Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10244 |
Rehoboth |
klipperaak |
ijzer |
in 1911 |
Mol |
Dedemsvaart |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Overijssel en met turf naar grote steden van N en Z Holland |
vracht/turf |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 77 cm |
4 m 92 cm |
0 m 90 cm |
– |
– |
18 m 25 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “201 B Zwolle 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
201 B Zwolle 1928 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
Evolutie |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “reeds beschreven 201 B Zwolle 1928” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
reeds beschreven 201 B Zwolle 1928 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
DD 575 |
– |
1962 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF 575 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Te Dedemsvaart werd in 1911 bij de scheepswerf van J. Mol de klipperaakschip "Evolutie" te water gelaten. Het was besteld door schipper Koop Oosterveen uit Amsterdam. het schip was voornamenlijk bedoeld voor het vervoer van turf uit de hoogveengebieden naar de grote steden in het westen van het land. Het is een typisch overijselsschip. Op de waterlijn is het erg vol zodat het qua lijnen weinig verschilt met een volgebouwde tjalk. Gebouwd om bij een geringe diepgang erg veel vracht te kunnen meenemen. In 1928 werd door bemiddeling van scheepsbouwer Mittendorff uit Dedemsvaart het schip verkocht voor een bedrag van f 4500.- aan Remmelt de Vries jr., schipper te Wilsum. Het kreeg de naam "Rehoboth", zoals het nu nog heet. Het schip beviel hem goed. Hij heeft het 47 jaar gevaren en bewoond. In 1935 was schipper de Vries zodanig in moeilijkheden gekomen dat hij verkoop overwoog. Via een "kleedenmaker" in Amsterdam vond hij een geldschieter in de persoon van een schoolhoofd te Voorburg. Op papier verkocht hij de Rehoboth aan de meester voor een bedrag van f 2600.- en sloot tegelijkertijd een soort huurkoopovereenkomst met hem. Een looptijd van 17 jaar en een jaarlijks huurkoopbedrag van f 210.-. Een in die tij een niet ongebruikelijke constructie! In 1943 was schipper de Vries in staat om het resterende bedrag van de schuld in een keer af te lossen en werd het schip juridisch weer zijn eigendom. Begin 50-er jaren werd het schip voorzien van een zijschroefinstallatie met een liggende Deutz motor, verdampingsgekoeld. Alle zeilerij ging er af het mastdek verdween en de den werd doorgetrokken. Schipper de Vries bleef op deze manier tot het einde van de 60-er jaren in de vrachtvaart aktief. Toen legde hij het schip definitief voor de wal bij het plaatsje De Zande aan een zijarm van de Ijsel en bleef er op wonen tot hij het in 1975 verkocht aan J. Boshuizen. Die ging het ruim verbouwen, installeerde onder de roef een moderne motor en restaureerde het schip weer terug naar de zeiltijd. Vervolgens werd de Rehoboth in 1983 ons eigendom. Sindsdien is er weer veel vertimmerd en vervangen. In 1990 verdween de nog steeds aanwezige zijschroef installatie en werd het voorschild van het voorruim weer op de oorspronkelijke plaats teruggezet. Sedert enige jaren is het ingeschreven in de registers van de LVZBV en de Vereniging Museumhaven Amsterdam. Het schip heeft momenteel een mooie ligplaats in de Museumhaven van Amsterdam. |
|
Bijzonderheden |
<< Nieuw mastdek& nieuwe mastkoker& inbouw motor& voorruim weer ingekort. Zijschroefinstallatie verwijderd in 1990. >> |
|