt! In 2001 bestaat de 'Mijdt Spijt' 100 jaar. Deze mijlpaal hebben we aangegrepen om een jubileumtocht van maar liefst 3 maanden te ondernemen naar het prachtige Denemarken! De 'Mijdt Spijt', een gezellig schip? Ja, want wij hebben een motto dat zijn waarde in al die jaren meer dan bewezen heeft. Een motto dat bestaat uit een soort drie-eenheid: eerst Veiligheid, dan Gezelligheid, en dan pas gaan we Zeilen!!! |
|
Bijzonderheden |
Start april 2013 met een algehele verbouwing en groot onderhoud. Binnen en buitenom. |
|