Gantel

Details over het schip Gantel, BHS nummer 10089


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10089 Gantel Westlander ijzer circa 1920 van Waveren de Lier
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Westland en Zuid-Holland Den Haag en het Westland
Korte geschiedenis van dit schip
In 1978 stuitte het hoogheemraadschap Delfland op een gezonken wrak bij Maassluis. Er bleken geen ijken of merken in het schip aanwezig. De eigenaar was niet te achterhalen. Waarschijnlijk was het een van de vele verhuurschepen die gebruikt werden voor het vervoeren van groenten en fruit in het Westland.

Net voordat het wrak als oud ijzer zou worden afgevoerd hebben de vorige eigenaren het gekocht. In die tijd was het restaureren van een scheepscasco naar oorspronkelijk uiterlijk nog niet gebruikelijk.

De werkgroep Kleine Zeilvaart bestond zelfs nog niet. Zij hebben de restauratie naar eigen inzicht uitgevoerd in de achtertuin. In die tijd werden al wel zeiljachten gemaakt van vissersschepen, zoals lemmeraken of botters. Daarom werd de Gantel verbouwd tot zo'n soort jacht, maar er bleef een stuk luikenkap bestaan. De romp is met 3,5 meter ingekort en de roef 1,5 meter naar voren gezet.



Deze aanpassingen zijn meer dan 30 jaar geleden gebeurd en het maakt het schip tot een bijzonder scheepje in de westlanderfamilie.



Na een aantal jaren op andere westlanders mee te hebben gevaren, wilden we er graag ��n die we samen konden varen. In 2009 hebben wij de Gantel gekocht. Tijdens het eerstvolgende winteronderhoud is een derde van het vlak vervangen en is het verfwerk aangepakt. In 2010 heeft de Gantel wederom op de kant gestaan en is eigenhandig een nieuw roer gemaakt. In 2012 is een andere motor ingebouwd. In 2019 hebben de huidige eigenaren de romp weer verlengd naar zijn oorspronkelijke lengte op basis van een door de vorige eigenaren gemaakte tekening uit 1978.



Momenteel ligt de Gantel weer in zijn oorspronkelijke omgeving, bij de ingang van het dorp Maasland in het Westland.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Gantel
Gemaakt op/in: Zomer 2010
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De westlander GANTEL bij de reunie 2013 van de LVBHB in Middelburg.
Gemaakt op/in: 26 juli 2013, 17:46:53
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Vol zeil
Gemaakt op/in: za, 28 augustus 2010 10:23:01
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
13 m 65 cm 2 m 54 cm 0 m 60 cm 0 m 78 cm 8 m 05 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Nanni Diesel 3.100HE 2000 Nieuw 2012
Verhalen over dit schip:
Geschiedenis
Van de geschiedenis van het schip is niet veel bekend. Het (gezonken) wrak is in 1978 overgenomen van het Hoogheemraadschap 'Delfland', waar geen vorige eigenaar bekend was. Ook bleken er geen ijken of merken in het schip aanwezig. Waarschijnlijk was het één van de vele verhuurscheepjes die gebruikt werden voor het vervoeren van groenten en fruit in het Westland.

De vorige eigenaars hebben de restauratie zelf (in de tuin) uitgevoerd, met veel hulp van mensen die wel van ijzerwerk wisten. Een probleem was hoe goed te restaureren, weliswaar mochten ze het mooie model in het museum 'Prins Hendrik' in Rotterdam vasthouden, maar als ze toen in contact met de werkgroep Kleine Zeilvaart waren geweest, was het hier en daar wel anders geworden. Zij hebben de romp met 3,5 meter ingekort en de roef 1,5 meter naar voren gezet waardoor een zeilkuip kon worden gecreeerd. Dit maakt het schip tot een bijzonder scheepje in de 'Westlanderfamilie'

In 2009 hebben de huidige eigenaars de Gantel gekocht voor de pleziervaart. Zij hebben jaren op andere Westlanders meegevaren en wilden graag een westlander die zij met z'n tweeën konden varen. Tijdens het eerstvolgende winteronderhoud is één derde van het vlak (bodem) vervangen en al het verfwerk aangepakt. In 2010 heeft de Gantel wederom op de kant gestaan en is eigenhandig een nieuw roer gemaakt.

De huidige eigenaars varen met de Gantel naast zeiltochten (op de Foppenplas in Maasland en vakanties) ook diverse wedstrijden zoals Broekpolderregatta, Westlander Business Tropy, Onderling Kampioenschap Westlander Hardzeilerij en de Hondeweersrace. Ook neemt het schip deel aan diverse evenementen zoals o.a. de reunies van de LVBHB, Vlaardinger Loggerfestival en de Furiade.

Momenteel ligt de Gantel weer in zijn oorspronkelijke omgeving bij de ingang van het dorp Maasland in 'het Westland'.