Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10121 |
Hoop Op Behoud |
klipper |
ijzer |
in 1895 |
Ruijtenberg |
Waspik |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland& speciaal Zeeuwse wateren |
vrachtvaart/wilde vaart |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Zijschroef (ca.1925)
motor achterin & stuurhut (1950)
verhoging den & verwijdering mastdekken & roef vernieuwd (1950- 1960)
stuurhut verwijderd & den verlaagd & mastdekken aangebracht & waterdicht schot nabij de grote mast& zij-schroef verwijderd (1977-1980).
Stalen dek onder luikenkap (achterste ruim)1987 |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
31 m 30 cm |
5 m 97 cm |
0 m 90 cm |
2 m 02 cm |
– |
22 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “129 B Midd 1953” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
129 B Midd 1953 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “391 Midd 1905” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
391 Midd 1905 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
liggend MIH 336 1-cilinder |
– |
1931 |
Overig |
1953 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
A Ford |
zijschroef |
– |
– |
Overig |
1914 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
zijschroef |
– |
1934 |
Overig |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Geschiedenis van de Hoop op Behoud |
Op 6 maart 1895 gaf schipper C. Schoenmakers uit Vlissingen P. en A. Ruijtenberg Scheepsbouwmeesters te Waspik opdracht tot het bouwen van een 'ijzere zeilaak' die de naam 'Francois Xavier' kreeg (de naam van een doopsgezinde prediker / de fam. Schoenmakers was doopsgezind).
Kennelijk kreeg het schip in 1905 het brandmerk 391 Midd 1905. Waarschijnlijk was het schip toen nog in eigendom van schipper Schoenmakers.
Ergens tussen 1910 en 1915 werd het schip gekocht door schipper Theunisse (i.t.t. de Liggers zonder 'n' ) uit St.Annaland; de naam werd gewijzigd in 'Spes Salutes' (niet zoals in de Liggers met een i of u, maar een e). Het schip bleef tot 1977 in handen van de familie Theunisse. Tot 1953 voer het schip met tuig en vanaf 1914 (?) met een zijschroef (eerst vermoedelijk aangedreven door een A-Ford benzinemotor, later met een 14/16 pk Deutz dieselmotor (bouwjaar 1934). In 1953 is bij Deutz in Rotterdam-Zuid (aan de Sluisjesdijk) de huidige 33 pk 1-cylinder Deutz (bouwjaar 1931) ingebouwd. De oorspronkelijke houten roef werd toen verwijderd en vervangen door een ijzeren roef.
De plaatsing van deze (in gewicht behoorlijk zware) motor is waarschijnlijk aanleiding geweest voor het opnieuw meten. In de achterwand van de (toen nieuwe) roef werd het brandmerk 129 B Midd 1953 gezet. Op 2 mei 1953 stond het schip op naam van Jacob Hubrecht Theunisse (St.Annaland) en eind december 1957 werd Leendert Theunisse (St.Annaland) eigenaar. Dat was dus na het overlijden van de 'oude' Theunisse. Als ik me goed herinner voer Leen het schip samen met zijn echtgenote Gerda en een van zijn broers. Leen is enkele jaren geleden overleden. Als het schip in Rotterdam op de helling stond, kwam hij altijd wel 'inspecteren'. Gerda leeft nog en woont tegenwoordig in Terneuzen.
In 1977 kocht P. Kluijtenaar het schip, dat daarna de naam Hoop op Behoud kreeg. Er werd niet langer beroepsmatig mee gevaren. Toen Jan en Marianne Risseeuw het schip in 1983 kochten hebben zij de naam niet veranderd. |
|