Het schip is in opdracht van de heer Jurjen Joosten gebouwd in 1925 onder de naam Actief. Hij voer er mee in de wilde vaart met zijn gezin (vrouw en twee kinderen) aan boord. Hierna in 1939 komt het schip in handen van de heer Derk Westra, die het de nieuwe naam Assen geeft en er mee in de beurtvaart gaat. In 1947 wordt het D. Westra en Zonen en in 1957 komt het schip enkel in handen van de zoon Hendrikus Westra. Dit blijft zo tot 1965. Het schip heeft dus van 1939 tot 1965, dat is 26 jaar, in de beurtvaartdienst gezeten. De familie Westra had nog een luxe motor in de beurtdienst. Beide schepen hadden als thuishaven Assen en voeren van Assen naar Wormerveer. De vervoers- vergunning (althans een copie ervan) bezit ik nog. Er werd gevaren van Assen, Veenhuizen, Smilde, Oranje, Dieverbrug, Uffelte, Havelte, Meppel, Zwartsluis, Hasselt naar Amsterdam, Zaandam, Koog aan de Zaan, Zaandijk en Wormerveer. Met de bepaling dat op de heenreis uitsluitend mag worden gelost en op de terugreis uitsluitend mag worden geladen (Drenthe). Ook waren er bepalingen hoe en waar er gevaren moest worden, bijv. van 1 mei tot 1 september heen: 1 x per week op maandag of dinsdag; terug: 1 x per week op donderdag of vrijdag. Van 1 september tot 1 mei heen: 2 x per 3 weken; terug: idem. Dit hield in met weer of geen weer het IJsselmeer over, met aan boord nog een gezin, dat dan onder de wol ging in 't laatste geval en de rijst in de hooikist. Zodat er toch een warme hap was na de woelige overtocht. Er werd van alles vervoerd: Zaan: koek - beschuit - veekoeken (lijnzaad en cocos) - meel - bloem - kruidenierswaren. Veendam: papier. Cocosolie - vetten - zwavelzuurflessen - betonijzer - plaatijzer (voor de werven in Smilde) - hout - thee - koffie - koeienhuiden. Ook werden er wel eens over het IJsselmeer individuele klusjes gedaan zoals het meenemen van jachten (zelfs een woonark), een hond, een geit. In de oorlog is het schip in beslag genomen door de Duitsers. Op het einde kon men ontsnappen hieraan doordat uit het Apeldoorns kanaal waarin het schip lag het water weggelopen was. In 1965 komt het schip in handen van de heer Visser, die er de naam Varne aan geeft en die er in z'n eentje mee vaart in de wilde vaart tot 1973, dan wordt het schip verkocht aan eigenaren die het uit de vaart halen. De heer Visser heeft 't laadtuig verwijderd, vanwege de toendertijd strenge arbeidsomstandigheden eisen bij 't varen en werken met een laadtuig. Hij plaatste ook een nieuw gebint en vergrote de stuurhut. In 1981 hebben wij het schip in slecht onderhouden toestand gekocht en het weer helemaal vaar- en woon- en werkklaar gemaakt. Het casco bleek nl. bij aankoop nog in prima conditie (de huid is op 8 mm gebouwd). Wij hebben aan boord ons timmerbedrijf dat we al varend door 't hele land uitoefenen. Zo is de ex Actief, ex Assen, nu Varne vanaf 1983 weer in de vaart. De motor, een 75 pk Modaag uit 1935 is in twee keer bijna geheel gereviseerd: in 1982 nieuwe voeringen en zuigers, de brandstofpomp + smeeroliepomp; in 1990 een nieuw huis voor de spoelpomp en nieuwe verstuiverplaatjes. Onlangs een tweede nieuwe kop en gehele revisie van de mechanische keerkoppeling uit de jaren 50. De motor wordt net als vroeger onderhouden bij Zikking en Schriek in Amsterdam-Noord. De keerkoppeling bij de firma Kramer uit Zaandam. Bij de laatste revisie kregen wij bij het bestellen van nieuwe onderdelen in Duitsland (op zich al bijzonder voor een motor van 55 jaar oud) een copie van het geboortecertificaat van de Modaag. Hieruit bleek dat hij enkel op 500 toeren, 75 pk gebruikt kon worden. Hetzelfde type SRB33 werd n.l. ook op 600 toeren (en dan werd het 90 pk) gebruikt. |
|