In tussen 1908 en 1920 opgemeten door Wortelboer in Oude Pekela (bij de steenfabriek van Strating) omdat deze een soortgelijk schip wilde bouwen met een voordeliger (steile) steven. Voorloper van de steilsteven? Het schip had, volgens de schipper, evenals andere aken een leeuwtje op het roer. Gebruikelijke kleuren voor klipperaken: tot WL zwart, daarboven donkergroen, havanna bruin en zwart met een gele bies. - Het schip is gebouwd op de oude toegang naar Friesland n.l. de oude Beukeschut (sluis) in het Meppelerdiep. Het kon door de sluis met één zwaard eraf gehaald. - Als maat voor de verschillende onderdelen gaf de schipper de volgende karakteristieken: - Kluiverboom breedte van het schip op nà 1 meter hoogte in het voorste ruim tegen het hoofdschot. - Gaffel breedte van het ruim + één gangboord. - Hommer tot op het licht in het roefje. - Giek aan achterzijde roef. - Mast wimpel op de roerklik. - Zwaarden van klamp op waterlijn (kabbellat) tot aan settelboorden of nà 20 cm daarboven hing ervanaf of de schipper voldoende geld had of niet. - Diepte schip 5 oude amsterdamse voet 28,3 cm. Verder wist hij nog wat het schip in de wisselende economische tijden bij benadering waard was geweest. Aanschafprijs zonder tuig fl 5000,-. Kort voor 1918 nà fl 2900, 1918 - 1928 nà fl14000,- rond 1930 fl 2500,-, tijdens de 2e wereldoorlog fl 10000,-, en in 1964 werd het schip voor bewoning doorverkocht aan een collega van de havendienst in Amsterdam nadat het al 2 jaar voor de wal gelegen had voor fl 5500,-. Deze man begon gelijk de mast en de blokken op te stoken in de houtkachel. En gaf het schip de naam Geja. Vervolgens werd het schip in 1967 doorverkocht aan een onderwijzeres die het schip de naam "Noso Larcino" (ons liefdesnestje) gaf. Hierna schijnt het schip te zijn doorverkocht naar Zaandam alwaar de roef is uitgebrand, waarbij de bewoner om het leven kwam en alle papieren verloren zijn gegaan. Vervolgens heeft het schip meerdere jaren als zand overslagschip gefungeerd, is vervolgens verbouwd tot twee master voor de chartervaart vanuit Lauwersmeer, en heeft 4 jaar voor de wal liggen wegroesten in de Noorderhaven in Groningen totdat ik het schip in augustus kocht.
|
|