Hoop Op Behoud

Details over het schip Hoop Op Behoud, BHS nummer 10121


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10121 Hoop Op Behoud klipper ijzer in 1895 Ruijtenberg Waspik
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland& speciaal Zeeuwse wateren vrachtvaart/wilde vaart Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden
Korte geschiedenis van dit schip
Zijschroef (ca.1925)
motor achterin & stuurhut (1950)
verhoging den & verwijdering mastdekken & roef vernieuwd (1950- 1960)
stuurhut verwijderd & den verlaagd & mastdekken aangebracht & waterdicht schot nabij de grote mast& zij-schroef verwijderd (1977-1980).
Stalen dek onder luikenkap (achterste ruim)1987
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
31 m 30 cm 5 m 97 cm 0 m 90 cm 2 m 02 cm 22 m 50 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “129 B Midd 1953”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
129 B Midd 1953 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “391 Midd 1905”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
391 Midd 1905 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz liggend MIH 336 1-cilinder 1931 Overig 1953
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
A Ford zijschroef Overig 1914
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz zijschroef 1934 Overig
Verhalen over dit schip:
Geschiedenis van de Hoop op Behoud
Op 6 maart 1895 gaf schipper C. Schoenmakers uit Vlissingen P. en A. Ruijtenberg Scheepsbouwmeesters te Waspik opdracht tot het bouwen van een 'ijzere zeilaak' die de naam 'Francois Xavier' kreeg (de naam van een doopsgezinde prediker / de fam. Schoenmakers was doopsgezind). Kennelijk kreeg het schip in 1905 het brandmerk 391 Midd 1905. Waarschijnlijk was het schip toen nog in eigendom van schipper Schoenmakers. Ergens tussen 1910 en 1915 werd het schip gekocht door schipper Theunisse (i.t.t. de Liggers zonder 'n' ) uit St.Annaland; de naam werd gewijzigd in 'Spes Salutes' (niet zoals in de Liggers met een i of u, maar een e). Het schip bleef tot 1977 in handen van de familie Theunisse. Tot 1953 voer het schip met tuig en vanaf 1914 (?) met een zijschroef (eerst vermoedelijk aangedreven door een A-Ford benzinemotor, later met een 14/16 pk Deutz dieselmotor (bouwjaar 1934). In 1953 is bij Deutz in Rotterdam-Zuid (aan de Sluisjesdijk) de huidige 33 pk 1-cylinder Deutz (bouwjaar 1931) ingebouwd. De oorspronkelijke houten roef werd toen verwijderd en vervangen door een ijzeren roef. De plaatsing van deze (in gewicht behoorlijk zware) motor is waarschijnlijk aanleiding geweest voor het opnieuw meten. In de achterwand van de (toen nieuwe) roef werd het brandmerk 129 B Midd 1953 gezet. Op 2 mei 1953 stond het schip op naam van Jacob Hubrecht Theunisse (St.Annaland) en eind december 1957 werd Leendert Theunisse (St.Annaland) eigenaar. Dat was dus na het overlijden van de 'oude' Theunisse. Als ik me goed herinner voer Leen het schip samen met zijn echtgenote Gerda en een van zijn broers. Leen is enkele jaren geleden overleden. Als het schip in Rotterdam op de helling stond, kwam hij altijd wel 'inspecteren'. Gerda leeft nog en woont tegenwoordig in Terneuzen. In 1977 kocht P. Kluijtenaar het schip, dat daarna de naam Hoop op Behoud kreeg. Er werd niet langer beroepsmatig mee gevaren. Toen Jan en Marianne Risseeuw het schip in 1983 kochten hebben zij de naam niet veranderd.