Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11458 |
Stad Breda |
Luxe motor, type Katwijker vrachtvaarder |
ijzer |
in 1925 |
Boot (De Hoop) |
Leiden |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Breda-Amsterdam,Zaanstreek |
Het motorschip is in de beurtvaart gebruikt voor vervoer van stukgoed. De lading betrof o.a. (tuig)leer van en naar de Gewesten, suiker, cacao, meel, lijnolie, lucifers, meubels, artikelen van Etna, FAAM, HERO en Kwatta en enkele keren de roeiboot van de KMA naar de Amstelwedstrijd.
In 1940 vervoerde ze inventaris van de KMA naar Haarlem 'achter de waterlinie' en werd bij het passeren van de Moerdijk bruggen, twee uur voor de bezetting ervan, beschoten.
In de oorlog vervoerde ze kolen voor de stoomschepen in Rotterdam.
Na de oorlog werden er weer stukgoederen vervoerd,
ook heeft ze met een blauw boeisel gevaren voor SHELL.
Nu vaart ze als monumentaal 'groot pleziervaartuig'. |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De STAD BREDA is in 1925 in opdracht van de Gebr. van Zuilen gebouwd op de helling van Boot in Leiden. Het schip kreeg een vaste ligplaats aan de Prinsenkade, de oude binnenhaven van Breda. Jan van Zuilen was speciaal voor de beurtvaart Breda-Amsterdam in Breda gaan wonen.
De Stad Breda stond bekend als een snel schip omdat je er in 10 uur mee van Breda naar Amsterdam kon varen. De 30 pk Brons motor draaide dan 180 toeren per minuut. In 1934 is ze verkocht aan de rederij v/d Schuijt en later aan SBS (v/d Schuijt, v/d Boom, Stanfries). Rond 1959 is ze aangekocht door de Gebr. Raaphorst uit Rotterdam. Uiteindelijk is ze in de jaren 1980 uit de vaart genomen en in particuliere handen gekomen.
In 1925 gebouwd, in 1927 is ze te boek gesteld als STAD BREDA, rond 1951 is de naam gewijzigd in DOMMEL en later in 1959 in ZWALUW. Sinds 2015 heet ze weer Stad Breda.
De Stad Breda is een degelijk en mooi gebouwd casco met een scherpe kop en een geveegd achterschip, vermoedelijk een snel schip. Het is in zijn werkzame periode en daarna vrijwel niet verbouwd en ook niet verlengd. Het schip heeft een mooi oorspronkelijk silhouet met karakteristiek hijstuig en verkeerd nagenoeg in originele staat. |
|
Illustraties: |
|
Stad Breda op huidige ligplaats in Delfshaven Gemaakt op/in: September 2015
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Stad Breda, zomer 2018 Gemaakt op/in: 2018
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
26 m 90 cm |
5 m 25 cm |
1 m 20 cm |
1 m 70 cm |
– |
11 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “225 B Leid 1927” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
225 B Leid 1927 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Scania |
D7ro |
– |
1953 |
Overig |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Scania |
D7 |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
|