Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10279 |
Trouwe Hulp |
boltjalk |
ijzer |
in 1902 |
Mulder |
Stadskanaal |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
heel Nederland |
volgens overlevering gebouwd voor de schelpenvaart op de Waddenzee, daarna volgens logboeken: aardappelen, bieten, steenslag, blikafval, suiker. Kortom: alles |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Opvallend bij de Trouwe Hulp zijn de brede, zware stuiten (of stuizen) rondom het schip. Niet alleen op kop en kont, maar ook langs de zijkanten meelopend met gangboorden en dek. Naar overlevering zou dit zijn gedaan voor de schelpenvaart op de Waddenzee. De schepen lagen soms met zwaar weer te laden langs de schelpenzuigers en de brede stuiten vingen dan de klappen op, zodat de huid niet deukte of beschadigde.
Het dek loopt door in de stuiten en daar is het boeisel bovenop geklonken.
De motor komt uit een autobus van de busmaatschappij GADO uit Groningen.
Bijzonder detail uit de chartertijd: de mast is een van de eerste verjongde stalen masten (versmallend naar boven toe, 1978) |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Schip op huidige ligplaats Gemaakt op/in: 7 juni 2010 Foto: N.Rijsenbrij.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
21 m 45 cm |
4 m 50 cm |
0 m 98 cm |
1 m 33 cm |
71,500 ton |
15 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1286 B Gron 1930” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
1286 B Gron 1930 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Leyland |
E.0680 |
– |
1968 |
Gereviseerd |
1980 |
– |
|
Bijzonderheden |
De mast is de eerste verjongde stalen mast in Nederland |
|