Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10264 |
IJsselstroom |
luxe motor |
ijzer |
in 1912 |
C.W. van Straaten en van den Brink |
Den Haag |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Hollandse IJssel, Woerden, Gouda, Amsterdam-Utrecht |
beurtvaart en vanaf 1956 meel voor de Korenschoof in Utrecht |
Utrecht en het Gooi |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De IJsselstroom 1 (de oorspronkelijke naam) voer als beurtschip vaste routes van 1912 tot 1941 voor de firma Vreeswijk in Montfoort. Het schip ging daarna over naar de Firma van Dijk (scheepsnaam Onderneming X) en in 1948 naar de Firma Hoejenbos, beiden transportbedrijven in Utrecht. In 1956 kocht de brood- en banketfabriek ‘De Korenschoof’ het schip voor meeltransport van Zaandam naar Utrecht met zetschippers. In de 70'er jaren werd het een woonschip in Utrecht voor de laatste schipper.
Nu vaart het woonschip IJsselstroom als pleziervaartuig over de binnenwateren van Europa.
De eerste motor was een 24 pk 1 cilinder RENNES petroleummotor met een liggende cilinder.
Het schip kreeg in 1955 een nieuwe motor: een KROMHOUT 2 cilinder 2-takt dieselmotor, type 2K3. In 2006 sloeg de motor op hol, drijfstangbouten braken, 1 cilinder scheurde, het carter barstte open en dat was dan het einde van 50 jaar trouwe dienst.
De huidige motor, een GARDNER type 5 LW, was oorspronkelijk een generator op een Brits lichtschip. Deze motor is in 2007 in Canterbury Engeland geheel gerenoveerd.
De IJsselstroom dankt zijn naam aan het varen op de Hollandse IJssel. |
|
Illustraties: |
|
IJsselstroom Rhenen Foto: Cor Laan.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
IJsselstroom Vianen Gemaakt op/in: 2010 Foto: Cor Laan.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Onderneming X Utrecht Gemaakt op/in: Tussen 1941 en 48 Foto: Transportonderneming E.J. van Dijk.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Op de werf Gemaakt op/in: juni 2010 Foto: Cor Laan.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.corlaan.dds.nl/
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
23 m 41 cm |
4 m 40 cm |
1 m 40 cm |
– |
15,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “6133 B Rott 1939” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
6133 B Rott 1939 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Gardner |
5LW |
135878 |
1962 |
Gereviseerd |
2007 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Van Rennes |
– |
– |
– |
Overig |
– |
1955 |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
2-k-3 |
– |
– |
Overig |
1955 |
2007 |
|
Verhalen over dit schip: |
De IJsselstroom is een beurtschip van het type Luxe Motor gebouwd in 1912 in Den Haag in opdracht van de Gebr. Vreeswijk te Montfoort. Een beurtschip verzorgde expedietiediensten langs min of meer vaste route's. Het schip is een vroege luxe motor, de eerste zijn van omstreeks 1908. Een luxe motor was het eerste type vrachtschip geheel gebouwd voor voorstuwing door een oliemotor. De IJsselstroom voer als de "IJsselstroom I" over o.a. de Hollandse IJssel van 1912 tot 1941 tussen Gouda, Utrecht en Woerden. De thuishaven was Montfoort, Onder de Boompjes 8. Naast vracht konden ook personen mee. Tussen 1942 en half 70'er jaren is het schip door verschillende expediteuren gebruikt, waarbij de laatste jaren vooral voor aanvoer van meel voor een Utrechtse brood- en banketfabriek (de Korenschoof). De IJsselstroom is nu een varend woonschip. Sinds half 70'er jaren ligt het schip als woonschip in Utrecht en vaart voor recreatie regelmatig in Nederland rond. Met het hele huis op stap. Het schip is sinds 1955 voorzien van een Kromhout 2 cilinder 2-takt dieslmotor van 1952, type 2K3. Deze levert een vermogen van 40 pk aan de schroef bij 500 omw/min. De rechtsdraaiende motor is voorzien van een mechanische koppeling en start met druklucht. De eerste motor was een 24 pk 1 cilinder Rennes gloeikopmotor met een liggende cilinder. De schroef was oorspronkelijk van gietijzer en is in 1994 bij een schroefas-revisie vervangen door een bronzen schroef. De IJsselstroom is voorzien van een zonnegenerator voor de stroomvoorziening. Tien zonnepanelen met 42 watt piek per cel. De zonnegenerator is voldoende voor de electriciteitsvoorziening (behalve wasmachine) van begin april tot half oktober. Als wij met ons "huis" op stap zijn, hebben we geen last van lege accu's en het geluid van een generator. |
|