Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
10333 |
Res Nova |
Groninger tjalk |
ijzer |
in 1895 |
Verstockt, gebr. |
Martenshoek |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Wad en Zuiderzee (schelpenvaart) |
hoofdzakelijk schelpen |
Friesland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Dit schip was vanaf haar tewaterlating in 1895 tot 1960 in bezit van de familie Kruize uit Stadskanaal. Het schip droeg de naam Annechiena Sieberdiena.
Waarschijnlijk was het schip de eerste jaren van haar bestaan werkzaam in de Denemarkenvaart en is er hoofdzakelijk met schelpen gevaren op de Waddenzee en de Zuiderzee.
Tot eind jaren vijftig heeft ze als vrachtschip dienst gedaan, al die tijd zonder motor. Het vaargebied bestreek de Zuiderzee, de Waddenzee, de Oostzee en de binnenwateren van Nederland en België.
In de jaren 60 van de twintigste eeuw werd het schip afgedankt en gebruikt als drijvend jeugdhonk te Alblasserdam. Later heeft ze in Vinkeveen gelegen als clubhuis voor de Watersportvereniging Vinkeveen Abcoude.
In 1986 kocht Reint Dragt de tjalk en doopte haar Res Nova (nieuwe zaak). Hij bracht de tjalk weer in prachtige staat en tot een van de meest authentieke tjalken van de beroepszeilvaart. In die tijd is de Res Nova ook voorzien van een motor. Bij de restauratie is veel aandacht geschonken aan traditionele elementen van het casco en tuigage. Het authentieke silhouet is behouden om een stukje historie te bewaren. Van 1986 tot 2022 heeft Res Nova met passagiers gevaren als charter schip. Eerst vanuit Zwartsluis, later vanuit Lelystad.
In 2023 heeft Res Nova de chartervaart verlaten en ligt als zeilend woonschip in de museumhaven van Leeuwarden. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Res Nova zeilend in volle glorie Gemaakt op/in: 2005-2011
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.resnova.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
commerciele website voor charterverhuur |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
23 m 88 cm |
5 m 22 cm |
1 m 20 cm |
2 m 05 cm |
172,000 ton |
20 m 30 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “447 B GRON 1927” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
447 B GRON 1927 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
D.A.F. |
615 |
– |
1979 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
DAF |
615 |
– |
1980 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
De Res Nova is een Groninger eenmasttjalk uit het jaar 1895. De kenners spreken wel over een van de allermooiste “zware tjalken” op de Nederlandse wateren. Dit voormalig zeilend vrachtschip is verbouwd tot een zeilend passagiersschip traditioneel van buiten en comfortabel van binnen met 19 goede bedden, douches, toiletten en een zeer complete keuken.
Dit goed zeilende schip vaart op het IJsselmeer, de Waddenzee en de omliggende wateren met als vertrekhaven de Bataviahaven in Lelystad. Vertrekken vanuit andere havens in natuurlijk in overleg ook mogelijk. De tochtplanning gebeurt altijd in overleg met de gasten, rekening houdend met het weer en de omstandigheden. |
|