Hoop op Welvaart

Details over het schip Hoop op Welvaart, BHS nummer 10455


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10455 Hoop op Welvaart dektjalk ijzer in 1906 Verstockt, gebr. Martenshoek
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Groningen& Friesland& Zuiderzee en veel op Nijkerk turf Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
22 m 75 cm 4 m 56 cm 0 m 90 cm 1 m 50 cm 18 m 50 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “484 B Gron 1927”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
484 B Gron 1927 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout 4 GS 1951
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout 1951
Verhalen over dit schip:
Schip aangekocht in 1983 van Fa. Tijms, Geldersekade, 37 Amsterdam. Dit was een
handel in scheepsbenodigdheden. De firma heeft het schip gekocht van Berend van
Komen in 1962. Gebruikt als opslagschip heeft het 21 jaar aan de Geldersekade
gelegen. Toen wij het schip kochten was het volkomen "gestript". Alles wat los
kon was eraf zoals ankerlier, kokerlieren, ankers, zijschroefmotor, zwaarden en
zwaardlieren, stuurfwiel, blokken, enz. Wij kochten dus een kaal schip wat ook
22 jaar niet gehellingd was. Het schip lag achter een zeer lage vaste brug. Om
hem daar onderdoor te krijgen hebben wij eerst de verhoogde den verlaagd en de
stuurhut die op het achterdek stond verwijderd. Daarna het schip geladen met nà
50.000 kg ankerketting, ankers, lieren, enz. Dit alles met medewerking van de
firma Tijms. Nadat het schip onder de brug door was hebben wij alles uitgeladen
en teruggebracht. Dit gebeurde op "dekschuiten" met behulp van een
overslagschip. De Hoop op Welvaart had ook verhoogde dekken. Dit moest
vanzelfsprekend ook weer ongedaan gemaakt worden. Dit ging als volgt: lassen
doorsnijden, zodat gangboord + dekknieën los kwamen te liggen. Opstoppen op
vaten en stophout. Daarna het gehele gangboord en den (= 10 meter lang) flink
stuk van het boord schuiven. Hierna alle laswerk wegslijpen van de verhoging.
Dekknieën voor hun oude klinkgaten in de spanten brengen. 1/2 duims bouten er
doorheen en het zat weer op z'n oude plek. Dit soms met veel moeite en geweld.
De oude schipper vertelde dat tijdens de dekverhoging het schip tijdens het los
snijden van de dekken uitgezakt was (nà 15 cm). We hebben dit weer teruggetrokken
met een zware takel van BB naar SB. Toen we nà 200 1/2 duims bouten hadden
ingedraaid hebben we het gangboord afgelast en afgeslepen. Het resultaat was een
heel ander schip: veel mooiere zeeg. Tot zover de eerste stappen. De oude
schipper vertelde mij dat zij vaak turf naar Nijkerk brachten. Het schip paste
niet in de oude sluis. Zij konden alleen naar binnen als het water binnen en
buiten gelijk stond. Tijdens een storm moesten zij eens 3 dagen en nachten voor
anker buiten de de sluis op de Zuiderzee met een grote deklast turf. In
Amsterdam ligt een tjalkje dat precies naar de afmeting van die
sluis is gebouwd: "De Watergeus".