Rehoboth

Details over het schip Rehoboth, BHS nummer 11639


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11639 Rehoboth klipperaak ijzer in 1910 Goor, G. van Meppel
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zeeland Drenthe Friesland Duitsland zand stukgoed turfbalen Groningen
Korte geschiedenis van dit schip
De kiellegging voor dit schip vond in mei 1910 in opdracht van Geert Koster uit Hoogeveen plaats.
Op 10 december 1910 is het voor het eerst gemeten te Hoogeveen. Het kreeg de naam Rehoboth en tot op heden heeft het geen andere naam gedragen en dit blijft ook zo.

Er is met turfbalen vanuit Duitsland gevaren, met zand naar Dokkum en stukgoed in Zeeland.
De eerste mechanische aandrijving was een dekmotor met een lamme arm (zijschroef).
De huidige Gardnermotor is in Urk in het schip geplaatst.

De Rehoboth is geladen met zand, overvaren op de grote rivieren en gezonken. Het schip is toen gestolen en weer teruggevonden bij een scheepssloperij.

Het schip is in 1961 verlengd naar 30,10 m en 164 ton. In 1968 is het weer verlengd nu naar 33,10 m en 180 ton. In 1983 is het als ‘recreatievaartuig’ weer ingekort naar de oorspronkelijk 24,75 m. Hoewel het laadvermogen toen weer 125 ton was, werd het gemeten op 18 ton.
De huidige eigenaar kocht het schip in 2002 gekocht in Zwolle en bracht het over naar Groningen. Hij begon de wederopbouw tot een zeilende klipperaak met eigenlijk minder dan een varend casco. Bij alle werkzaamheden is ook de aandrijflijn vernieuwd. In 2005 zeilde de Rehoboth weer.

Een schip als dit is eigenlijk nooit af. Je blijft details aanpassen. Het is en blijft een heel dure hobby. Er wordt ook wel gezegd: Zeilen met een schip als dit is een heel dure manier om je gratis voort te bewegen.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding portret schuin van voren
Gemaakt op/in: maandag 22 juni 2009
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding portret van bakboord zijde
Gemaakt op/in: maandag 22 juni 2009
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding portret bakboord achter
Gemaakt op/in: maandag 22 juni 2009
Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.


Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding overzicht haven Ameland
Gemaakt op/in: 07-10 2012
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
24 m 75 cm 4 m 90 cm 0 m 90 cm 2 m 00 cm 18,000 ton 21 m 30 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “203 B Assen 1950”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
203 B Assen 1950 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Gardner LW 6 64854 1945 Gereviseerd 1961
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
(dubbel; kan weg) Overig
Bijzonderheden
Het schip is als Rehoboth te water gelaten, heeft gedurende alle jaren geen andere naam gehad.