Hoop op Welzijn

Details over het schip Hoop op Welzijn, BHS nummer 10444


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10444 Hoop op Welzijn klipperaakschip staalijzer in 1922 Werff, v.d. Smilde
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Vnl. noorden van het land tot 1956. Turfvaart t.b.v. steenfabrieken langs de grote rivieren. Later het gehele land Turf , riet en vlas Hollandse IJssel, Gouda, Z-H rivierengebied
Korte geschiedenis van dit schip
Schip is gebouwd als een z.g.n. volumelader, met een naar verhouding kleine inzinking. Wel een hoge den, tbv deklast.
Schip is pas gemotoriseerd in 1956 met een zijschroefinstallatie. Voordien werd ook een korte tijd gevaren met een opdrukker (gezien de z.g.n. opdrukkerdeuk in de kont.)
Schip heeft veel orginele details, zoals een strijkende scheg, een roerzwaard en de oorspronkelijke roef (binnen en buiten)
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De HOOP OP WELZIJN voor de wal in de museumhaven aan de Ondervloed in Gorinchem.
Gemaakt op/in: 8 oktober 2010, 11:19:31
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Hoop_op_Welzijn_%28ship,_1922%29
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Basis voor Wikipedia artikel Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 25 cm 5 m 02 cm 0 m 60 cm 1 m 40 cm 15 m 50 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz MAH 220 1956
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz MWM 220 1956
Verhalen over dit schip:
Het klipperaakschip Hoop op Welzijn is gebouwd in 1922 bij v.d. Werf in
Hijkersmilde. Tot 1976 was de naam Hoop op Welvaart. De schipper, J. Kikkert
uit Hoogeveen, geloofde niet in de toekomst van de motorvaart, dus wilde hij
toch nog een echt zeilschip. Ondanks dat er toen vooral steilstevens werden
gebouwd heeft dit schip een klipperkop gekregen, waarschijnlijk op speciaal
verzoek van de schipper. Tot 1956 was de enigste voorstuwing het zeiltuig, in
de laatste na-oorlogse periode een verkleind tuig. Zo te zien is aan de
karateristieke deuk in de kont aan bakbaardzijde werd ook gebruik gemaakt van
een opdrukker. In 1956 ging het tuig eraf, werd een zijschroefinstallatie
(liggende Deutz 26 pk) aangebracht, het mastdek verwijderd en verscheen op het
achterdek een stuurhut met engels stuurwerk met stuurrad. Op deze wijze voer
de schipper voort tot 1967. Volgens verhalen is hij geregeld gesignaleerd op
de Linge met veevoer en in de noord-zuid vaart met vlas tussen Groningen en
Vlaanderen. Van 1967 tot 1976 heeft het schip stilgelegen en werd het gebruikt
voor munitieopslag.
Het schip was gebouwd voor de tufvaart tussen Drente en de steenfabrieken langs
de grote rivieren. Het moest dus een schip worden met een geringe diepgang en
tegelijkertijd voldoende zeevaardig zijn voor de grote rivieren. Het schip
heeft dan ook een geringe holte voor z'n afmetingen. Daarentegen heeft het wel
een hoge den en een hoge roef. Aldus verkreeg men een zgn volume-schip, zeer
geschikt voor lichte volumineuze lading (turf, riet, vlas e.d.). Hetschip is
typisch een produkt van de laatste fase van de traditionele bouw. Door
specialisatie ontstonden mengtypen. Het valt het est te omschrijven als een
versteilstevende hasselteraak met klipperaakkop met motorschip-kenmerken.
Doordat het schip nooit is gemotoriseerd, beschikt het nog over een strijkende
slof aan de scheg. Ook is aan het roer een roerzwaard bevestigd. In de
kop zijn de sleephaken met ogen in de boeiing aan beide zijden nog aanwezig. De
spantafstand is 32 cm. Het schip is geveegder onder water als dat liggend in
het water lijkt. Het voorschip gaat 80 cm voor het aanvaringsschot omhoog en
het achterschip 700 cm vanaf de kont. De binnenbetimmering van de roef is nog
origineel. De zijschroefinstallatie (lamme arm, zijlenter) beschikt over een
26 pk liggende Deutz MWM 220. Een ééncilinder die met de hand , middels lontje
en kleppenlichter gestart moet worden. De installatie heeft geen achteruit. De
koppeling is gebaseerd op frictieplaten, dus de mogelijkheden zijn aan en uit,
hard en zacht.
Nadat het schip een nieuwe funktie kreeg als woonschip zijn het mastdek en het
helmhout teruggekeerd en is de zijschroefinstallatie gereviseerd. Het schip
heeft nu een zgn "grote rivieren tuig", dus een relatief korte mast met een
strijkende steng en een korte giek. De situatie is m.o.m. teruggebracht van
40-er jaren, al is de opdrukker dan vervangen door de zijschroef. Rest nu nog
het laten maken van de zeilen, en het opnieuw intimmeren van het achteronder.