Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11425 |
Eben Haëzer |
Friesche maatkast |
staal |
in 1924 |
Werf, v.d. |
Hoogezand |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland& Waddeneilanden& Rijn |
hout& vlas& schuimaarde& kolen |
West Noord-Brabant |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Friese maatkasten behoren naast de steilstevens tot de laatste soort binnenvaartschepen die als zeilschepen zijn gebouwd. Hun afmetingen waren ontleend aan de oude sluis bij Stavoren (Friesland), vandaar de naam Friese Maatkast. De Eben Haezer is gebouwd voor de familie Schokker en tot 1993 van vader op zoon in hun bezit geweest terwijl er de laatste jaren, vanaf 1976, alleen op werd gewoond.
De eerste reis onmiddellijk na de tewaterlating in 1924 bestond uit het vervoer van oud ijzer van de werf. Het schip was getuigd met één mast omdat de schipper een hekel had aan een bezaan boven z'n hoofd; de giek reikte dan ook tot achter de roef en het grootzeil mat 500 el. Het schip is onder Scheepvaart Inspectie (SI) gebouwd voor de Wad- en Sontvaart. Er werd gevaren met o.a. hout, vlas, schuimaarde en ook kolen voor de gasfabrieken op de Waddeneilanden. In
1939 werd een zijschroef aangebracht die werd aangedreven door een 18/22 pk Lister op het voordek.
In 1950 werd de Amerikaans grenen mast ingekort en verplaatst naar het voordek waar deze met een ijzeren giek nog voor laden en lossen en voor het voeren van het hulptuig geschikt was.
In 1955 werd de zijschroef vervangen door een inbouwmotor, een Mercedes Benz. Sindsdien voer het schip voorzien van stuurhut als motorschip in de binnenvaart.
In 1964 is tenslotte ook het hijstuig van boord gegaan.
Het schip wordt sinds juni 1993 gerestaureerd. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Eben Haezer in de museumhaven Woudrichem, 15 juli 2010 Gemaakt op/in: 15 juli 2010, museumhaven Woudrichem Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
31 m 50 cm |
6 m 50 cm |
1 m 00 cm |
– |
227,000 ton |
20 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2932 B Gron 1953” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2932 B Gron 1953 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Klockner Deutz |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Klöckner-Deutz |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Varend monument en 1 van de drie nog zeilende Friese maatkasten,waarvan 2 in de charter |
|