de Vrouw Tjitsche

Details over het schip de Vrouw Tjitsche, BHS nummer 11470


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11470 de Vrouw Tjitsche Paviljoentjalk Staal in 1901 Croles IJlst
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Beurtdienst Bolsward - Workum - Amsterdam Stukgoed & beurtdiensten Weet niet/Wil niet zeggen
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
22 m 12 cm 4 m 67 cm 0 m 95 cm 1 m 77 cm 18 m 90 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “224 B Sneek 1954”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
224 B Sneek 1954 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Lister JP 4 1941
Verhalen over dit schip:
De Vrouw Tjitsche
De paviljoentjalk "De Vrouw Tjische" is gebouwd in 1901 bij de werf Croles te IJlst in opdracht van H. Tuininga te Bolsward. Speciaal voor het beurtveer Bolsward - Amsterdam wordt "De Vrouw Tjitsche" als motor-zeilschip gebouwd, met brede gangboorden en een stalen luikenkap zoals bij beurtvaarders gebruikelijk was. Waarschijnlijk om een goede watertoevoer naar de schroef te bevorderen is het onderwaterschip gepiekt uitgevoerd. In 1903 neemt Jurjen Koch het schip en de beurtdienst over. De eerste hulpmotor van slechts 25 epk was waarschijnlijk een petroleummotor want de dieselmotor was toen voor de binnenvaart nog niet geschikt. In 1920 wordt de petroleummotor vervangen door een Kromhout gloeikop van 26 pk. Vanwege het geringe motorvermogen blijft de tuigage noodzakelijk met name op de Zuiderzee. Later is de tuigage verkleind en zijn de zwaarden ingekort. De vader van Jurjen, Jan Koch was beurtschipper van Workum en na diens dood zijn de beurtdiensten van Bolsward en Workum samengegaan. Er is dan met twee, later zelfs drie schepen, tweemaal per week een afvaart naar Amsterdam onder de naam Gebr. Koch en Eekhof. In de oorlog is wegens brandstofgebrek de motor omgebouwd en wordt een gasgenerator geplaatst. Na de bevrijding wordt de beurtdienst weer voortgezet en plaatst men een advertentie in de Bolswarderkrant van 25 oktober 1945. Beurtveer BOLSWARD-WORKUM-AMSTERDAM Vertrek van Bolsward, maandags en woensdags 12 uur Van Amsterdam, woensdags en vrijdagsavonds 18 uur Ligplaats t/o Singel 68 telef. 44508 Beleefd aanbevelend Gebr. Koch & Eekhof Tot 1957 heeft "De Vrouw Tjitsche", als waarschijnlijk de laatste beurttjalk, de dienst Bolsward - Workum - Amsterdam onderhouden. Daarna is het schip verkocht naar Rotterdam waar het wordt omgebouwd tot motorschip met stuurhut en salonroef. Het voordek wordt verwijderd, de gangboorden versmald, het boeisel boven dek gedeeltelijk verwijderd en de den verhoogd zodat het laadvermogen op 104 ton komt. De motor wordt in deze tijd vervangen door een Lister JP 4 van 40 pk. waarbij men de Kromhout keerkoppeling handhaafde. Er is nmog tot in de jaren zestig mee gevaren, op het laatst veel vletwerk in de Rotterdamse haven wat het uiterlijk van het schip geen goed heeft gedaan. Toen Koos de Jong de tjalk in 1983 kocht lag het als woonschip in de Rotterdamse haven. In de loop van de jaren heeft hij het schip weer onder zeil gebracht en zoveel mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke toestand. In het voorjaar van 2017 is Koos overleden en is het schip op mij over gegaan. Koos had een goed hart voor oude schepen, maar helaas kon hij het niet meer opbrengen om het onderhoud van het schip te verzorgen. Toen ik het schip kocht zag het rood en groen van de aanslag en roest. Ik zal verder gaan waar Koos gebleven is: het terugbrengen naar de oude staat, inclusief de ronde stalen luikenkap. Wilt u meer informatie? Ik sta u graag te woord, mail naar: riemer.halbertsma@gmail.com