Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11639 |
Rehoboth |
klipperaak |
ijzer |
in 1910 |
Goor, G. van |
Meppel |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zeeland Drenthe Friesland Duitsland |
zand stukgoed turfbalen |
Groningen |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De kiellegging voor dit schip vond in mei 1910 in opdracht van Geert Koster uit Hoogeveen plaats.
Op 10 december 1910 is het voor het eerst gemeten te Hoogeveen. Het kreeg de naam Rehoboth en tot op heden heeft het geen andere naam gedragen en dit blijft ook zo.
Er is met turfbalen vanuit Duitsland gevaren, met zand naar Dokkum en stukgoed in Zeeland.
De eerste mechanische aandrijving was een dekmotor met een lamme arm (zijschroef).
De huidige Gardnermotor is in Urk in het schip geplaatst.
De Rehoboth is geladen met zand, overvaren op de grote rivieren en gezonken. Het schip is toen gestolen en weer teruggevonden bij een scheepssloperij.
Het schip is in 1961 verlengd naar 30,10 m en 164 ton. In 1968 is het weer verlengd nu naar 33,10 m en 180 ton. In 1983 is het als ‘recreatievaartuig’ weer ingekort naar de oorspronkelijk 24,75 m. Hoewel het laadvermogen toen weer 125 ton was, werd het gemeten op 18 ton.
De huidige eigenaar kocht het schip in 2002 gekocht in Zwolle en bracht het over naar Groningen. Hij begon de wederopbouw tot een zeilende klipperaak met eigenlijk minder dan een varend casco. Bij alle werkzaamheden is ook de aandrijflijn vernieuwd. In 2005 zeilde de Rehoboth weer.
Een schip als dit is eigenlijk nooit af. Je blijft details aanpassen. Het is en blijft een heel dure hobby. Er wordt ook wel gezegd: Zeilen met een schip als dit is een heel dure manier om je gratis voort te bewegen. |
|
Illustraties: |
|
portret schuin van voren Gemaakt op/in: maandag 22 juni 2009 Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
portret van bakboord zijde Gemaakt op/in: maandag 22 juni 2009 Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
portret bakboord achter Gemaakt op/in: maandag 22 juni 2009 Copyright © voorbehouden aan de eigenaar van deze afbeelding.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
overzicht haven Ameland Gemaakt op/in: 07-10 2012
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
24 m 75 cm |
4 m 90 cm |
0 m 90 cm |
2 m 00 cm |
18,000 ton |
21 m 30 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “203 B Assen 1950” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
203 B Assen 1950 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Gardner |
LW 6 |
64854 |
1945 |
Gereviseerd |
1961 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
(dubbel; kan weg) |
– |
– |
– |
Overig |
– |
– |
|
Bijzonderheden |
Het schip is als Rehoboth te water gelaten, heeft gedurende alle jaren geen andere naam gehad. |
|