Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10201 |
Neerlandia |
tjalk |
staal |
in 1909 |
Wortelboer |
Oude Pekela |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Wadden& Eems& binnenvaart |
vracht/graan& stenen |
Onbekend |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
21 m 95 cm |
4 m 56 cm |
0 m 70 cm |
1 m 60 cm |
– |
13 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “4812 B Gron 1977” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
4812 B Gron 1977 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Volvo Penta |
diesel MD 47B |
– |
1965 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De Neerlandia was het vaste graanschip van de "Joh. Kerkhovenpolder" ten oosten van Termunten. Daarbuiten voer het schip op de Duitse Wadden. Het schip voer met diverse ladingen, o.a. aardappelen, stenen (zgn. flinten) voor dijkverzwaring enz. Hij is zelden buiten, d.w.z. ten westen en zuiden van de provincie Groningen geweest. Het schip heeft tot in de 2e wereldoorlog gezeild. Vlak voor de bevrijding hebben de Duitsers het schip d.m.v. landmijnen tot zinken gebracht in het Termunterzijldiep, bij die gelegenheid is de mast gebroken en de roefbetimmering vernield. De roef is na de oorlog opnieuw betimmerd doch het schip heeft na die tijd niet meer gevaren wegens de leeftijd van de schipper, hij was toen 70 jaar. Opgemerkt moet worden dat het schip geen vallieren had, het oude ankerspil werd, zoals het hoorde, met handspaken bediend, er is nooit een motor of een opduwer bij geweest. Alles was in 1965 zoals bij de tewaterlating in 1909, op mast en zeilen na. Leuk is nog te vermelden dat schipper v.d. Molen een zeer begaafd kunstschilder was. Vele van zijn werken, uiteraard merendeels scheepsportretten en zeegezichten, bevinden zich bij particulieren in Delfzijl en waarschijnlijk ook daarbuiten terwijl het vooronderluik en een schot in het vooronder door hem beschilderd zijn met een zeegezicht. |
|
Bijzonderheden |
<< Bezaan toegevoegd& roef verlengd. >> |
|