Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11401 |
Dankbaarheid |
Giessenburgse schuit |
ijzer |
in 1902 |
De Merwede vh van Vliet |
Hardinxveld |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland |
– |
West Noord-Brabant |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Eén van de oudste schippersfamilies van de Giessenstreek was de familie van Houwelingen. Reeds in 1751 was er al een schipper Toon van Houwelingen.
Als nazaat van deze Toon werd op 29 november 1846 Antonie van Houwelingen geboren, die omstreeks 1860 bij zijn vader in dienst kwam.
Later zette hij het bedrijf van zijn vader voort en voer hij even als andere schippers zijn wekelijkse beurtvaartdienst op Gorcum via de Giessen en de Schelluinse Vliet. Ook werd er in de zogenaamde wilde vaart diverse materialen zoals, zand, grind, metselstenen, hout, hooi en stro gevaren.
De drie zoons van Toon van Houwelingen, Gart-Jan, Henk en Aart kwamen bij hem in dienst. Door de bouw van de schutsluis tussen de Giessen en de Merwede, kwamen er meer mogelijkheden en in 1902 liet Toon bij scheepswerf van Vliet & Co. (thans scheepswerf De Merwede) te Hardinxveld een nieuw schip bouwen. Dit schip, de "Hoop op Zegen", had een laadvermogen van 33 ton.
Tijdens de bouw van het schip kreeg Toon van Houwelingen op 3 juni 1902 in Gorcum een ongeluk, waaraan hij op 26 juni overleed. Op zijn sterfbed gaf hij aan Gart-Jan de opdracht om de naam van het in aanbouw zijnde schip te wijzigen in "Dankbaarheid".
Gart-Jan voer in hoofdzaak zand, grind, turf en in de herfst suikerbieten en pulp onder andere voor de suikerfabriek te Werkendam. De gebroeders Aart en Henk bleven de beurtdienst op Gorcum en het losse vervoer binnen de Albasserwaard verzorgen. Omdat er in de jaren twintig veel bodediensten over de weg ontstonden hadden de beurtschippers minder werk dan voorheen en de één na de ander stopte tenslotte met de beurtvaart. Ook Aart en Henk van Houwelingen zijn er in deze jaren mee gestopt.
Gart-Jan, die inmiddels drie zonen had gekregen, Toni, Jan en Teunis, liet in 1922 een nieuw schip bouwen met een Deutz dieselmotor. Dit schip werd de "Dankbaarheid II" genoemd.
De "Dankbaarheid I" zoals het schip uit 1902, na gereedkomen van het tweede schip werd genoemd, werd ontdaan van mast en tuigage en werd met vader Gart-Jan aan het roer, gesleept door de "Dankbaarheid I" . Later kwam zoon Teunis bij zijn vader varen. In 1944 werd het bedrijf aan de drie zoons overgedragen. Toen Jan in 1950 in dienst trad bij de Coöperatieve Landbouwvereniging de Samenwerking werd de "Dankbaarheid I" aan dit bedrijf verhuurd als reserve opslagplaats.
In de jaren zestig kwam er een einde aan de enkele eeuwen oude schipperstraditie van de familie van Houwelingen, doordat de Samenwerking ander vervoer ging gebruiken voor de aanvoer van grondstoffen. De "Dankbaarheid I" werd verkocht aan iemand in Rotterdam die het schip tot woonark verbouwde. De "Dankbaarheid II" ging naar Yerseke waar hij voor de visserij gebruikt werd.
Mei 1994 kochten Aren Jumelet en Caroline van der Schalk een opgebouwde woonark met daaronder het casco van een bijzonder scheepje.
Het scheepje is versleept van Papendrecht naar Zaandam waar een begin werd gemaakt met de restauratie. Met het 100-jarig bestaan in 2002 is de Dankbaarheid opnieuw onder zeil gebracht.
Vanaf 2004 wordt elk jaar de bietentocht gevaren met de Dankbaarheid en andere zeilevenementen. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 2015
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Gemaakt op/in: 2005
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Oosterschelde 2019 Gemaakt op/in: 2019
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.bietentocht.nl
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
zeeuwse beurtvaart |
4 daagse tocht elk najaar in Zeeland |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
15 m 00 cm |
4 m 00 cm |
0 m 65 cm |
1 m 32 cm |
24,000 ton |
12 m 80 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “101 B Gor.1944” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
101 B Gor.1944 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister-Blackstone |
hb 3 |
– |
– |
Nieuw |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Lister |
HB3M |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Type is Giessenburgse Schuit |
|