Avalon

Details over het schip Avalon, BHS nummer 10425


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10425 Avalon klipperaak staal in 1901 Suijlekom, van Raamsdonksveer
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
grote rivieren & IJsselmeer (Friesland-Amsterdam) stortgoed & aardappelen Noord-Holland noord (incl Westfriesland)
Korte geschiedenis van dit schip
Deze klipperaak is als rivierzeilschip gebouwd volgens het model van de 's Gravenmoerse klipperaak, d.w.z. met een onder de waterlijn een zogenaamde geveegde kont.

Over de eerste dertig jaar is weinig bekend. Waarschijnlijk heeft het schip in die tijd stortgoed vervoerd over de grote rivieren in het midden van ons land.
Vanaf begin jaren dertig zeilde het schip over het toen ontstane IJsselmeer tussen Friesland en Amsterdam. Meestal bestond de lading uit aardappelen.

In 1965 vond een grootscheepse verbouwing plaats: het schip werd volledig onttakeld, kreeg een motor en een stuurhut en werd verlengd van 23 naar 30 meter.
Tien jaar later werd het schip ingekort tot zo'n 24,5 meter en kreeg het een woonfunctie in Amsterdam, met de bijnaam de Oranje.

In 1980 werd het schip gekocht door Roeland Heeck, die de lijnen van het zeilschip herkende en besloot het schip, dat hij Mijdt Spijt doopte, weer volledig in oude staat te reconstrueren. Vanaf 1982 was het schip weer onder zeil!

In 1992 verandert het schip opnieuw van eigenaar. De houten luikenkap (totaal verrot) wordt in 1997 vervangen door een stalen dek.
In 2013 krijgt het schip 2 nieuwe eigenaren. Het schip krijgt de nieuwe naam Avalon. Het was zwaar verwaarloosd en wordt geheel gerenoveerd door de eigenaren.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Avalon onder zeil
Gemaakt op/in: onbekend
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://avalonschip.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 48 cm 4 m 73 cm 1 m 30 cm 1 m 90 cm 18,590 ton 17 m 10 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “421 B Breda 1937”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
421 B Breda 1937 - Buitenn verwachting -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 575 turbo
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF Type 575 A33383 1965 Gereviseerd 1997
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF Type 575 1965
Verhalen over dit schip:
De klipperaak 'Mijdt Spijt' is in 1901 gebouwd bij van Suylecom in
Raamsdonksveer als rivierzeilschip, volgens het model van de 's Gravenmoerse
klipperaak, d.w.z. met een onder de waterlijn 'geveegde kont': al zo'n 7
meter van de spiegel begint het vlak alweer op te lopen, wat veel minder
zuiging gaf (ongeveer zoals de stevenaken).
Over de eerste dertig jaar is weinig bekend. Waarschijnlijk heeft het schip in
die tijd stortgoed vervoerd over de grote rivieren in het midden van ons land.
Vanaf begin jaren dertig zeilde het schip over het toen ontstane lJsselmeer
tussen Friesland en Amsterdam. Meestal bestond de lading uit aardappelen voor
de grote stad. In 1965 vond een grootscheepse verbouwing plaats: het schip
werd volledig onttakeld, kreeg een motor en werd verlengd van 23 naar 30 meter.
Ook kreeg het een stuurhut, zodat het qua uiterlijk niets meer had van het
oorsponkelijke zeilschip. Slechts 10 jaar later werd het schip alweer ingekort
tot zo'n 24,5 meter en kreeg het een woonfunctie. In 1980 werd het schip
gekocht door Roeland Heeck, die de lijnen van het zeilschip herkende en besloot
het schip, dat hij 'Mijdt Spijt' doopte, weer volledig in oude staat te
reconstrueren. Vanaf 1982 was het schip weer onder zeil en in de loop der
jaren werden tal van verbeteringen en aanpassingen doorgevoerd, een proces dat
door ons sinds 1992 nog steeds wordt voortgezet.

Weer onder zeil.....
Inmiddels heeft de 'Mijdt Spijt' alweer heel wat mijlen gezeild: Regelmatig is
het schip te vinden op het IJsselmeer, het waterrijke Friesland en de prachtige
Waddenzee, waar het schip door zijn geringe diepgang de nauwste geulen en
prielen kan bevaren en het heerlijk is om droog te vallen op een zandbank. De
'Mijdt Spijt' is, in tegenstelling tot zijn vele soortgenoten, geen
charterschip. Een bewuste keuze van ons, omdat we veel liever met vrienden
gaan zeilen dan het schip bloot te stelten aan de vaak kwalijke invloed van
een (dronken....) charterbemanning. Deze keuze heeft zijn voor- en nadelen:
het grootste voordeel (eigen vrienden) is al genoemd. Daarnaast hoefde het
interieur van het schip niet 'slagvast' vertimmerd te worden, maar kan de
intieme sfeer in het ruim juist behouden blijven. Een groot nadeel is, dat het
geld voor het nodige onderhoud en aanpassingen ergens anders vandaan zal moeten
komen. Rob is vrachtwagenchauffeur en Christine werkt als centraal invalster
bij onderwijsinstellingen te Amsterdam. Daarnaast zijn we beiden muzikant.
Door ons werk en de muziek ontbreek het wel eens aan tijd om het een en ander
te kunnen doen aan het schip en ook onze doerak Florian (geboren febr.'98)
gooit weleens roet in het eten....

Onderhoud en zo....
Veel is er al gebeurd, veel moet nog gebeuren om de 'Mijdt Spijt' in optimale
conditie te krijgen. Onze vrienden steken dan ook vaak de helpende handen uit
de mouwen. Er is zeker een stijgende lijn, maar door het tijd- en geldprobleem
zijn we gedwongen keer op keer een prioriteit te stellen. Aan dek is vrijwel
alles klaar: met een reling rondom, alle reddingsmiddelen binnen handbereik,
een robuuste DAF-motor en twee marifoons is de 'Mijdt Spijt' nu een veilig en
betrouwbaar schip. Bovendien erg snel: na jaren als 'middenmoter' te hebben
meegezeild werd de Klipperrace 1998 afgesloten met een 10e plaats van de 31, en
de Driestedenrace zelfs als 7e! En dat met een gemiddelde van slechts 30
zeildagen per jaar... Dit resultaat is uiteraard mede te danken aan de vaste,
enthousiaste en gezellige bemanning!
Wat het interieur betreft is ook het nodige gebeurd: speciaal voor onze
zeilvrienden zijn in het voorschip 1 vierpersoons- en 2 twee-persoonshutten
gebouwd en kunnen nog eens 4 man slapen op een 2 persoons matras en de grote
hoekbank. Een normaal toilet met electrische pomp heeft het oude 'vacuum
handpomp WC-tje' vervangen en de originele robuuste Noorse Ulefos houtkachel
heeft gezelschap gekregen van een volledig automatisch gestuurde C.V.
installatie, die tevens zorgt voor een gulle straal heet water uit de nieuwe
douche. Een kostbaar electrisch combi-apparaat voorziet het schip voortdurend
van zowel 24V als 220V, wat een stuk minder luidruchtig en veel
milieuvriendelijker is dan een brommend aggregaat. De verbouwing van de keuken
is in november 1997 halverwege onderbroken door de vervanging van de originele
maar totaal verrotte houten luikenkap (uit 1901..) door een stalen kap,
waarbij de lichtopbrengst onderdeks meer dan verdubbeld werd door de bouw van
een 'reuzen-koekoek'(een 6-raams bovenlicht). Uiteindelijk zal dit ijzeren
'dak' weer afgedekt worden met een traditionele houten luikenkap!

Traditie en.... Jubileum!
Tegenover het vele werk staat natuurlijk veel plezier: ieder jaar stellen we
voor onze vrienden een heel programma samen waarin voor ieder wat wils te
vinden is. Zo zijn er zeilweekenden naar Friesland en Overijssel, een
Waddentocht, een Gezelligheidsweekend en in oktober de deelname aan de
'Klipperrace' in Enkhuizen! Onze zeilvrienden kennen deze traditionele
zeildata uit hun hoofd en de meeste tochten zijn telkens al in het begin van
het jaar volgeboekt! In 2001 bestaat de 'Mijdt Spijt' 100 jaar. Deze mijlpaal
hebben we aangegrepen om een jubileumtocht van maar liefst 3 maanden te
ondernemen naar het prachtige Denemarken! De 'Mijdt Spijt', een gezellig
schip? Ja, want wij hebben een motto dat zijn waarde in al die jaren meer dan
bewezen heeft. Een motto dat bestaat uit een soort drie-eenheid: eerst
Veiligheid, dan Gezelligheid, en dan pas gaan we Zeilen!!!
Bijzonderheden
Start april 2013 met een algehele verbouwing en groot onderhoud. Binnen en buitenom.