Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11648 |
Lytse |
westlander |
staal |
in 1920 |
Waveren, v. |
Monster |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Westland |
– |
Weet niet/Wil niet zeggen |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Tijdens de turfrace 2019 Gemaakt op/in: 2019
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Tijdens de turfrace 2019 Gemaakt op/in: Turfrace 2019
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
12 m 00 cm |
2 m 45 cm |
0 m 35 cm |
– |
6,000 ton |
9 m 60 cm |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kubota Diesel |
D902 |
– |
2018 |
Nieuw |
2020 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Willem v.d. Helm uit Loosduinen heeft deze westlander gevonden in zeer slechte staat en opgebouwd als woonbootje (weekender). De boot lag in de Laak bij het Veluweplein (Den Haag). Willem v.d. Helm heeft de eigenaar opgezocht en de boot gekocht. De eigenaar wist niet dat het een westlander was. De bovenbouw is er afgesloopt. In 1990 is scheepsbouwer Emmali (eigenaar Tewis Hamel) begonnen met de bouw om het weer in originele staat terug te brengen, waaronder nieuwe roef, dekken en mastkoker, mast, giek, zwaarden, zeilen, enz. Het schip is waarschijnlijk rond 1920 bij Van Waveren in Monster gebouwd. Zij lag in 1945 bij van Beveren aan de Nieuweweg in Poeldijk waar zij geijkt en geregistreerd is onder de naam Hoop op Welvaart. Daarna heeft zij dienst gedaan als mestschuit bij de firma Gouweleeuw, fourage en masthandel in Delft. Deze firma had meer dan dertig van deze schepen varen. Deze firma vervoerde mest en andere handel naar diverse tuinders. Praktisch elke tuinder hield varkens voor de mest en voor wat bijverdienste. Bij het steeds meer opkomende wegverkeer zijn de meeste westlanders in de loop der jaren gesloopt. Als kleine jongen voer ik altijd al mee met de westlander van mijn vader, dat vond ik prachtig. Later, toen ik zelf tuinder werd heb ik nog 11 jaar met mijn westlander naar de veiling gevaren. Tegen mijn pensioen kwam de liefhebberij weer naar boven en was ik weer op zoek naar zo'n ouwe westlander. We beleven er weer veel plezier aan, evenals mijn kinderen en kleinkinderen. |
|