Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10235 |
Ora et Labora |
Tjalk |
ijzer |
in 1906 |
Gebr. Worst |
Meppel |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Klazinaveen - Leiden & wilde vaart |
turf & later van alles |
Groningen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Ora et Labora is tot eind jaren 60 in de vrachtvaart geweest. Van die periode is bij ons, behalve de namen van de eigenaren, helaas niet veel bekend. We hebben in 2020 een scan van een foto ontvangen. Het schip lag op dat moment, 1940-1945, geladen met turf aan de sluiskade in Meppel.
Het schip is in de jaren 70 door de vorige eigenaren verbouwd van vrachtschip met stuurhut en zijschroef tot een zeilend woonschip. Het onderwaterschip bevat geen dubbelingen, maar aan dek en opbouw is veel laswerk verricht. De oude roef is overgezet door een nieuwe en die is gelast. De opbouw is deels luikenkap, deels verhoogd met een rond dak. Het geheel was betimmerd tot woonkamer, keuken, doucheruimte en 2 slaapkamers. Veel werk in een tijd dat opbouwen van vrachtschepen naar varende woonschepen nog in de kinderschoenen stond.
Vanaf 2004 is de Ora et Labora in ons bezit en hebben wij veel vervangingen en verbeteringen aangebracht. De grootste klus was het vervangen van de binnenbetimmering in het ruim en onder het voordek. Dat hebben we in 2009 gedaan. In 2017 is de betimmering in de roef vervangen. 3 Jaar later hebben we besloten een boegschroef in de loefbijter te plaatsen. |
|
Illustraties: |
|
Ora et Labora Gemaakt op/in: 22 juli 2010 Foto: Dave Bazuin.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Ligplaats in Groningen Gemaakt op/in: 3 oktober 2011 Foto: Dave Bazuin.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Op het Lauwersmeer bij Stropersplaat zuid Gemaakt op/in: 26 mei 2012 Foto: Marischka Lind.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Ora et Labora bij Zoutkamperril Gemaakt op/in: 26 mei 2012 Foto: Peter en Sandra a/b de LIS.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 40-45
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.tjalk-oraetlabora.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Eigen site waarop we het leven aan boord (in de breedste zin des woords) bijhouden |
koop een boot en werk je dood, woonschip |
De site geeft weer wat we hebben gedaan en doen aan, met en hoe met de Ora et Labora |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
22 m 85 cm |
4 m 86 cm |
1 m 00 cm |
1 m 80 cm |
20,000 ton |
17 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “4098 B Amst 1954” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
4098 B Amst 1954 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Emanuel |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
DD 615 |
– |
1974 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
615 |
– |
1978 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Van de eerste eigenaar weten we niets. Mogelijk was dit de heer D. Visser uit Leeuwarden of M. de Vries uit Meppel. Het schip is pas voor het eerst gemeten in 1916. Omstreeks 1926 werd de tjalk gekocht door Wolter Troost uit Meppel. Hij heeft turf vervoerd van de Drentse venen naar Leiden en Gouda. Na het overlijden van Wolter nam zijn zoon Koop het schip in 1955 over. Hij heeft toen nog flink laten verbouwen: luikenkap verlengd, zijschroefinstallatie, nieuwe ankerlier, nieuwe roef over de oude heengezet, stuurhut en engels stuurwerk, en een hijstuig. In 1960 ging Koop Troost aan de wal werken. Hij hield het schip nog 2 jaar voor het geval het werken aan de wal niet beviel. In 1962 verkocht hij het definitief. Via 3 eigenaren die het schip maar kort in hun bezit hadden, hebben wij het in 1969 gekocht. We hebben onze tjalk weer grotendeels in de oude staat teruggebracht. Het achterdek en de bolders vernieuwd, een motor en schroefas ingebouwd en het ruim vertimmerd tot woning. We hebben de mast en giek gemaakt, zwaarden en lieren. Sinds 1982 is het schip weer onder tuig. In 1997 is de 19 jaar oude mast boven de hommer afgebroken. Ingewaterd. In het najaar hebben we een stalen mast gemaakt in dezelfde vorm als de houten. Koop een boot .... |
|
Bijzonderheden |
Het onderwaterschip heeft geen enkele gelaste dubbeling. Wel opmerkelijk gezien het vele laswerk dat is gedaan aan bolders, dekken en opbouw. |
|