Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11400 |
Anne |
Friese snik |
ijzer |
circa 1907 |
Draaisma |
Franeker |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
noord Friesland |
aardappelen.In 1946 omgebouwd tot kermisschip. De snik voer toen met de kop van jut in west nederland. Na 1960 als omgebouwd motorjacht. In 1980 weer zeilend. In 2003 weer onder de luiken. |
Friesland |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De nog originele snik ANNE uitvarend op de LVBHB reunie 2007 in Hasselt Gemaakt op/in: 29 juli 2007, 14:22:52 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
13 m 00 cm |
2 m 70 cm |
0 m 55 cm |
1 m 00 cm |
13,900 ton |
8 m 70 cm |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Mitsubishi |
– |
– |
1990 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De friese aardappelsnik Anne |
De friese snik Anne is gebouwd bij scheepswerf Draaisma in Franeker in opdracht van de tuinders H. Born en H. Bosma te Berlikum. De bouwtekening is aanwezig in het scheepvaartmuseum van Sneek. In l930 zijn de gebroeders J. en H. Houben uit Bolsward de eigenaar. Zij waren aardappelhandelaren. Toen was de snik al motorschip. De motor was toen een 1-cilinder Claes diesel van 6 pk. De motor stond in de roef. Voor de schipper was op het voordek een klein roefje geplaatst. Zij hebben de snik verkocht in 1946. Daarna is de snik opgebouwd en diende hij voor de fam. Mullens als kermisschip in het westen des lands. Hij voer met de Kop van Jut van kermis naar kermis. 's Winters lag de snik dan in gracht van Amsterdam. Begin zestiger jaren is snik weer verkocht en is hij omgebouwd tot motorjacht. De voortstuwing was toen een Ford Perfect benzinemotor. Nu is de snik weer redelijk origineel. Alleen de kleine roef staat er niet meer op. Een paar mooie foto's van de snik staan op de site van binnenvaarttaal. |
|
Bijzonderheden |
In 2003 de roef eraf en weer houten luiken. |
|