Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11561 |
Vagebond |
klipperaak |
ijzer |
in 1907 |
Goede, de |
Zwartsluis |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
geheel Nederland |
schelpen, veevoer en graan |
Rotterdam en omgeving, Waterweg en Z-H eilanden |
|
Illustraties: |
|
Copyright © M. Vis.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
klipperaak Vagebond aan het eiland Tiengemeten Gemaakt op/in: 9 oktober 2014 Copyright © M. Vis.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
http://geen
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
- |
- |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
28 m 63 cm |
5 m 43 cm |
1 m 25 cm |
1 m 88 cm |
– |
22 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2007 Assen 1907” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2007 Assen 1907 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Scania |
D11 R01 |
– |
1960 |
Overig |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Het schip is als zeilschip gebouwd zonder motor onder de naam "Eben Haezer" en is gebrand 2007 - Assen - 1907. De eerste eigenaar was Gerrit Bax uit Zwartsluis. Na zijn overlijden is het schip in 1925 middels publieke veiling in eigendom gekomen van Albert Vos voor de som van f 7500,-. De heer Vos heeft het schip in 1926 doorverkocht aan Reinder de Jonge. Het schip is tot 1960 in eigendom vandeze familie de Jonge geweest. Het schip heeft veel met schelpen gevaren en daarnaast ook met bulkgoed als graan en veevoer. In 1936 is het schip met drie meter verlengd tot 31,45 m, de zogenaamde Friese maat. Dit is een afmeting die in die tijd maximaal was toegestaan voor de Friese sluizen en wateren. Bovendien werd bij de verlenging het gangboord met 10 cm verhoogd om een tonnage van 200 ton te verkrijgen. De reden van de verlenging was dat in de loop der jaren de gemiddelde vrachtgrootte is toegenomen. Het nieuwe tonnage van 200 ton was een gangbaarder maat en daarmee kon het schip vaker bevracht worden. Het schip heeft zijn zeiltuig behouden, maar heeft daarbij wel een zijschroef gekregen. Met de verlenging van het schip zijn de zwaarden 2 meter naar achteren verplaatst. In 1952 is het schip opnieuw met 3 meter verlengd tot een lengte van 34,45 m en kreeg daarmee een tonnage van 220 ton. Ook werd de oude zeilroef vervangen door een moderne roef en werd de helmstok vervangen door een stuurhut met stuurrad. Bovendien werd het zeiltuig verwijderd en de zwaarden verwijderd, kreeg het schip een vaste schroef met ingebouwde motor en een koproer. Deze motor werd in 1960 vervangen door de huidige motor: een Scania 153 pk D 11. Na 1960 heeft het schip als motorvrachtschip onder verschillende namen voor verschillende eigenaren gevaren. In juli 1992 heeft de huidige eigenaar het schip uit de vrachtvaart gekocht. Het verwaarloosde schip dreigde in de sloopregeling terecht te komen. Sindsdien wordt het schip onder deskundige begeleiding gerestaureerd. In 1993/1994 is de stuurhut afgebroken en is een groot deel van het achterstallig onderhoud ingelopen. Januari 1995 is er een nieuw achterdek geplaatst en is het stuurwerk vervangen door een (nood)helmstok. Bij de restauratie van de roef in december 1995, bleek het noodzakelijk de roef vrijwel geheel te vervangen. Om het authentieke beeld van het schip terug te krijgen, is daarbij gebruik gemaakt van oude foto's van dit schip en van gegevens van schepen van dezelfde werf. Juni 1997 is het schip ingekort tot zijn oorspronkelijke lengte. In februari 1998 is gestart met het aanbrengen van de betimmering van de roef, geheel in oude stijl. Hierbij is gebruik gemaakt van informatie gegeven door een van de zonen van Reider de Jonge. De roef heeft een vrij gebruikelijke indeling met de keuken, het toilet en de doorgang naar het achteronder in het achterste gedeelte, de woonkamer heeft aan beide zijden drie ramen. |
|
Bijzonderheden |
<< gegevens tuigage zijn volgens restauratieplan >><br /> april 2006:<br />website is www.vagebond.fol.nl |
|