Aaltje

Details over het schip Aaltje, BHS nummer 11447


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11447 Aaltje Gronings bolschip ijzer in 1923 Grol, gebr. Veendam
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
veenkoloniën turf, stro, mest, aardappelen en suikerbieten Utrecht en het Gooi
Korte geschiedenis van dit schip
De Aaltje is een opgeboeide bol of een 'bolle met boord'. Een bolschip is een platbodem, die behoort tot de familie van de tjalken. Zij stammen uit Groningen, waar ze werden gebruikt voor het transport van turf, stro, mest, schuimaarde, aardappelen en suikerbieten door de ondiepe kanalen met hun lage bruggen in de noordelijke veenkoloniën. Een Gronings bolschip is daarom lager en platter gebouwd dan haar Friese zuster, het skûtsje.
Op dit moment zijn er nog maar weinig bolschepen in oorspronkelijke staat en onder zeil in de vaart, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de vele andere tjalkachtigen.
Bolschepen waren geen schepen bedoeld voor groot water. Daarop is de oorspronkelijke tuigage ook niet afgestemd. Maar met wat kleine aanpassingen is de Aaltje in haar huidige verschijning in staat om toch de grotere wateren, zoals Waddenzee en IJsselmeer, te bezeilen.
Na een lang werkzaam leven als vrachtschip en enige jaren gebruik als woonboot, komt het schip in handen van een groep mensen die de Aaltje in haar originele staat wil terugbrengen.
In 1985 wordt de Vereniging "Het Zeilend Bolschip" opgericht die al snel het opknappen en verbouwen van het verwaarloosde schip oppakt
Tot de dag van vandaag is de Aaltje eigendom van die vereniging. De leden zetten zich elke winter in om het nodige onderhoud, vereiste reparaties en restauraties uit te voeren.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding Aaltje, Woudrichem april 2010
Gemaakt op/in: april 2010 tijdens TLO
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Websites:
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://www.bolschip-aaltje.nl
Beschrijving Trefwoorden Bijzonderheden
- - -
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
20 m 40 cm 4 m 28 cm 0 m 50 cm 1 m 12 cm 55,000 ton 14 m 00 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “1128 B Winsch 1954”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
1128 B Winsch 1954 - - -
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “4932 Winsch 1923”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
4932 Winsch 1923 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
DAF 475 1968
Verhalen over dit schip:
Tekst uit de Telegraaf (970412)

Vereniging houdt bolschip in de vaart
AALTJE BLIJFT ONDER ZEIL door CHRIS VAN WINDEN

NIEUWEGEIN, zaterdag
De elf eigenaren noemen Aaltje een slanke schoonheid, waarbij eenvoud het
kenmerk van het ware is. Maar volgens de officiële scheepsterminologie is ze
een opgeboeide bol, ofwel een bolle met boord, en dat klinkt heel anders.
De vereniging Het Zeilend Bolschip is in ieder geval heel trots op haar Aaltje
en probeert het schip op allerlei manieren terug te brengen in de authentieke
staat en varend te houden.
De platbodem 'van de familie van de Bolschepen, die weer behoren tot de
tjalken' Aaltje ligt aan een kade in Nieuwegein. Het schip is in 1923 in
Veendam gebouwd en aanvankelijk gebruikt voor het vervoer van turf, stro, mest,
aardappelen en suikerbieten over de kanalen van de veenkoloniën.
Na 1953 is ze een tijd als woonboot gebruikt, maar de huidige eigenaren, die
zich de vereniging Het Zeilend Bolschip noemen, zijn al jarenlang bezig haar
weer in authentieke staat terug te brengen.
Namens de elf leden van de vereniging vertelt Theo de Lange: "We wisten dat de
boot oorspronkelijk Aaltje geheten had. Daarna heeft ze met wisselingen van
eigenaren en functie de namen Noorderlicht en Morgenster gehad, maar wij
hebben de naam Aaltje weer in ere hersteld. De naam van een boot moet je nooit
wijzigen. In de woonboottijd stond er ook achter op de boot een flinke opbouw,
maar die hebben wij weer vervangen door het oorspronkelijke lage roefje.
Aaltje wordt als vanouds met de helmstok gestuurd en de enige versiering van
het sehip is de schildering op het roer, de zogenoemde klik. Alles is nu weer
zo authentiek dat Aaltje na een schouw als opgeboeide bol in het
Scheepsregister kon worden opgenomen. Er zijn er zo nog maar een stuk of zes in
Nederland."

Vriendenprijs
De vereniging Het Zeilend Bolschip kon Aaltje indertijd voor een
'vriendenprijs' kopen op voorwaarde dat zij het schip zo oorspronkelijk moge-
lijk varend zouden houden. De restauratie en het onderhoud kosten natuurlijk
wel geld en dat moet komen uit de contributie van de elf leden en bijdragen
van derden door bijvoorbeeld tochten te maken voor bedrijven. Af en toe een
benefietfeest voor vrienden en bekenden brengt ook geld in het laatje.
Theo de Lange: "We doen alles heel goedkoop en zoveel mogelijk zelf. De
banken in het ruim zijn bijvoorbeeld uit een oude brandweerauto en de
patrijspoorten uit een oude baggermolen. Er is weinig luxe aan boord, alleen
de echt nodige voorzieningen. Als het mooi weer is kunnen de dekluiken open.
We hebben zo ook eens een bruiloft aan boord gehad met tachtig man."
Verrassend
Omdat het schip met een kruiphoogte van 2,30 meter met gestreken mast relatief
laag is en met 70 centimeter maar weinig diepgang heeft, is het verrassend waar
ze allemaal nog kan komen. De Lange: "We kunnen hier in Utrecht door de Oude
Gracht varen of in Amsterdam door de Prinsengracht. Maar we kunnen ook het
IJsselmeer of de Waddenzee op."
Een van de doelstellingen van de vereniging is ook om regelmatig vaartochten
aan te bieden aan tehuizen of instellingen, die dat normaliter niet zouden
kunnen betalen.
Bijzonderheden
<< krantenartikel >>