Varne

Details over het schip Varne, BHS nummer 10295


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
10295 Varne luxe motor staal in 1925 Jong, de en Smit Bolnes
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
t Noorden van het land& later gehele land wilde vaart& later beurtvaart Zaandam-Meppel Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
26 m 00 cm 5 m 00 cm 1 m 20 cm 1 m 90 cm 10 m 40 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “186 B Rott 1926”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
186 B Rott 1926 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Modag Krupp SRB 33 1935
Verhalen over dit schip:
Het schip is in opdracht van de heer Jurjen Joosten gebouwd in 1925 onder de
naam Actief. Hij voer er mee in de wilde vaart met zijn gezin (vrouw en twee
kinderen) aan boord. Hierna in 1939 komt het schip in handen van de heer Derk
Westra, die het de nieuwe naam Assen geeft en er mee in de beurtvaart gaat.
In 1947 wordt het D. Westra en Zonen en in 1957 komt het schip enkel in
handen van de zoon Hendrikus Westra. Dit blijft zo tot 1965. Het schip heeft
dus van 1939 tot 1965, dat is 26 jaar, in de beurtvaartdienst gezeten.
De familie Westra had nog een luxe motor in de beurtdienst. Beide schepen
hadden als thuishaven Assen en voeren van Assen naar Wormerveer. De vervoers-
vergunning (althans een copie ervan) bezit ik nog. Er werd gevaren van Assen,
Veenhuizen, Smilde, Oranje, Dieverbrug, Uffelte, Havelte, Meppel, Zwartsluis,
Hasselt naar Amsterdam, Zaandam, Koog aan de Zaan, Zaandijk en Wormerveer.
Met de bepaling dat op de heenreis uitsluitend mag worden gelost en op de
terugreis uitsluitend mag worden geladen (Drenthe). Ook waren er bepalingen
hoe en waar er gevaren moest worden, bijv. van 1 mei tot 1 september heen:
1 x per week op maandag of dinsdag; terug: 1 x per week op donderdag of
vrijdag. Van 1 september tot 1 mei heen: 2 x per 3 weken; terug: idem.
Dit hield in met weer of geen weer het IJsselmeer over, met aan boord nog een
gezin, dat dan onder de wol ging in 't laatste geval en de rijst in de hooikist.
Zodat er toch een warme hap was na de woelige overtocht.
Er werd van alles vervoerd: Zaan: koek - beschuit - veekoeken (lijnzaad en
cocos) - meel - bloem - kruidenierswaren.
Veendam: papier. Cocosolie - vetten - zwavelzuurflessen - betonijzer -
plaatijzer (voor de werven in Smilde) - hout - thee - koffie - koeienhuiden.
Ook werden er wel eens over het IJsselmeer individuele klusjes gedaan zoals het
meenemen van jachten (zelfs een woonark), een hond, een geit. In de oorlog is
het schip in beslag genomen door de Duitsers. Op het einde kon men ontsnappen
hieraan doordat uit het Apeldoorns kanaal waarin het schip lag het water
weggelopen was.
In 1965 komt het schip in handen van de heer Visser, die er de naam Varne aan
geeft en die er in z'n eentje mee vaart in de wilde vaart tot 1973, dan wordt
het schip verkocht aan eigenaren die het uit de vaart halen. De heer Visser
heeft 't laadtuig verwijderd, vanwege de toendertijd strenge
arbeidsomstandigheden eisen bij 't varen en werken met een laadtuig. Hij
plaatste ook een nieuw gebint en vergrote de stuurhut. In 1981 hebben wij het
schip in slecht onderhouden toestand gekocht en het weer helemaal vaar- en woon-
en werkklaar gemaakt. Het casco bleek nl. bij aankoop nog in prima conditie (de
huid is op 8 mm gebouwd). Wij hebben aan boord ons timmerbedrijf dat we al
varend door 't hele land uitoefenen. Zo is de ex Actief, ex Assen, nu Varne
vanaf 1983 weer in de vaart. De motor, een 75 pk Modaag uit 1935 is in twee keer
bijna geheel gereviseerd: in 1982 nieuwe voeringen en zuigers, de brandstofpomp
+ smeeroliepomp; in 1990 een nieuw huis voor de spoelpomp en nieuwe
verstuiverplaatjes. Onlangs een tweede nieuwe kop en gehele revisie van de
mechanische keerkoppeling uit de jaren 50. De motor wordt net als vroeger
onderhouden bij Zikking en Schriek in Amsterdam-Noord. De keerkoppeling bij de
firma Kramer uit Zaandam. Bij de laatste revisie kregen wij bij het bestellen
van nieuwe onderdelen in Duitsland (op zich al bijzonder voor een motor van 55
jaar oud) een copie van het geboortecertificaat van de Modaag. Hieruit bleek dat
hij enkel op 500 toeren, 75 pk gebruikt kon worden. Hetzelfde type SRB33 werd
n.l. ook op 600 toeren (en dan werd het 90 pk) gebruikt.
Bijzonderheden
<< Laadtuig. Stuurhut ca. 05m vergroot (deze wordt weer teruggebracht op originele afmeting) 4 patrijspoorten in de den. In gebruik als varende timmerwerkplaats& nu samen met Varn III& soms in koppelverband. >>