Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10167 |
Leentje |
zeetjalk |
ijzer |
in 1906 |
Jong, Ype de |
Ruisscherbrug |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
binnenwateren; kustwateren; Oostzee |
diverse soorten vracht |
Gelders Rivierengebied, Arnhem, Nijmegen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Het schip is in 1906 te Ruisscherbrug (bij Groningen) gebouwd door Wed. Ype de Jongh. Deze werf blijkt in 1914 reeds ter ziele zijn gegaan. De opdracht voor de bouw is gegeven door schipper Evert Schut (domicilie Groningen). We hebben in de computer van het kadaster in Groningen zelf ontdekt, dat hij het schip naar z'n vrouw heeft genoemd (Leentje). In 1924 heeft Evert Schut het schip verkocht aan z'n zoon Lammert. Deze heeft tot 1952 met z'n vrouw op het schip gevaren. Dit was ook het einde van de eerste zeilperiode van de Leentje. In 1978 heeft Eugene Reymers te Arnhem Leentje in Stavoren gevonden en voor 80% opgebouwd. Wij kochten het schip in januari 1987 en hebben Leentje weer onder zeil gebracht. Dit is gebeurd bij Lex Tichelaar, toen nog in Leeuwarden. We konden op korte termijn een mooie mast bemachtigen. Alle lieren zijn door Jappie Strikwerda geleverd. Later hebben we nog een prachtig anker en mastlier van een oude klipper gekocht voor 500 gulden. De zeilen zijn door Zwaan in Stavoren gemaakt. De oude zeilmaker deed dit met veel broek (geen strakke zeilen). Ook hebben we het schip binnen voor bewoning ingericht en zijn in 1991 echt op het schip gaan wonen.
Nu gebruiken we het schip voor bewoning en varen in de vakanties en andere periodes voornamelijk in Nederland rond. In het naseizoen liggen we graag nog een poosje (of langer) in de museumhaven van Vreeswijk. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Leentje bij de werf te Vreeswijk Gemaakt op/in: 10 november 2013
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Leentje vlak voor WO 2 Gemaakt op/in: voor tweede wereldoorlog
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 86 cm |
4 m 86 cm |
0 m 85 cm |
1 m 70 cm |
120,000 ton |
20 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “5380 B GRON 1984” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
5380 B GRON 1984 |
- |
- |
2715 B GRON 1952 is een oude inschrijving |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “6710 Gron 1906” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
6710 Gron 1906 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2715 B Gron 1952” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2715 B Gron 1952 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
MAN |
Oder |
08866505192361 |
1999 |
Gereviseerd |
1999 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
MAN |
Oder OUD |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
MAN |
Oder oud |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Een stukje geschiedenis: Het schip is in 1906 te Ruisscherbrug (bij Groningen) gebouwd door Wed. Ype de Jongh. Deze werf blijkt in 1914 reeds ter ziele zijn gegaan. De opdracht voor de bouw is gegeven door schipper Evert Schut (Domicilie Groningen). We hebben in de computer van het kadaster in Groningen zelf ontdekt, dat hij het schip naar z'n vrouw heeft genoemd. (Leentje) In 1924 heeft Evert Schut het schip verkocht aan z'n zoon Lammert. Deze heeft tot 1952 met z'n vrouw op het schip gevaren. Dit was ook het einde van de eerste zeilperiode van de Leentje. Het schip werd verkocht aan Scheepswerf de Nieuwe Amstel. Vervolgens werd het schip gebruikt als lichter voor de Gulf. (Er zat een stalen bak in het ruim waarin olie werd opgeslagen.) In 1978 werd Leentje door de vorige eigenaar in Stavoren gekocht. Hij had het schip toen al twee jaar zien liggen. Vervolgens is hij ongeveer tien jaar bezig geweest om het schip op te bouwen, vanuit een cascostadium tot in de staat waarin wij het in 1986 kochten. Het schip was toen voor circa 80% ingetimmerd, doch nog niet onder zeil gebracht. We kochten het schip met als doel charteren. Leentje was dan ook volgens het "Rode Boekje" ingetimmerd. Ons doel was, het schip weer onder zeil te brengen in een vrijwel originele staat.( Helaas hebben we geen foto of iets dergelijks uit de tijd dat Leentje voor de eerste keer onder zeil was) In Leeuwarden werden alle rondhouten, beslagen met de nodige zelfwerkzaamheid vervaardigd. De zeilen hadden we door Zwaan in Stavoren laten maken. (Een echte ouderwetse zeilmaker met veel broek in het zeil.) De eerste jaren hebben we niet op de Leentje gewoond doch voor het behoud van het schip was het voor ons een noodzaak om op het schip te gaan wonen. Hierbij werd het schip van binnen grondig door ons zelf verbouwd, waardoor wonen en varen voor ons een goede combinatie ging vormen. Ons restauratieplan is nu beetje bij beetje gerealiseerd. We hebben inmiddels op bijna alle Nederlandse wateren en kustwateren (Ook Duitse) met Leentje gevaren, waarbij alles goed voldoet. |
|
Bijzonderheden |
Het schip is gebouwd met ijzeren spanten en stalen platen. Het schip was ook voor de oorlog met veel wit geschilderd. |
|