Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10444 |
Hoop op Welzijn |
klipperaakschip |
staalijzer |
in 1922 |
Werff, v.d. |
Smilde |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Vnl. noorden van het land tot 1956. Turfvaart t.b.v. steenfabrieken langs de grote rivieren. Later het gehele land |
Turf , riet en vlas |
Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Schip is gebouwd als een z.g.n. volumelader, met een naar verhouding kleine inzinking. Wel een hoge den, tbv deklast.
Schip is pas gemotoriseerd in 1956 met een zijschroefinstallatie. Voordien werd ook een korte tijd gevaren met een opdrukker (gezien de z.g.n. opdrukkerdeuk in de kont.)
Schip heeft veel orginele details, zoals een strijkende scheg, een roerzwaard en de oorspronkelijke roef (binnen en buiten) |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De HOOP OP WELZIJN voor de wal in de museumhaven aan de Ondervloed in Gorinchem. Gemaakt op/in: 8 oktober 2010, 11:19:31 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Hoop_op_Welzijn_%28ship,_1922%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikel |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 25 cm |
5 m 02 cm |
0 m 60 cm |
1 m 40 cm |
– |
15 m 50 cm |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
MAH 220 |
– |
1956 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
MWM 220 |
– |
1956 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Het klipperaakschip Hoop op Welzijn is gebouwd in 1922 bij v.d. Werf in Hijkersmilde. Tot 1976 was de naam Hoop op Welvaart. De schipper, J. Kikkert uit Hoogeveen, geloofde niet in de toekomst van de motorvaart, dus wilde hij toch nog een echt zeilschip. Ondanks dat er toen vooral steilstevens werden gebouwd heeft dit schip een klipperkop gekregen, waarschijnlijk op speciaal verzoek van de schipper. Tot 1956 was de enigste voorstuwing het zeiltuig, in de laatste na-oorlogse periode een verkleind tuig. Zo te zien is aan de karateristieke deuk in de kont aan bakbaardzijde werd ook gebruik gemaakt van een opdrukker. In 1956 ging het tuig eraf, werd een zijschroefinstallatie (liggende Deutz 26 pk) aangebracht, het mastdek verwijderd en verscheen op het achterdek een stuurhut met engels stuurwerk met stuurrad. Op deze wijze voer de schipper voort tot 1967. Volgens verhalen is hij geregeld gesignaleerd op de Linge met veevoer en in de noord-zuid vaart met vlas tussen Groningen en Vlaanderen. Van 1967 tot 1976 heeft het schip stilgelegen en werd het gebruikt voor munitieopslag. Het schip was gebouwd voor de tufvaart tussen Drente en de steenfabrieken langs de grote rivieren. Het moest dus een schip worden met een geringe diepgang en tegelijkertijd voldoende zeevaardig zijn voor de grote rivieren. Het schip heeft dan ook een geringe holte voor z'n afmetingen. Daarentegen heeft het wel een hoge den en een hoge roef. Aldus verkreeg men een zgn volume-schip, zeer geschikt voor lichte volumineuze lading (turf, riet, vlas e.d.). Hetschip is typisch een produkt van de laatste fase van de traditionele bouw. Door specialisatie ontstonden mengtypen. Het valt het est te omschrijven als een versteilstevende hasselteraak met klipperaakkop met motorschip-kenmerken. Doordat het schip nooit is gemotoriseerd, beschikt het nog over een strijkende slof aan de scheg. Ook is aan het roer een roerzwaard bevestigd. In de kop zijn de sleephaken met ogen in de boeiing aan beide zijden nog aanwezig. De spantafstand is 32 cm. Het schip is geveegder onder water als dat liggend in het water lijkt. Het voorschip gaat 80 cm voor het aanvaringsschot omhoog en het achterschip 700 cm vanaf de kont. De binnenbetimmering van de roef is nog origineel. De zijschroefinstallatie (lamme arm, zijlenter) beschikt over een 26 pk liggende Deutz MWM 220. Een ééncilinder die met de hand , middels lontje en kleppenlichter gestart moet worden. De installatie heeft geen achteruit. De koppeling is gebaseerd op frictieplaten, dus de mogelijkheden zijn aan en uit, hard en zacht. Nadat het schip een nieuwe funktie kreeg als woonschip zijn het mastdek en het helmhout teruggekeerd en is de zijschroefinstallatie gereviseerd. Het schip heeft nu een zgn "grote rivieren tuig", dus een relatief korte mast met een strijkende steng en een korte giek. De situatie is m.o.m. teruggebracht van 40-er jaren, al is de opdrukker dan vervangen door de zijschroef. Rest nu nog het laten maken van de zeilen, en het opnieuw intimmeren van het achteronder. |
|