Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10002 |
Christina |
Groninger Tjalk |
ijzer |
in 1888 |
Bodewes |
Martenshoek Hoogezand |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
geheel Nederland |
mest, turf, diverse en als sleepschip met gebakken stenen |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Op 18-2-1888 staat er in de Nieuwe Veendammer courant dat het ijzeren tjalkschip genaamd Metta Everharda te water is gelaten bij de gebroeders G en H Bodewes, scheepsbouwmeesters te Martenshoek voor schipper M. Zwart te Elburg. Later is het schip herdoopt in Wilhelmina en Christina. De volgende schipper was Jacob Tiegelaar uit Hoogeveen.
De tjalk is vermoedelijk gebouwd als dekschip, hoewel de laatste schippersvrouw dat stellig ontkende. De houten roef staat op het dek. In een verkoopadvertentie uit de Schuttevaer van 14–5-1927 staat dat het schip een nieuwe roef heeft gekregen. Schipper Tiegelaar verkocht het schip om sluismeester te worden op de Venesluis in Hoogeveen. De vraagprijs voor het schip met complete inventaris, roeiboot en 3 jaar oude zeilen was f 4000.
Op 19 mei 1900 is het schip hermeten na een verlenging voor de mast van 1,2 m. De sporen hiervan zijn duidelijk te zien.
Er werd door het hele land met o.a. stront, turf en bakstenen gevaren. De laatste jaren als vrachtvaarder werd het schip gesleept met stenen als lading, vandaar de zwaarder dan gebruikelijke bolders op het voorschip ipv, kattenkoppen.
De laatste beroepsschipper was K. van der Lei. De familie v/d Lei was eigenaar vanaf 1929 (?) tot 1968. Het schip heeft in die tijd een aantal jaren opgelegd gelegen in het Westerdok in Amsterdam, terwijl de familie van der Lei er op woonde.
In 1968 werd het schip gekocht door kunstenaar Jan Pander uit Amsterdam.
Hij bouwde de eerste motor in, een Kromhout gloeikop van 22 pk.
De huidige eigenaren kochten de Christina in mei 1983.
Ze konden zeilen maar wisten van scheepsrestauratie niet veel.
Als medeoprichters van de Museumhaven Amsterdam hebben ze kunnen profiteren van de kennis van andere scheepseigenaren, noodzakelijk voor een grondige restauratie.
Het schip heeft nu een vaste ligplaats in de Amstel in Amsterdam. |
|
Illustraties: |
|
De Christina in het Reitdiep bij Wierumerschouw
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 80 cm |
4 m 52 cm |
0 m 85 cm |
1 m 70 cm |
20,000 ton |
17 m 80 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “100 B Assen 1929” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
100 B Assen 1929 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
615 |
– |
1975 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Doosan |
PU066 |
– |
2015 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Het kistluik is vergroot, uit zuinigheid zijn daarvoor dekplaten gebruikt. Het schip is (waarschijnlijk) als dekschip gebouwd, maar heeft al heel lang een kleine houten roef op dek. Schipperske vanaf '27 (mevr. v.d. Lei) beweerde dat de roef er altijd op gestaan had. Het schip is opgelegd in de 50er jaren. De familie v.d. Lei bleef erop wonen tot ca. '68. |
|