Anna Catharina

Details over het schip Anna Catharina, BHS nummer 10160


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10160 Anna Catharina zeeuwse klipper staal in 1892 Duyvendijk, wed. Papendrecht
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zeeland alles Onbekend
Korte geschiedenis van dit schip
In 1892 gebouwd als Maria Hendrika voor de familie Vermeulen uit Middelburg.Het was toen het beurtschip van Middelburg op Antwerpen. In 1923 voorzien van een tweecilinder Deutz, en verlengt.Ook de naam veranderde in de Jeannette.De beurtvaart stopte met voor 1940. Daarna ging het zeiltuig eraf, en ging het schip in de wilde vaart. Na 1945 kwam ze als een van de eerste vrachtschepen in de chartervaart, zomers passagiers, in de winter vrachtvaart. In de jaren 60 werd er alleen nog maar met passagiers gevaren. Hiervoor stond er een salon op het schip. Zo heeft ze gevaren tot 1980. Al deze tijd nog in het bezit van de fam Vermeulen. In 1987 gekocht door Koudenburg/Voorbach deze hebben haar weer onder zeil gebracht. Meer geschiedenis in de boeken Sturen en Turen, en de Blikken motor.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
27 m 00 cm 5 m 50 cm 1 m 00 cm 1 m 89 cm 20 m 50 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “777 B Rott 1927”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
777 B Rott 1927 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz - Klockner 517 1959 Overig 1960
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz 2 cylinder Overig 1923 1960
Verhalen over dit schip:
Het schip is in 1891 op stapel gezet bij Wed. Duyvendijk te Papendrecht. Daar
ook in 1892 te water gelaten onder de naam Maria Hendrika.
Het schip is in opdrachtt gebouwd voor de familie Vermeulen uit Middelburg. Deze
bezaten toen een houten beurttjalk. Het schip werd betaald met 600 gouden
tientjes (fl 6000,--). Het schip werd gebouwd van staal en verder met ijzeren
dekken. Er werd fl900,-- meer betaald vanwege het staal. Dit alles werd betaald
door Maria Hendrika; zij kwam uit een rijke familie.
De eerste jaren heeft het schip de beurtvaart Middelburg - Antwerpen gevaren. In
1923 is het schip 5 meter verlengd, zodat het laadvermogen van 100 ton naar 136
ton ging. Er werd ook een motor ingezet. Dit is allemaal gebeurd bij de werf
Figee in Maassluis. Het schip is toen overgegaan naar een zoon Piet Vermeulen,
die het schip omdoopte in "Jeannette" (naar zijn vrouw). Vanaf dat moment voer
men door heel Nederland en ook wel Belgie met verschillende lading. Piet
Vermeulen was een man met wit haar en de Jeannette was wit en zag er altijd zeer
netjes uit, zodat het schip de bijnaam "de witte Piet" en/of "de Parel uit het
Zuiden" kreeg.
De Jeannette heeft vanaf 1923 tot aan de oorlog met het oude tuig gevaren.
Daarna kwam er een ingekorte mast op en het mastdek ging helemaal naar voren.
Na de oorlog heeft de zoon van Piet, André Vermeulen het schip overgenomen, de
naam bleef hetzelfde. Vanaf 1947 hebben ze voor de organisatie "Onze Marine"
gevaren met jeugd aan boord. 's Winters voeren ze dan gewoon vracht. Dit beviel
goed, dus werd er een komplete opbouw gemaakt om met gasten te gaan varen. In
het ruim kwamen bedden en wastafels, dit gebeurde alleen in de zomer. In de
winter ging de demontabele opbouw en de bedden in een schuur en dan was er weer
ruimte voor alle soorten goederen.
Zo voer men tot nà 1960. Er kwam een nieuwe motor in om harder te kunnen varen,
de Deutz-Klockner. De oude motor was ook een Deutz 2 cyl., heeft het altijd goed
gedaan. Ook de opbouw werd nu definitief gemonteerd. Zo heeft het schip nog
jaren gevaren (van 1960-1979) waarna het langs de kant kwam, omdat de familie
Vermeulen een ander/groter passagiersschip kocht, waarmee de zoon van André ging
varen.
In 1980 kochten wij het schip en doopten haar om in Anna Catharina. Het heeft 3
jaar geduurd, voordat we het konden kopen. Zomer 1990 fhebben we ermee gezeild
na 4 jaar restauratie. De verlenging laten we zitten. Verkorten is te
kostbaar, en de verlenging is ook goed gedaan in 1923. Het ruim is nog leeg, dat
wordt de volgende etappe. We wonen nu alleen in de roef.
Bijzonderheden
<< Het schip is verlengd in 1923 bij Figee in Vlaardingen (hoofdkantoor Maassluis)& dit was een van de eerste schepen in Nederland. Stalen zwaarden. Mast wel aanwezig& nog niet op het schip. >>