Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10054 |
Dankbaarheid |
skûtsje |
ijzer |
in 1909 |
Barkmeyer |
Sneek |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Friesland& Groningen& Drenthe |
vrachtvaart/stront& modder& kolen& bieten& turf |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Skûtsje Dankbaarheid gebouwd in 1909 op de werf van Barkmeijer te Sneek.Opdrachtgever Dijkstra te Grouw welke het schip de naam Twee Gebroeders gaf.
Dijkstra heeft met het schip gevaren tot 1938.
Daarna verkocht aan Koenen te Sneek die het schip Dankbaarheid noemde.In 1956 is het schip gekocht en omgebouwd tot woonark door Tienstra te Haskerdijken.Deze heeft het woonschip verkocht in 1976 aan Bouke en Johannes Hobma.
Daarna is het skûtsje terug gerestaureerd door de beide broers.In 1978 was het schip weer onder zeil.
Er is geprobeerd het schip weer zo goed als mogelijk in de originele staat terug te brengen.
De mast en roef staan nog op de oude plaats.Vanaf 1992 is het skûtsje in eigendom van Johannes Hobma.
Er wordt zoveel mogelijk met het skûtsje gezeild
op de manier waarop er vroeger mee gevaren is.
Wij hebben gezeild met ladingen hout stro en doen zeer regelmatig met de strontrace en Mattenschippersrace mee.
Het schip is een bekende verschijning bij deze evenementen.
Dit varen onder moeilijke omstandigheden is voor ons altijd een uitdaging.
Het oude vakmanschap van zeilschipper wordt op deze manier behouden. Het schip is beschikbaar voor dagtochten met een maximum van 12 personen. |
|
Illustraties: |
|
Dankbaarheid start strontrace 2011 Gemaakt op/in: oktober 2011 strontrace workum

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Dankbaarheid start strontrace 2011 Gemaakt op/in: okt.2011 workum

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://skutsjedankbaarheid.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
info over het schip |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
16 m 81 cm |
3 m 62 cm |
0 m 54 cm |
1 m 30 cm |
38,000 ton |
13 m 95 cm |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Samofa-Mitsubishi |
S4E |
– |
1978 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Samofa |
S4E |
– |
1978 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De Dankbaarheid is in 1909 gebouwd bij Barkmeyer in Sneek, de huidige houtwerf van v.d. Meulen. De eerste eigenaar was schipper Dijkstra uit Grou, in 1910 is het schip verkocht aan een Wijkstra uit Marssum. In 1939 werd het schip weer verkocht en is de naam gewijzigd in Dankbaarheid. De eigenaar was toen schipper Koenen uit Sneek. Deze verkocht de Dankbaarheid in 1955 aan Tienstra uit Haskerdijken welke het skûtsje verbouwde tot woonschip. Zo heeft het schip tot 1976 bij Heerenveen gelegen waarna het gekocht is door Bouke Hobma uit Blauwhuis. Na nog even als woonschip te zijn gebruikt is in 1978 de opbouw van het schip gesloopt en er begonnen werd met de grote restauratie. Het schip was toen eigendom van Bouke en Johannes Hobma. In 1978 is een nieuwe roef en den geplaatst en verder de meest noodzakelijke stukken in het dek vernieuwd. Het schip is dat jaar weer volledig getuigd wat inhield een nieuwe mast, giek, roer en zwaarden en alles wat er verder nodig is om weer te varen met een skûtsje. Ook werd er een motor geplaatst voor de roef in het ruim. De roef is een jaar later weer fhelemaal origineel ingetimmerd en daarna weer "gehout" geschilderd. In de daarop volgende jaren is langzaam verder gegaan met de restauratie, eerst samen als gebroeders, na 1990 alleen door Johannes die het schip sindsdien alleen in eigendom heeft. 's Winters als het ijs sterk was kon er weer een stukje ijzerwerk aan het schip gedaan worden. Zo is het potdek helemaal verfnieuwd, de berghouten voor en achter en de poortjes onder het berghout bij het roer, ook een stuk voordek en het durksluik zijn vernieuwd. Er is geprobeerd het schip zoveel mogelijk in de originele staat te laten, dus de mastkoker op de oude plaats laten staan en een 'normaal' skûtsje tuig. Een hoogtepunt was het meedoen aan de manifestatie Monument van de Maand in Balk waarbij de Dankbaarheid met een deklast stro gevaren heeft, een schitterende ervaring. De Dankbaarheid is een van de schepen welke een vaste ligplaats aan een loswal hebben in de gemeente Wijnbritseradiel als varend monument. Ook is het skûtsje ingeschreven in het register van de L.V.Z.B. In de winter 1996/97 zijn het roer en de zwaarden weer vernieuwd omdat de eerste grenen weer verrot waren na 18 jaar gebruik. Momenteel (1997/98) ben ik bezig met het maken van een fok, helemaal genaaid met de hand. Ook de durk moet nog opnieuw ingetimmerd worden, daarna is er alleen nog maar het gewone onderhoud nodig. |
|