Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10231 |
Wilhelmina |
groninger tjalk |
ijzer |
in 1901 |
Boerema, H. |
Kiel Windeweer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
A (heel Nederland incl. Waddenzee) |
diversen |
Onbekend |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 97 cm |
4 m 90 cm |
1 m 10 cm |
1 m 95 cm |
– |
20 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2985 B Gron 1953” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2985 B Gron 1953 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “5825 Gron 1901” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
5825 Gron 1901 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
DD 575 |
– |
1954 |
– |
1984 |
nvt |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister |
JP4 |
– |
– |
Nieuw |
1954 |
1984 |
|
Verhalen over dit schip: |
1901 Bouw op de werf van H. Boerema te Kiel-Windeweer. Het schip zou eerst 3 Gebroeders gaan heten, maar werd bij de oplevering direkt Wilhelmina gedoopt. 1901-1952 Vanuit de thuishaven Groningen voer het schip onder zeil met als schippers vader en zoon Piet Westerhof door heel nederland met alle denkbare lading. Belangrijkste trajekt was Groningen-Amsterdam. 1952-1957 De voortstuwing werd uitgebreid met een opduwer met een T-ford motor. Dit bleek al gauw niet bepaald een succes, vooral bij zeegang op het IJsselmeer. 1957-1961 In 1957 volgde de ombouw tot motorschip. Er werd een Lister JP4 (40 pk) geplaatst en de tuigage werd vervangen door een stuurhut achter de roef kompleet met stuurwiel en kettingoverbrenging en kwadrant. Al snel bleek het schip niet langer rendabel in de vaart over de beurs. 1961-1964 Piet Westerhof werd sluismeester op de Oranje sluizen. De Wilhelmina lag naast de sluis als woonschip. 1964-1982 De schipper vertrok naar de wal en werd later sluismeester in Enkhuizen. Het rondvaart bedrijf Plas haalde het schip naar het Damrak in Amsterdam. Hier diende het als werk- en opslagplaats. Door de bouw van de metro werd de weg naar open water voor ongeveer 10 jaar onmogelijk. Hellingen was zodoende onmogelijk. Na enkele losgeschoten klinknagels werd in de binnenkim een laag beton aangebracht. 1982 Wilhelmina lag nogal in het gezicht waardoor vrijwel elk lid van de vereniging al eens aan boord was geweest om te vragen of het schip niet te koop was. De huidige eigenaar Bob van den Berg was toevallig de juiste man op het juiste moment en kocht het schip. 1983 Met meer dan een meter water in ruim en machinekamer werd het schip midden in de nacht onder de lage bruggen voor het CS naar het IJ gesleept. Vervolgens werd de verlengde den vervangen door mastdek en mastkoker. Begonnen werd met intimmering van het ruim tot moderne woning. 1984-1985 De stuurhut werd gesloopt, een nieuwe roef gezet en een DAF DS 575 geplaatst. 1986-1991 Varend woon- en motorschip in de Purmerringvaart te Purmerend. Plaatsing zwaarden. Verdubbeling 3/4 vlak en kimmen. 1991-nu 24 december 1990 ging de nieuwe mast voor het eerst rechtop en in voorjaar 1991 werd de rest van de nieuwe tuigage geplaatst. Voor het eerst sinds 35 jaar zeilde Wilhelmina weer in augustus 1991 is sindsdien gepromoveerd tot zeilend woonschip. |
|