Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10096 |
Goede Verwachting |
Hasselteraak |
staal |
in 1912 |
Van Goor |
Zwartsluis |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
geheel Nederland |
vracht/kunstmest van 1957 t/m 1974
daarvoor turf en eigenlijk alles |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip heeft tot 1953 zonder motor gezeild. Toen is er een liggende Deutz met zijschroefinstallatie als hulpmotor geplaatst.
In 1957 is het schip met 3,10 m geklonken verlengd. Het tuig kreeg toen de hulpfunctie en werd als laad- en losinstallatie gebruikt.
In 1963 verdween de tuigage helemaal, werden de gangboorden en de dennen verhoogd en een machinekamer gemaakt met een Volvo Penta MD47B, die er tot 2012 in heeft gestaan. Het schip werd voorzien van een Engels stuurwerk en een motorschiproer en -stuurwiel met daarover een stuurhut.
Vanaf 1978 is de oude situatie weer teruggebracht. Het schip is ingekort tot de originele lengte(ook weer geklonken). De gangboorden kwamen weer op de oude plek. Het mastdek, de mastkoker en de tuigage zijn weer aangebracht. Vanaf 1983 kon het schip weer zeilen.
In 2012 is de Volvo MD47B vervangen wegens het niet meer kunnen verkrijgen van onderdelen, voor de huidige motor Doozan PU 66 (in licentie gebouwde MAN diesel). |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De GOEDE VERWACHTING op het Kanaal door Walcheren onderweg naar de reunie 2013 van de LVBHB in Middelburg en Vlissingen. Gemaakt op/in: 25 juli 2013, 16:04:51 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Goede Verwachting Hindelopen in Amsterdam 1939 schipper Dorus Glashouwer met zijn maat Gemaakt op/in: 1939 Foto: onbekend , collectie W de Ruijter.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
race om de Y bel Gemaakt op/in: Y zeilen 2016
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 15 cm |
4 m 70 cm |
0 m 60 cm |
1 m 14 cm |
63,000 ton |
16 m 20 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1088 B Zwolle 1953” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1088 B Zwolle 1953 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “A 761” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
A 761 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Goede Verwachting |
Deze meting is gedaan om er een hypotheek op te kunnen krijgen en om het doorvaart geld te verminderen. |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta |
diesel MD 47 B |
– |
1963 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Doosan (MAN diesel) |
PU 066 |
– |
2012 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz liggend |
onbekend nog |
onbekend |
– |
Nieuw |
1953 |
1963 |
|
Bijzonderheden |
laadvermogen 22 ton is de laatste meting van 4 september 19811 ( vanwege doorvaartgelden in de jaren 70 en 80 ), maar eigenlijk is het 63 ton. Het eigen gewicht is rond 44,409 ton |
|