Ik heb destijds, toen ik aan de restauratie begon, geen restauratieplan gemaakt, althans niet op papier. Bij de reparaties heb ik slechts enkele malen gebruik gemaakt van nieuwe materialen (staal) en technieken (lassen) en die onzichtbaar gemaakt. Alleen als het om hele kleine reparaties ging. Ik ben er namelijk tegen, om nieuwe materialen en technieken te verhullen, omdat het de geinteresseerde kijker misleid. Ik zelf heb heel veel gemak gehad van het feit dat het gebruik van staal en laswerk duidelijk zichtbaar maakte hoe het schip gebouwd was, en wat later aangebracht of veranderd was. In het algemeen heb ik het gebruik van nieuwe materialen (staal, aluminium, polycarbonaat en pvc) niet geschuwd, als het om losse onderdelen gaat. Iedereen valt over mijn aluminium luikenkap, terwijl die binnen no-time verwijderd kan worden. Het dichtlassen van de ruimopening met een stalen dek vindt ik ingrijpender, het daar bovenop leggen van houten luiken veranderd daar niets aan. Het accumuleert vooral gewicht op de verkeerde plaats.
Doelstellingen van de restauratie zijn: 1. Conserveren en zo nodig en mogelijk herstellen van wat sinds de bouw aanwezig is (romp zonder schroefraam, denneboom, ankerlier, ankergerei, potdeksels, stuurwerk, roerblad, zonnetent, betimmering roef en achteron- der.) 2. Herstellen van het oorspronkelijke silhouet (zeilschip met een mast, kottertuig, geen stuurhuis, roef even hoog als oorspronkelijk, zelfde model raampjes op dezelfde plaats, geen jachtachtige voorzieningen aan dek.) 3. Zichtbaar houden van sporen van vroegere veranderingen die weer verwijderd zijn en van oorspronkelijke voorzieningen die niet meer gebruikt worden of kunnen worden (sporen van zijschroefmotor en zijschroefasgelei- ding, sporen van stuurhuis, sporen van gebinten waartussen de mastkoker opgesloten was, sporen van oorspronkelijke wantputtings, sporen van laad- mast voor in de denneboom.) |
|