Lytse

Details over het schip Lytse, BHS nummer 11648


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11648 Lytse westlander staal in 1920 Waveren, v. Monster
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Westland Weet niet/Wil niet zeggen
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Tijdens de turfrace 2019
Gemaakt op/in: 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Tijdens de turfrace 2019
Gemaakt op/in: Turfrace 2019
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
12 m 00 cm 2 m 45 cm 0 m 35 cm 6,000 ton 9 m 60 cm
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kubota Diesel D902 2018 Nieuw 2020
Verhalen over dit schip:
Willem v.d. Helm uit Loosduinen heeft deze westlander gevonden in zeer slechte
staat en opgebouwd als woonbootje (weekender). De boot lag in de Laak bij het
Veluweplein (Den Haag). Willem v.d. Helm heeft de eigenaar opgezocht en de boot
gekocht. De eigenaar wist niet dat het een westlander was. De bovenbouw is er
afgesloopt. In 1990 is scheepsbouwer Emmali (eigenaar Tewis Hamel) begonnen met
de bouw om het weer in originele staat terug te brengen, waaronder nieuwe roef,
dekken en mastkoker, mast, giek, zwaarden, zeilen, enz.
Het schip is waarschijnlijk rond 1920 bij Van Waveren in Monster gebouwd. Zij
lag in 1945 bij van Beveren aan de Nieuweweg in Poeldijk waar zij geijkt en
geregistreerd is onder de naam Hoop op Welvaart. Daarna heeft zij dienst gedaan
als mestschuit bij de firma Gouweleeuw, fourage en masthandel in Delft. Deze
firma had meer dan dertig van deze schepen varen. Deze firma vervoerde mest en
andere handel naar diverse tuinders. Praktisch elke tuinder hield varkens voor
de mest en voor wat bijverdienste. Bij het steeds meer opkomende wegverkeer
zijn de meeste westlanders in de loop der jaren gesloopt. Als kleine jongen
voer ik altijd al mee met de westlander van mijn vader, dat vond ik prachtig.
Later, toen ik zelf tuinder werd heb ik nog 11 jaar met mijn westlander naar de
veiling gevaren. Tegen mijn pensioen kwam de liefhebberij weer naar boven en
was ik weer op zoek naar zo'n ouwe westlander. We beleven er weer veel plezier
aan, evenals mijn kinderen en kleinkinderen.