Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10558 |
Gerarda |
Hasselteraak |
staal |
in 1903 |
Mittendorff |
Avereest |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
heel Nederland |
turf en alle voorkomende vracht |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip is vermoedelijk bij fa. Mittendorff gebouwd in opdracht van de heer G. van Elburg. Het krijgt de naam ‘De jonge Hendrika’. De kleinzoon van de eerste eigenaar vertelde dat het schip voer met turf uit Bergentheim en Friesland, o.a. de Scheene, naar Olst en Welsum. Ook vervoerde het stenen van de Olster steenfabriek "t Haasje’ over de Vecht naar Emlichheim (D). Verder suikerbieten naar Lemelerveld.
De laadcapaciteit was toen 68 ton.
In 1946 wordt het schip -toen met de naam ‘Eri I’ en daarvoor genaamd ‘Johanna’- door Jan Sander IJzerman verkocht aan Roelf Bakker die het de naam ‘Roelan’ geeft. Het wordt omgebouwd tot motoraak met steunzeil en stuurhuis.
Het voer voor de steenfabriek in Hillegom en toen dat stopte bleef de schipper er op wonen.
In 1976 wordt het schip gekocht door A. Hylkema. Hij noemt het 'Hoop op Welvaart' en verbouwt het weer tot zeilschip maar nu voor de chartervaart.
In 1987 wordt E. Vermeulen de nieuwe eigenaar die het gebruikt als woonschip en voor de vakanties.
In 1990 kopen de huidige eigenaren het schip en noemen het ‘Gerarda’.
In de loop der jaren verbouwen zij het schip naar hun wensen en eisen van deze tijd en maken er lange tochten mee door Europa. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
GERARDA, reunie 2012, Hasselt. Gemaakt op/in: 26 juli 2012, 12:19:01 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 00 cm |
4 m 50 cm |
1 m 00 cm |
1 m 30 cm |
18,330 ton |
15 m 90 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “5581 B Gron 1987” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
5581 B Gron 1987 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Weichai-Deutz |
TD226B-4C2 |
4B090300857 |
2009 |
Nieuw |
2009 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
In 1903 is het schip gebouwd in Avereest, vermoedelijk bij fa. Mittendorf, in opdracht van de heer G. Elburg. Het kreeg de naam De Jonge Hendrika. Pogingen om familie van de opdrachtgever te achterhalen hebben helaas niets opgeleverd. Ook via de werven was helaas niets te achterhalen. In 1947 wordt het schip gekocht door de heer R. Bakker terwijl het nog onder water ligt, vermoedelijk in het kader van de herstellingsbetalingen.Het schip krijgt de naam Roelan.Het wordt verbouwd tot motoraak met steunzeil, met een stuurhuis.Eerst een motor met liggende cylinder, merk ? en later in Vroomshoop bij Tellinhofwerf een Juncker met 1 of 2 cylinder. In de loop van de jaren is de den twee maal verhoogd. Een maal geklonken en een maal gelast. Toen de familie Bakker gestopt was werd het schip gebruikt als wwoning.
Omstreeks 1976 heeft de heer A. Hylkema het schip gekocht van de heer R. Bakker en doopt het schip om tot Hoop op Welvaart. Deze bouwde het schip weer om tot zeilaak voor de chartervaart. Er werd een grotere roef opgezet en een andere motor ingebouwd. De luikenkap voor het mastdek werd verlaagd en in het staal gezet. In 1987 gaat het schip weer over in handen van de heer E. Vermeulen en wordt als woonschip en voor de vakantie gebruikt. In 1990 kopen wij dan het schip en geven het de naam Gerarda. Om het schip voor ons tweeen handzaam te houden verwijderen we de kluiverboom, ook al omdat de kluiver er toch niet meer was. |
|