Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10457 |
Margeja |
Motorzeilvlet |
staal |
in 1975 |
Bos - eigenbouw |
Uitgeest |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Europa |
Pleziervaartuig |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In 1975 werd door de families Thoma en Bos het idee geopperd om een tuinhuisje te beginnen maar dat werd als te stationair ervaren. Henk had een serie Lelievletten gebouwd voor de Thor Heijerdahlgroep in Heemskerk. Daarvoor was een lijnenplan en een serie tekeningen gemaakt. De vorm werd wel mooi gevonden. Daarom is het ontwerp omgerekend voor gebruik als jacht. De kruiphoogte werd bepaald aan de hand van de brughoogten in Noord Holland. Het werd een recht dak met de overweging dat we ook op oudere leeftijd rechtop wilden blijven lopen. Ook de machinekamer werd zodanig ingericht dat er rechtop aan de motor gewerkt zou kunnen worden.
Het casco werd gebouwd door Henk Bos en Egbert Thoma bij de fa Zonjee Meldijk Uitgeest (stokkenfabriek) vanaf 3 juni 1975 tot 3 juli 1976. De te waterlating was op 4 juli 1976. Marijke (4 jaar) verzorgde de naamgeving en Janneke Bos (6 jaar) doopte het schip MARGEJA. Opa Thoma heeft de naam bedacht. Oma heet MARchien en opa heeft 2 dochters nl. GEziena en JAnnie. De naam paste ook op de familie Bos nl. MARijke is de jongste dochter, GEziena is getrouwd met Henk en JAnneke is de oudste dochter.
De motor is samen met nog 3 identieke blokken gekocht op de sloop voor honderd gulden. Geen van de blokken was compleet. Van het beste blok (Sedan uit 1962) is een motor samengesteld. Deze motor heeft in 2003 ca 6000 uur gedraaid en is door Mulder in Den Haag gereviseerd. |
|
Illustraties: |
|
Gemaakt op/in: Op het Uitgeester meer vanaf het starteiland.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Margeja onder vol tuig Gemaakt op/in: jaren 90 Foto: Janneke Bos.

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.xs4all.nl/~bosq/reis2008.htm
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Informatief zie link |
Informatie voor de pleziervaart |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
8 m 41 cm |
3 m 25 cm |
0 m 85 cm |
1 m 13 cm |
6,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mercedes 1962 |
OM 621 |
– |
1962 |
Gereviseerd |
1975 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
In 1975 werd door de fam. Thoma en Bos het idee geopperd om een tuinhuisje te beginnen. Na enig wikken en wegen werd dit als te stationair ervaren. Henk had een serie Lelievletten gebouwd voor de Thor Heijerdahlgroep in Heemskerk. Daarvoor was een lijnenplan en een serie tekeningen gemaakt. De vorm werd wel mooi gevonden. Daarom is het ontwerp omgerekend voor gebruik als jacht. De kruiphoogte werd bepaald aan de hand van de brughoogten in Noord Holland. Het oorspronkelijk getekende zadeldak werd vervangen door een 'busdak' met de overweging dat we ook op oudere leeftijd rechtop wilden blijven lopen. Daarom werd ook de machinekamer zo ingericht dat er rechtop aan de motor gewerkt zou kunnen worden.
Het casco werd gebouwd door Henk Bos en Egbert Thoma bij de fa Zonjee Meldijk Uitgeest (stokkenfabriek) vanaf 3 juni 1975 tot 3 juli 1976. De te waterlating was op 4 juli 1976. Marijke (4 jaar) verzorgde de naamgeving en Janneke Bos (6 jaar) doopte het schip MARGEJA. Opa Thoma heeft de naam bedacht. Oma heet MARchien en opa heeft 2 dochters nl. GEziena en JAnnie. De naam paste ook op de familie Bos nl. MARijke is de jongste dochter, GEziena is getrouwd met Henk en JAnneke is de oudste dochter.
Margeja is een vergrote Beenhakker vlet met een lengte van 8.42 meter, maximaal 40 m2 doek. De motor is een 4 cilinder Mercedes OM 621. De motor is samen met nog 3 identieke blokken gekocht op de sloop voor honderd gulden. Geen van de blokken was compleet en na een volledige demontage is van het beste blok een motor samengesteld. Dit blok bleek van een Sedan te zijn uit 1962. Eigenlijk was het een industrieuitvoering dus de juiste leeftijd is niet exakt te bepalen, maar we denken dat de motor intussen ca 35 jaar oud is. Deze motor heeft in 22 jaar ca 6000 uur (ca. 480.000 km in een auto!) gedraaid en is eigenlijk voor de zoveelste keer aan het eind van z'n ekonomische levensduur. |
|
Bijzonderheden |
40 jaar in originele staat. |
|