Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10455 |
Hoop op Welvaart |
dektjalk |
ijzer |
in 1906 |
Verstockt, gebr. |
Martenshoek |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Groningen& Friesland& Zuiderzee en veel op Nijkerk |
turf |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 75 cm |
4 m 56 cm |
0 m 90 cm |
1 m 50 cm |
– |
18 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “484 B Gron 1927” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
484 B Gron 1927 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
4 GS |
– |
1951 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
– |
– |
1951 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Schip aangekocht in 1983 van Fa. Tijms, Geldersekade, 37 Amsterdam. Dit was een handel in scheepsbenodigdheden. De firma heeft het schip gekocht van Berend van Komen in 1962. Gebruikt als opslagschip heeft het 21 jaar aan de Geldersekade gelegen. Toen wij het schip kochten was het volkomen "gestript". Alles wat los kon was eraf zoals ankerlier, kokerlieren, ankers, zijschroefmotor, zwaarden en zwaardlieren, stuurfwiel, blokken, enz. Wij kochten dus een kaal schip wat ook 22 jaar niet gehellingd was. Het schip lag achter een zeer lage vaste brug. Om hem daar onderdoor te krijgen hebben wij eerst de verhoogde den verlaagd en de stuurhut die op het achterdek stond verwijderd. Daarna het schip geladen met nà 50.000 kg ankerketting, ankers, lieren, enz. Dit alles met medewerking van de firma Tijms. Nadat het schip onder de brug door was hebben wij alles uitgeladen en teruggebracht. Dit gebeurde op "dekschuiten" met behulp van een overslagschip. De Hoop op Welvaart had ook verhoogde dekken. Dit moest vanzelfsprekend ook weer ongedaan gemaakt worden. Dit ging als volgt: lassen doorsnijden, zodat gangboord + dekknieën los kwamen te liggen. Opstoppen op vaten en stophout. Daarna het gehele gangboord en den (= 10 meter lang) flink stuk van het boord schuiven. Hierna alle laswerk wegslijpen van de verhoging. Dekknieën voor hun oude klinkgaten in de spanten brengen. 1/2 duims bouten er doorheen en het zat weer op z'n oude plek. Dit soms met veel moeite en geweld. De oude schipper vertelde dat tijdens de dekverhoging het schip tijdens het los snijden van de dekken uitgezakt was (nà 15 cm). We hebben dit weer teruggetrokken met een zware takel van BB naar SB. Toen we nà 200 1/2 duims bouten hadden ingedraaid hebben we het gangboord afgelast en afgeslepen. Het resultaat was een heel ander schip: veel mooiere zeeg. Tot zover de eerste stappen. De oude schipper vertelde mij dat zij vaak turf naar Nijkerk brachten. Het schip paste niet in de oude sluis. Zij konden alleen naar binnen als het water binnen en buiten gelijk stond. Tijdens een storm moesten zij eens 3 dagen en nachten voor anker buiten de de sluis op de Zuiderzee met een grote deklast turf. In Amsterdam ligt een tjalkje dat precies naar de afmeting van die sluis is gebouwd: "De Watergeus". |
|