Helena

Details over het schip Helena, BHS nummer 10447


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10447 Helena stevenaak ijzer in 1875 Jonker, gebr. Kinderdijk
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Rijnvaart (hoofdzakelijk) allerhande stortgoed& veel kolen Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
In 1875 kreeg scheepswerf Jonker in Kinderdijk opdracht om de stevenaak ‘Helena’ te bouwen. Het schip was speciaal ontworpen voor de vaart op de Rijn, van Rotterdam tot Straatsburg.
Door de snelle ontwikkeling van dieselmotoren en de bouw van
de vele Rijnbruggen konden de zeilschepen de concurrentie al snel niet meer aan. De ‘Helena’ werd onttakeld en sleet het grootse deel van haar werkzame leven als vrachtschip in de havens van Rotterdam.
In 2003 kwam het schip in handen van Stichting Het Rotter- damse Zeilschip, die het terugbracht in authentieke staat.
Al het ijzerwerk werd ambachtelijk gesmeed en geklonken, de roef herbouwd, de oorspronkelijke tuigage in ere hersteld en de inrich- ting in oude stijl teruggebracht. Het schip is nu door het ministerie van OCW geklasseerd en geregistreerd als varend monument met zeer grote cultuurhistorische waarde.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De HELENA komt sluis Hageslein uit en gaat in de afvaart.
Gemaakt op/in: 21 juli 2012, 13:19:44
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.rivierzeilen.nl/
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
Commercieel Dit is de website van de organisatie die de Helena exploiteert Website bevat een paragraaf "Geschiedenis"
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
40 m 00 cm 6 m 28 cm 0 m 95 cm 1 m 82 cm 215,000 ton 21 m 00 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout 6 TS 117
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz
Verhalen over dit schip:
Geschiedenis (Overgenomen uit "Schepen van Leden")
In 1875 heeft schipper W.G Fromm uit Millingen scheepswerf Jonker de opdracht gegeven de stevenaak Helena te bouwen. Daarna is het schip door de schippers Rhijnvos (1910-1926), Th. Verburg (1926-1955) en vanaf 1956-1989 door vele andere schippers bevaren.

Het zeilschip was speciaal bedoeld voor de vaart op de Rijn, van Rotterdam tot Straatsburg. Het is een snelle zeiler sierlijk gelijnd met een hoog gewelfd achterschip. De woning staat ver naar voren, waar het schip het breedst is. Achter de roef is nog een achterruim en helemaal achterin nog een achteronder onder een paviljoendek.

In 1911 is waarschijnlijk het schip verbouwd voor groter laadvermogen. Dit hield in verlenging van de luikenkap en vervanging van middenroef door een kleine roef achteraan de luikenkap. Verder werd het tuigage verkleind en het braadspil en de strijklier vervangen door een patent ankerlier. Het schip heeft tot 1954 gezeild, de laatste jaren in combinatie met een opduwer. In dat jaar werd het schip van achter overvaren op de Rijn en zonk. Het werd gelicht en na een jaar verkocht en weer gerepareerd. Tot 1962 heeft het schip als sleepschip gevaren, waarna het als overslagschip voor magnesiet stil kwam te liggen. In 1978 werd het vanwege de slechte staat naar de sloop verkocht.

Vanaf dat moment zijn er pogingen ondernomen om het schip weer te restaureren. Er is toen voor het eerst een motor in geplaatst. Pas als Bart Vermeer het schip in 1989 koopt beginnen de plannen zich te vormen voor de unieke restauratie van het schip. Toch kan Bart dit werk uiteindelijk niet alleen op zich nemen en wordt het schip in 1996 overgedragen aan stichting "Het Rotterdams Zeilschip". In 1997 wordt de restauratie met vele sponsoren in volle gang gezet.

Om het authetieke monumentale schip in stand te houden vaart de Helena sinds mei 2003 dagtochten met groepen en individuele gasten, voor o.a. het Erfgoedhuis Zuid-Holland.