Dankbaarheid

Details over het schip Dankbaarheid, BHS nummer 10240


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10240 Dankbaarheid steilsteven ijzer in 1929 Remkes en Bodewes Veendam
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
vrnl. Noord Nederland turf& aardappelen& bieten& pulp& hout& meel,kunstmest, strobalen, granen e.d. Overig/niet genoemd
Korte geschiedenis van dit schip
De "Dankbaarheid" werd in 1929 voor rekening van Wiepko Kuiper gebouwd bij Remkes en Bodewes te Veendam. Ze is nog als zeilschip gebouwd in een tijd dat er al ruimschoots motorschepen in de vaart waren.
Het wat vierkante model van het schip maakt het een goede lader, maar een slechte zeiler. De voor die tijd luxe roef is ingetimmerd met eikenhout, triplex en board; voor die tijd moderne bouwmaterialen, die een strakke Art -Deco stijl mogelijk maakte.

Het schip is in zijn binnenvaarttijd voornamelijk in de Noordnederlandse vaarwateren actief geweest. Na de strenge winter van 1963 is het schip gestopt met varen en is tot 1987 gebruikt als woonschip.
Het schip is omstreeks 1947 omgebouwd tot "motorschip". Daarbij is een zijschroefinstallatie geplaatst, het ruim verlengd en de helmstok vervangen door een stuurhut met een staand haspel (stuurwiel).

Sinds 1989 is het schip als Historisch bedrijfsvaartuig in gebruik, waaronder het varen met diverse soorten lading en demonstratie van laden en lossen. De zijschroef is de hoofdvoortstuwing en heeft het schip naar allerlei bestemmingen in binnen- en buitenland gebracht. De buitenboordmotor is in deze hectische tijd noodzakelijk bij het manoeuvreren en als extra hulpje omdat het schip nog steeds de nautische eigenschappen van een zeilschip heeft, waaronder het niet makkelijk kunnen "remmen" of stoppen.

De huidige lading bestaat voornamelijk uit stukgoed, zoals deze tussen 1918 en 1960 werd vervoerd.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Gemaakt op/in: 1992. Wad voor Carolinensiel
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De steilsteven DANKBAARHEID in de aanloop van de reunie 2012 van de LVBHB in Hasselt in Hattem voor de wal.
Gemaakt op/in: 26 juli 2012, 06:16:02
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Overzichtsfoto steilsteven Dankbaarheid
Gemaakt op/in: Haven Hattem
Foto: Han Visser.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 2005
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding
Gemaakt op/in: 1989
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://Youtube
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
RTV Hattem Varen rond Hattem activiteiten rond Hattem en Apeldoorns Kanaal
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
23 m 18 cm 4 m 47 cm 0 m 44 cm 1 m 14 cm 76,862 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “529 B Winsch 1929”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
529 B Winsch 1929 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Samofa 2- S- 108 3512 1949 Gereviseerd 1995
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
John Fowler stationaire motor 1946 Nieuw 1947 1995
Verhalen over dit schip:
De Dankbaarheid is vermoedelijk een van de laatste binnenvaartschepen die nog
voor de zeilende vaart is gebouwd, voor het bedrag van 7600 gulden. Ze werd op
17 oktober 1929 te water gelaten in Veendam bij Remkes en Bodewes. Dit was vlak
voor de dag van de Beurskrach in New York, de dag die de crisisjaren inluidde.
De opdrachtgever, schipper Wiepko Kuiper uit Veendam zal alleen verdriet gehad
hebben van zijn schip. Een grote schuld, en geen werk. Nog v¢¢r de invoering van
de Wet op de Evenredige Vrachtverdeling (1933) moest hij het schip voor een
luttel bedrag overdoen aan de vermoedelijke geldschieter, ijzerhandel Oving te
Rotterdam. Voor hetzelfde bedrag (fl 1500,--) ging het schip over in handen van
Johannes van der Wal, gedomicileerd te Burum. Deze liet zijn zoons er op varen,
omdat hij zelf door een ongeval gehandicapt was geworden.
Zij kwamen zonder problemen door crisis en oorlog. In 1947 ontdeden zij het
schip van tuig en houten zwaarden. Het ruim werd een meter verlengd en er werd
een laadmastje (7 meter) geplaatst. Het schip kreeg een John Fowler motor op het
voordek en een Ridderinkhof zijschroefinstallatie. Ook kwamen er kortere
ijzeren zwaarden.
In 1953 werd het schip verkocht aan Nanne Munneke. Hij kwam van het schip van
zijn ouders, de tjalk "Antilope". De binding met zijn ouders was zo sterk, dat
zij altijd samen met de 2 schepen voeren.
Het waren mensen met gouden handen. Wat ze zagen, konden ze maken. Het mocht
alleen niets kosten. Naast allerlei uitrusting voor het schip maakten ze o.a.
ook modellen van zeil- en stoomschepen. Deze waren in het Noordelijk
Scheepvaartmuseum, helaas gestolen in 1950. De schepen werden goed in olie en
teer gehouden, zodat het ijzerwerk nog in goede staat verkeert.
Na het overlijden van de oude generatie Munneke's kwamen ze voor de wal in het
Winschoterdiep. De zoons, Nanne en Hendrik werkten lange tijd bij de gemeente.
Zij waren altijd bij elkaar. Heel Groningen kende deze toch wel wat zonderlinge
mensen als "De Kraaien". Na de dood van de laatste Munneke werden beide schepen
geveild. Twee jaar werd gevaren met de totaal versleten zijschroefinstallatie en
een opduwer. Inmiddels is de motor vervangen door een identiek exemplaar, en
werd door omstandigheden de opduwer vervangen door een buitenboormotor welke
niet zo zichtbaar is gemonteerd op het roer.
In de huidige verschijningsvorm zal het schip nog enige jaren blijven varen.
T.z.t. zal het schip opnieuw als zeilschip worden getuigd.
Bijzonderheden
<< Vóór 1953 motorschip geworden door installatie van een zijschroef. Roerwerk: Vertikaal stuurwiel met fietsketting en as naar cardan + 2 armen). Afstandbediening zijschroef in de stuurhut. Stuurhut staat los van de roef met 6 boutjes in het dek verankerd. >><Sinds 1992 voorzien van een buitenboordmotor op het roer met doel om enigszins de vaart uit het schip te halen wanneer nodig. Hulpzeilen 70 m2. Davit op achtersteven met vlet. Hijsmast met alle voor laden en lossen vereiste hulpmiddelen. Ruim kan gedekt en verzegeld worden. Orginele schipperswoning.