Goede Verwachting

Details over het schip Goede Verwachting, BHS nummer 10096


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10096 Goede Verwachting Hasselteraak staal in 1912 Van Goor Zwartsluis
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
geheel Nederland vracht/kunstmest van 1957 t/m 1974 daarvoor turf en eigenlijk alles Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem
Korte geschiedenis van dit schip
Dit schip heeft tot 1953 zonder motor gezeild. Toen is er een liggende Deutz met zijschroefinstallatie als hulpmotor geplaatst.
In 1957 is het schip met 3,10 m geklonken verlengd. Het tuig kreeg toen de hulpfunctie en werd als laad- en losinstallatie gebruikt.
In 1963 verdween de tuigage helemaal, werden de gangboorden en de dennen verhoogd en een machinekamer gemaakt met een Volvo Penta MD47B, die er tot 2012 in heeft gestaan. Het schip werd voorzien van een Engels stuurwerk en een motorschiproer en -stuurwiel met daarover een stuurhut.
Vanaf 1978 is de oude situatie weer teruggebracht. Het schip is ingekort tot de originele lengte(ook weer geklonken). De gangboorden kwamen weer op de oude plek. Het mastdek, de mastkoker en de tuigage zijn weer aangebracht. Vanaf 1983 kon het schip weer zeilen.
In 2012 is de Volvo MD47B vervangen wegens het niet meer kunnen verkrijgen van onderdelen, voor de huidige motor Doozan PU 66 (in licentie gebouwde MAN diesel).
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De GOEDE VERWACHTING op het Kanaal door Walcheren onderweg naar de reunie 2013 van de LVBHB in Middelburg en Vlissingen.
Gemaakt op/in: 25 juli 2013, 16:04:51
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Goede Verwachting Hindelopen in Amsterdam 1939
schipper Dorus Glashouwer met zijn maat
Gemaakt op/in: 1939
Foto: onbekend , collectie W de Ruijter.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding race om de Y bel
Gemaakt op/in: Y zeilen 2016
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
22 m 15 cm 4 m 70 cm 0 m 60 cm 1 m 14 cm 63,000 ton 16 m 20 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1088 B Zwolle 1953”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
1088 B Zwolle 1953 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “A 761”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
A 761 Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. Goede Verwachting Deze meting is gedaan om er een hypotheek op te kunnen krijgen en om het doorvaart geld te verminderen.
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Volvo Penta diesel MD 47 B 1963
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Doosan (MAN diesel) PU 066 2012
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz liggend onbekend nog onbekend Nieuw 1953 1963
Bijzonderheden
laadvermogen 22 ton is de laatste meting van 4 september 19811 ( vanwege doorvaartgelden in de jaren 70 en 80 ), maar eigenlijk is het 63 ton. Het eigen gewicht is rond 44,409 ton