Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11627 |
TINA |
boeieraak |
– |
in 1900 |
Suylekom, D.P. van en Zonen |
Raamsdonkveer |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Noord Brabant |
– |
Onbekend |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
13 m 59 cm |
3 m 46 cm |
0 m 85 cm |
– |
– |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “278 B Breda 107 B” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
278 B Breda 107 B |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Yanmar turbo diesel |
4 JH H TEG |
– |
1992 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
De 1e meting voor rekening van A. Braat uit Made word gedaan door de scheepsmetingsdienst te Zevenbergen. Het maimale laadvermogen is 21.320 ton. Als de aak op 3 oktober 1919 verkocht wordt wordt ze opnieuw gemeten. Nu is het maximale laadvermogen 22.548 ton. Wellicht is er bij de 1e meting ergens iets fout gegaan? Er wordt op 26 april 1920 een hypotheek genomen door de 3e eigenaar. Op 17 augustus 1923 is het schip kennelijk weer doorverkocht, want er worden nu 2 hypotheken opgenomen, ook krijgt het schip weer een nieuwe naam, nu de Jacomina. Als beschrijving wordt gegeven: een schip met voor- en achteronder, een ruim, een mast, een voordek, vijf lieren, drie ankers, een roeiboot en verdere scheepstoebehoren, zonder eigen middelen tot voortbeweging. Sinds 1838 is het verplicht op binnenschepen te laten registreren, maar vooral eigenaren van de wat kleinere schepen vonden dit te veel moeite en te duur. Omstreeks 1928 werd er door de politie een grote actie gevoord waarbij iedereen die zonder registratie vaart zonder pardon op de bon werd geslingerd. Dit is dan ook de reden dat het scheepsregister in de periode 1928-1930 enorm veel schepen inschrijft. Het is niet onmogelijk dat ook schipper Schipperen om deze reden in 1928 teboekstelling van zijn Jacomina verzoekt. Vermoedelijk heeft hij de aak in 1923 gekocht en er tot 1928 ongeregistreerd mee rond gevaren. In 1958 wordt de aak verkocht aan Gerardus Pieter Heijne, van beroep scheepsbeschieter te Raamsdonksveer. Het lijkt erop dat hij de aak zelf heeft omgebouwd tot woonschip en er zelf met zijn vrouw op heeft gewoond in de haven van Raamsdonksveer. 18 augustus 1959 wordt de tot woonschip verbouwde aak opnieuw gemeten. Er wonen dan blijkbaar 2 mensen aan boord, want de meetbrief vermeld: personeel aan boord: 2 personen. Het nieuwe meetbriefnummer wordt: R 24939 N. Wat opvalt is dat de lengte nu 52 cm korter is geworden. Vermoedelijk is dat het gevolg van het verwijderen van voor- en achtersteven. De breedte is nu 15 cm breder dan in 1904. Op 18 september 1959 laat G.P. Heijne het schip uit het scheepsregister schrappen. Hiermee komt de registratie 278 B Breda 1928 te vervallen. In 1989 heeft de huidige eigenaar gekocht en is hem toen gaan verbouwen. De ark was er toen al afgehaald, dus er bleef een casco over zonder stevens en boorden, recht afgesneden. Ze hebben er toen eerst de zeeg weer ingebracht door middel van stroker er op te lassen, daarna de gehele opbouw + motor inbouwen en aftimmeren. In december 1992 maakten ze hun eerste proefvaart, met de hoop er heel oud op te kunnen worden. |
|