Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11461 |
Catharina Anna |
klipper |
staal |
in 1905 |
Boot, wed. J. |
Woubrugge |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
noord-Nederland |
vracht& bewoning |
Onbekend |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
28 m 25 cm |
4 m 56 cm |
1 m 20 cm |
1 m 80 cm |
– |
18 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “834 B Leid 1929” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
834 B Leid 1929 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Leyland Thornycroft |
6 cil.scheepsdiesel |
– |
1979 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
gebeuren ging. Er breken turbulente dagen aan voor de eigendomssituatie van het schip. Op 21-11-1929 komt de Geziena op naam van de bekende scheepsbouwmeester Johannes Theodorus Fikkers te Muntendam. Deze verkoopt het schip op 25-11-1929 door aan Willem Timmer, schipper te Slochteren. Het zijn noeilijke tijden en Willem Timmer kan het schip niet alleen bekostigen. Mevr. Geziena Reina Bosvogel, echtgenote van Jacob van Lingen financiert mee met f 2600,00. Uiteindelijk gaan de zaken zo slecht, dat op 4-8-1934 Mevr. Bosvogel, die inmiddels weduwe is geworden, het schip koopt. Het is nu volop crisistijd. Mevr. Bosvogel kan het schip niet meer aan een schipper kwijt en verkoopt haar dan op 11-1-1935 aan cafehouder Hendrik Oudman te Groningen. De schuld bij Mevr. Bosvogel wordtt op 7-3-1935 ingelost. Ondertussen heeft Oudman wel een schipper-koper gevonden. Thomas Posthuma, schipper te Hommerts-Wijmbritseradeel neemt het schip op 14-2-1935 over. Oudman blijft tot 4-11-1947 met f 2900,00 mede-financier van het schip. Bijzonder is dan dat deze financiering wordt overgenomen door de vroegere eignaar Johannes Theodorus Fikkers, scheepsbouwmeester die inmiddels van Muntendam verhuisd is naar Scheveningen. Thomas Posthumus doet op 25-2-1950 het schip over aan zijn zoon Ruurd Posthuma, ook schipper te Hommerts-Wijmbritseradeel, en op 26-5-1953 wordt Fikkers uitgekocht. Alle jaren die voorbij gegaan zijn heeft het schip Geziena geheten, maar nu krijgt zij de naam Onderneming. De volgende eigenaar is Geert van der Vaart, werkzaam bij een baggerbedrijf te Zwolle. Het schip gaat dan dienst doen als woning bij de werkzaamheden aan de Deltawerken. Niet alleen kreeg het schip weer een andere eigenaar, maar ook een andere naam: Ouderzorg. In 1980 wordt het schip gekocht door Frits M. de Vries fuit Drachten. Het is zijn verdienste dat hij het schip weer volledig restaureerd. Alle ongerechtigheden verdwijnen, het schip wordt weer volledig als eenmastklipper getuigd en ook inwendig worden roef en knechtenvooronder in originele staat teruggebracht. Het schip kreeg toen zijn huidige naam Catharina Anna. Het schip blijkt over dusdanige goede zeileigenschappen te beschikken dat er driemaal de Enkhuizer klipperrace mee wordt gewonnen. In 1991 werd Albert Moesker de nieuwe eigenaar. |
|