Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10463 |
Verandering |
friese tjalk |
ijzer |
in 1908 |
Croles |
Ylst |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Friesland-Holland vv& Zeeland-Holland vv |
aardappels en overige vracht |
Onbekend |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De kopieën van oude meetbrieven geven verschillende maten aan. De friese tjalk "Verandering" is in 1908 gebouwd bij Croles te Ylst. Het is eem van de laatste schepen door Croles gebouwd. Het schip is gebouwd met een lage kruiphoogte (weinig zeeg, klapsteven en klaplier), dit om de lage bruggen in Friesland en de grote steden van Holland te kunnen nemen. De mast was echter bovendeks draaiend. Verdere gegevens ontbreken tot 1931; een meetbrief waarschijnlijk uitgegeven n.a.v. het plaatsen van de Kromhout motor. In 1934 vond hermeting plaats na verlenging van het schip met 4 meter en verhoging en verlenging van de den met resp. 0.15 en 3 meter. Eigenaar was M. v.d. Boogaart uit St. Annaland. We proberen kontakt te leggen met zijn nabestaanden. In de 70er jaren werd de Verandering verbouwd tot woonschip en kwam in deze staat in ons bezit in 1988. Sindsdien zijn we bezig met de restauratie. Lengte van het schip en de den zijn inmiddels ingekort en het voordek op oude grootte gebracht. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
20 m 05 cm |
4 m 40 cm |
1 m 00 cm |
1 m 50 cm |
– |
17 m 20 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2945 B Dord 1954” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2945 B Dord 1954 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout 1 cyl. gloe |
M2 nr.6328 |
– |
1930 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
<< Schip wordt in grote lijnen gerestaureerd naar de situatie zoals te zien in het boek 'Een eeuw Nederlandse binnenvaart' van Frits R. Loomeyer blz. 178. Uitgebreide gegevens bij de werkgroep beoordeling van de LVBZB t.b.v. aanvraag inschrijving Register. >> |
|