Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11438 |
Variatie |
luxe motor |
ijzer |
in 1926 |
Fikkers |
Muntendam |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland, België, Frankrijk |
veevoeders, granen, kunstmest, stukgoed. |
Noord-Holland noord (incl Westfriesland) |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Variatie is in 1926 te water gelaten als luxe motor vrachtschip met hijstuig voor Bronno Schut te Slochteren als "Marchien". Groot 166 ton en l 31,16 x b 5,07 m, met een 2 cyl. Brons motor 70 pk, type 2cl.
In 1936 werd het schip verkocht aan H.Mannak, die het schip de naam "Variatie" gaf en het in 1950 bij scheepswerf Worst in Meppel met 7,30m liet verlengen en verdiepen met 14 cm tot 247 ton. In 1960 is de roef vernieuwd en in 1961 is bij de fa, De Weerd en Adema te Amsterdam de Brons verdieseld tot 90 pk en gereviseerd.
Het schip is in de jaren '70 van de sloop gered door een ruil met de klipper van J.Bruins-Slot, die met de Variatie verder ging. Daarna werd W.Sipsma eigenaar, die er een voorroef opzette en het schip "Nova Cura" noemde, waarna de heren Bouma en Gijzen te Eemnes het schip overnamen en het "Freya" noemden.
In 1980 kocht ik, W.Leegwater, het schip omdat ik een schip zocht met vervoersvergunning om over de beurs te varen.
In 1983 zijn er kalfdekken ingelegd en is het verdiept met 12 cm tot 265 ton, er kwam een nieuwe vuren buikdenning in en een nieuwe stuurhut. In 1984 is de den verhoogd en een kledenkap opgelegd. Vanwege het sluiten van de schippersbeurzen midden jaren '90 is het schip tegen de kant gelegd in de hoop op betere tijden.
Het schip is nog steeds vrachtschip en gereed om te laden. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Variatie voor Sluis Purmerend, zuidkant Leeg vanaf Amsterdam Gemaakt op/in: 23 september 2000
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
38 m 38 cm |
5 m 05 cm |
1 m 20 cm |
2 m 18 cm |
265,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “604 B Winsch 1930” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
604 B Winsch 1930 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Appingedammer Brons |
c 2 cyl. 4 takt |
– |
1926 |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Brons |
4 takt 2cl |
– |
1926 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De motor is de 1e motor, verdieseld van 70 pk met verstuiverbakje tot 90 pk, van 290 tot ca. 300 toeren, met op elke cilinder één aparte "Bosch" brandstofpomp en verstuivers. Het schip is sinds medio 1980 mijn eigendom en ik heb er de algemene vrachtvaart mee bedreven tot medio 1993. Het schip is nog volledig vrachtschip en door verlenging en verdieping vergroot van 165 tot 265 ton. |
|
Bijzonderheden |
<< 1e motor& verdieseld van 70 pk met verstuiverbakje tot 90 pk& van 290 tot ca. 300 toeren. >> |
|