Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11597 |
Emmanuel |
steilsteven |
ijzer |
in 1924 |
Werff, G.J. v.d. |
Hoogezand |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Groningen & Drenthe |
turf van Nieuw Buinen naar Groningen en Friesland en later puin |
Zeeland |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In 1979 heeft mijn broer samen met mij de Emmanuel gekocht. In de eerste jaren was het een studentenwoning en met het geld wat mijn broer uitspaarde aan huur, konden we het schip opbouwen. Het Westerdok was een goede ligplaats. Omgeven door andere bouwprojecten leerden we wat en hoe er moest gebeuren. De Kromhout namen we voor een zacht prijsje over van de buurman en bouwden we in. Het vooronder, de keuken en de badkamer werden afgerond en tenslotte kwamen de zwaarden er aan.
In 1986 verhuisde de Emmanuel naar Sas van Gent en daar werden de roef en de laatste delen van de binnenkant afgerond. Toen hebben wij als familie met 2 zonen in Zeeland, België en Noord-Frankrijk rondgevaren.
Als in 2005 de reünie van de LVBHB in Groningen wordt gehouden, is dat voor mij het signaal voor de volgende stap: optuigen!
Eerst wordt het zeilplan getekend, dan wordt het via veranderingen definitief. Met ideeën van andere ervaren schippers komt het tuigplan tot leven. Het rondhout wordt in Warns gemaakt, de zeilen in Polen en ijzerwerk in Sas van Gent. In mei 2005 wordt de proefvaart gehouden en na een familiecursus platbodemzeilen gaan we op weg naar Groningen...via het Westerdok. Op de reünie komen we oude bekenden tegen van de Emmanuel...de kinderen die in het achteronder zijn geboren.
Daarna volgen er nog vele vaarvakanties en reünies onder zeil. Een zeilende platbodem is een ander schip dan een motorende, dus we blijven leren! |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De EMMANUEL bij de reunie 2013 van de LVBHB in Middelburg en Vlissingen. Gemaakt op/in: 25 juli 2013, 16:03:26 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Emmanuel in Kollum na het lossen van turf Gemaakt op/in: Omstreeks 1930
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 00 cm |
5 m 01 cm |
0 m 50 cm |
1 m 40 cm |
87,000 ton |
17 m 00 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “2507 B Gron 1949” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
2507 B Gron 1949 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “11014 Gron 1924” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
11014 Gron 1924 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
4 LW |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
4LW |
– |
1947 |
– |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Wordt nu weer onder tuig gebracht. |
|