Anne

Details over het schip Anne, BHS nummer 11400


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11400 Anne Friese snik ijzer circa 1907 Draaisma Franeker
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
noord Friesland aardappelen.In 1946 omgebouwd tot kermisschip. De snik voer toen met de kop van jut in west nederland. Na 1960 als omgebouwd motorjacht. In 1980 weer zeilend. In 2003 weer onder de luiken. Friesland
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding De nog originele snik ANNE uitvarend op de LVBHB reunie 2007 in Hasselt
Gemaakt op/in: 29 juli 2007, 14:22:52
Foto: Simon J. de Waard.
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
13 m 00 cm 2 m 70 cm 0 m 55 cm 1 m 00 cm 13,900 ton 8 m 70 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Mitsubishi 1990
Verhalen over dit schip:
De friese aardappelsnik Anne
De friese snik Anne is gebouwd bij scheepswerf Draaisma in Franeker in opdracht van de tuinders H. Born en H. Bosma te Berlikum. De bouwtekening is aanwezig in het scheepvaartmuseum van Sneek. In l930 zijn de gebroeders J. en H. Houben uit Bolsward de eigenaar. Zij waren aardappelhandelaren. Toen was de snik al motorschip. De motor was toen een 1-cilinder Claes diesel van 6 pk. De motor stond in de roef. Voor de schipper was op het voordek een klein roefje geplaatst. Zij hebben de snik verkocht in 1946. Daarna is de snik opgebouwd en diende hij voor de fam. Mullens als kermisschip in het westen des lands. Hij voer met de Kop van Jut van kermis naar kermis. 's Winters lag de snik dan in gracht van Amsterdam. Begin zestiger jaren is snik weer verkocht en is hij omgebouwd tot motorjacht. De voortstuwing was toen een Ford Perfect benzinemotor. Nu is de snik weer redelijk origineel. Alleen de kleine roef staat er niet meer op. Een paar mooie foto's van de snik staan op de site van binnenvaarttaal.
Bijzonderheden
In 2003 de roef eraf en weer houten luiken.