Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10626 |
BU130 - TRUI |
botter |
ijzer |
in 1875 |
Pauw t Hert |
Muiden |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zuiderzee & IJsselmeer |
vis |
Waddeneilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
- Het schip is voor de visserij in gebruik geweest tijdens;
1875-1928 Goossen Foppen - Harderwijk (HK8)
1928-1933 Migchel Foppen - Harderwijk (HK8)
1933-1934 Cornelis Kuiper - Enkhuizen (EH26)
1934-1938 Jan de Boer - Harderwijk (HK8)
1938-1950 Willem Bruinink - Harderwijk (HK8)
1950-1959 Drees Bruinink - Harderwijk (HK8)
1959-1963 L. de Graaf - Spakenburg (BU130)
-Het schip is voor de recreatie in gebruik bij;
1963-1965 F. Eissenloefel
1965-1977 Zeilver. Harpyia Delft
1977-Heden St. tot behoud v/d BU130 Delft |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.bu130.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Wiki |
Wiki pagina over onderhoud, verhuur en contact informatie |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
13 m 44 cm |
4 m 31 cm |
0 m 90 cm |
– |
– |
13 m 80 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “18981 B Rott 1989” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
18981 B Rott 1989 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Ford |
2712 E |
– |
1968 |
Gereviseerd |
1985 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De Trui is in 1875 gebouwd bij de werf 't Hert van Thomas Pauw te Muiden. Opdrachtgever was Goossen Foppen te Harderwijk, beter bekend als Goossen van Aatje. Het schip kreeg het nummer HK 8. Tot 1928 viste Goossen met de schuit, om gezondheidsredenen deed hij de botter in dat jaar aan zijn zoon Migchel over. In 1933 wordt de schuit verkocht aan C. Kuiper te Enkhuizen, EH 26. Deze viste om onbekende redenen slechts een seizoen met het schip. Het schip werd weer verkocht aan Harmen en Jan de Boer en het schip nummerde weer HK 8. In '38 werd Willem Bruinink (Willem van Dorn) eigenaar. Hijj plaatste een motor in het schip en is er verantwoordelijk voor dat de Trui nog steeds vaart. Hij liet namelijk in '44 een grote reparatie uitvoeren in Monninckendam. Vernieuwd werden: vlak, alle gangen in het voorschip, voorsteven en meerdere krommers. Het ijzeren doodskleed werd hierbij natuurlijk weer verwijderd! De zoon van Willem, Drees van Dorn, nam in 1950 het roer over en viste tot '59. Wederom werd de schuit verkocht, nu aan Lammert de Graaf uit Spakenburg (Lammert Los), visserijnummer BU 130. Op 24 oktober 1963 eindigt de 88(!) jarige visserijcarrière als Frans Eissenloefel de BU 130 koopt. Hij verhuurt het schip met Lammert Los als schipper. Als deze in fjuli 1965 overlijdt, heeft het schip geen vaste schipper meer. Eissenloefel verkoopt daarom in december van dat jaar fhet schip aan Harpyia, zeilvereniging van studenten uit Delft. Harpyia doopt de schuit Trui. Een taxatierapport uit 1966 laat zien dat de staat van de schuit niet al te best was: zitters en liggers: redelijk tot slecht. Berghout, boeisel en zeilwerk: slecht, overal rot. Roer: boven water bruikbaar! Motor: start niet, ziet er wel goed uit. Conclusie: vergeleken met andere botters is Trui redelijk! Langzaam begint men met het restaureren van de schuit. In '78 wordt de Stichting tot behoud van de BU 130 opgericht. De studenten kunnen nu geld lenen met het schip als onderpand en er volgt een complete restauratie. In de winter van '96/97 wordt de voorlopig laatste grote restauratie uitgevoerd. Het achterschip wordt compleet vernieuwd. In de loop van de jaren heeft Trui natuurlijk het een en ander meegemaakt. Op de foto staat de botter op een landaanwinningsdam. Met vallend water werd er gekruist op het Wad. Op een gegeven moment kwam men wast te zitten op de dam. Voordat men het door had zat het schip muurvast. Overigens heeft het schip geen enkele schade aan het avontuur overgehouden, hoogstens een paar krasjes op het vlak van de palen! |
|