Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10172 |
Linquenda |
Groninger zeetjalk |
ijzer |
in 1909 |
Mulder |
Stadskanaal |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland,Duitsland, België en Denemarken |
vrachtvaart/diversen |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip is in 1909 als Henderika gebouwd op de werf van Lucas Mulder te Stadskanaal in opdracht van J. de Vries.
In 1922 is het verkocht aan G. Kalkhuis en die gaf het de naam Linquenda.
De mast en zeilen werden in 1938 vervangen door een 2-cylinder HM-motor en er kwam een stuurhut over het achterdek, waarmee de zoon van G. Kalkhuis tot 1974 vracht voer.
Daarna ging het schip dienst doen als clubhuis van een zeeverkennersgroep te Velzen.
In 1996 kocht de huidige eigenaar het schip en heeft het weer onder zeil gebracht. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Linquenda met vlas Gemaakt op/in: 1952
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 05 cm |
5 m 03 cm |
1 m 00 cm |
1 m 95 cm |
70,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1094 B WINSCH 1954” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1094 B WINSCH 1954 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “478 Z winsch 1929” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
478 Z winsch 1929 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Perkins |
6.354.4 |
– |
1972 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Perkins |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
In 1922 werd het schip door Geert Kalkhuis gekocht op de helling te Buinermond voor fl 10.000,--. In de jaren daarna werd het touwen hoofdwant vervangen door staaldraad met spanschroeven en werd een topwant aangebracht. De grootschoot (120 m) werd vervangen door een staaldraad met veer en met een lier bediend. Zeilend heeft het schip alle Waddeneilanden met vracht bezocht van Texel tot Fan”. De langste reis op de zeilen was met bomen van even boven Hamburg naar Zaandam. In die tijd had je 4 … 5 gulden steun, maar deze reis bracht fl 650,-- op, alleen het loon voor de knecht (fl 7,50 per week) moest er nog af. In 1933 is door de scheepvaartinspectie de mast afgekeurd en werd er bij Bodewes in Hoogezand een nieuwe gemaakt uit het Asserbos (een vuren). Deze mast met een korte top heeft het 6 jaar volgehouden en is gesneuveld tijdens een reis met stenen van Nijmegen naar Zoutkamp. In verband met het weer werd besloten binnendoor te gaan via Lemmer. Vlak bij de Schaasterbrug wilde de schipper de nok nog iet hoger draaien met de lier. Er kraakte iets en de hele top kwam naar beneden vlak langs Geert Kalkhuis, dwars door de luiken en bleef rechtop in de buikdenning staan. Door de zeilmaker in Leeuwarden is de mast ingekort en kon er alleen nog gereefd gezeild worden. 3 Maanden later werd de motor ingebouwd. De motor was ingevoerd in 1919 (een 2-cylinder HMG) en heeft eerst in een sleepboot gestaan van Jan Plezier in Delfzijl en is in 1938 overgezet in de Linquenda (en heeft nooit reparatie nodig gehad). In 1951 is de roef 2 spanten ingekort en verhoogd. Tevens werd een stuurhut geplaatst en een z.g. Engels stuurwerk, tesamen voor fl 410,--. In 1974 is het schip verkocht aan de Zeeverkennersgroep Dr. Ariëns om dienst te doen als varend clubhuis. Het ligt in de bedoeling van de Stichting het schip weer in de staat te brengen van ca. 1925 - 1935, d.w.z. een zeilend bedrijfsvaartuig. Gebruiksdoel: - Opleiden voor de toekomstige vaarbewijzen voor leiders en leidsters van Scouting Nederland; - Varend verblijf voor de oudere jeugd van district Kennemerland en deze vertrouwd te maken met het varen en zeilen op ruimer water met een groot vaartuig. Het spreekt voor zich dat voor het realiseren van bovenstaand streven de nodige problemen opgelost moeten worden. De motor is ondertussen vervangen door een moderner, sneller startend exemplaar. |
|