Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10927 |
Zephir |
klipper |
ijzer |
in 1903 |
Duyvendijk, van |
Papendrecht |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland |
Eerst voor alle voorkomende lading geschikt, later verbouwd tot zand- en grindschip |
Bollenstreek (incl. Leiden) |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip is gebouwd als Anna met een lengte van 23,75 m en met een laadvermogen van 123 ton.
In 1946 was er al een motor in het schip geplaatst. Het schip had St. Philipsland als thuishaven.
In 1954 is het schip met 25 spanten verlengd en zijn de dekken verhoogd. De lengte werd 33,54 m, laadvermogen 199 ton.
In de jaren zeventig en tachtig lag het schip bij een sloper in Amsterdam, maar die vond het zo mooi dat hij het nooit heeft gesloopt. Als gevolg van de oud- voor nieuw regeling in de jaren ‘90 moest hij het schip snel kwijt en werd het verkocht voor de oud ijzerwaarde.
Vanaf 1994 wordt het schip (terug)verbouwd en gerestaureerd tot een zeilklipper door de huidige eigenaar. |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
33 m 50 cm |
5 m 61 cm |
1 m 10 cm |
1 m 88 cm |
198,833 ton |
24 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2438 B Dord 1947” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2438 B Dord 1947 |
- |
Leanne |
Het enige dat van deze meetbrief over is, is een fax van de SI. Het dossier is na het versturen van de fax kwijtgeraakt. |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Scania |
D11 |
– |
1962 |
Overig |
1995 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mercedes Benz |
M 202B |
– |
– |
Overig |
1954 |
1980 |
|
Bijzonderheden |
Het schip is gebouwd als Anna met een lengte van 23,75 m met als laadvermogen 123 Ton. In 1946 was er in het schip al een motor geplaatst. Het schip had zijn domicilie toen in de zuid-hollandse en zeeuwse wateren. In 1954 is het schip met 25 spanten verlengd en zijn de dekken verhoogd. Lengte werd toen 33,54 m, laadvermogen 199 Ton. In de jaren zeventig en tachtig lag het schip bij een sloper in Amsterdam, maar die vond het zo mooi dat hij het nooit heeft gesloopt. Als gevolg van de oud- voor nieuw regeling in de jaren 90 moest hij het schip snel kwijt en wordt het verkocht voor de oud-ijzer waarde. Vanaf 1994 wordt het schip (terug)verbouwd en gerestaureerd tot een zeilklipper door de huidige eigenaar |
|