TINA

Details over het schip TINA, BHS nummer 11627


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11627 TINA boeieraak in 1900 Suylekom, D.P. van en Zonen Raamsdonkveer
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Noord Brabant Onbekend
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
13 m 59 cm 3 m 46 cm 0 m 85 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “278 B Breda 107 B”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
278 B Breda 107 B - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Yanmar turbo diesel 4 JH H TEG 1992
Verhalen over dit schip:
De 1e meting voor rekening van A. Braat uit Made word gedaan door de
scheepsmetingsdienst te Zevenbergen. Het maimale laadvermogen is 21.320 ton.
Als de aak op 3 oktober 1919 verkocht wordt wordt ze opnieuw gemeten. Nu is het
maximale laadvermogen 22.548 ton. Wellicht is er bij de 1e meting ergens iets
fout gegaan? Er wordt op 26 april 1920 een hypotheek genomen door de 3e
eigenaar. Op 17 augustus 1923 is het schip kennelijk weer doorverkocht, want er
worden nu 2 hypotheken opgenomen, ook krijgt het schip weer een nieuwe naam,
nu de Jacomina. Als beschrijving wordt gegeven: een schip met voor- en
achteronder, een ruim, een mast, een voordek, vijf lieren, drie ankers, een
roeiboot en verdere scheepstoebehoren, zonder eigen middelen tot voortbeweging.
Sinds 1838 is het verplicht op binnenschepen te laten registreren, maar vooral
eigenaren van de wat kleinere schepen vonden dit te veel moeite en te duur.
Omstreeks 1928 werd er door de politie een grote actie gevoord waarbij iedereen
die zonder registratie vaart zonder pardon op de bon werd geslingerd. Dit is
dan ook de reden dat het scheepsregister in de periode 1928-1930 enorm veel
schepen inschrijft. Het is niet onmogelijk dat ook schipper Schipperen om deze
reden in 1928 teboekstelling van zijn Jacomina verzoekt. Vermoedelijk heeft hij
de aak in 1923 gekocht en er tot 1928 ongeregistreerd mee rond gevaren. In 1958
wordt de aak verkocht aan Gerardus Pieter Heijne, van beroep scheepsbeschieter
te Raamsdonksveer. Het lijkt erop dat hij de aak zelf heeft omgebouwd tot
woonschip en er zelf met zijn vrouw op heeft gewoond in de haven van
Raamsdonksveer. 18 augustus 1959 wordt de tot woonschip verbouwde aak opnieuw
gemeten. Er wonen dan blijkbaar 2 mensen aan boord, want de meetbrief vermeld:
personeel aan boord: 2 personen. Het nieuwe meetbriefnummer wordt: R 24939 N.
Wat opvalt is dat de lengte nu 52 cm korter is geworden. Vermoedelijk is dat
het gevolg van het verwijderen van voor- en achtersteven. De breedte is nu 15
cm breder dan in 1904. Op 18 september 1959 laat G.P. Heijne het schip uit het
scheepsregister schrappen. Hiermee komt de registratie 278 B Breda 1928 te
vervallen. In 1989 heeft de huidige eigenaar gekocht en is hem toen gaan
verbouwen. De ark was er toen al afgehaald, dus er bleef een casco over zonder
stevens en boorden, recht afgesneden. Ze hebben er toen eerst de zeeg weer
ingebracht door middel van stroker er op te lassen, daarna de gehele opbouw +
motor inbouwen en aftimmeren. In december 1992 maakten ze hun eerste
proefvaart, met de hoop er heel oud op te kunnen worden.