Risico

Details over het schip Risico, BHS nummer 11654


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11654 Risico klipperaak staal in 1912 Schepman Kampen
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Nederland& Belgie& Frankrijk wilde vaart Onbekend
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
26 m 16 cm 5 m 06 cm 0 m 51 cm
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “7524 B Rott 1950”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
7524 B Rott 1950 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Büssing 6 cil verticaal 1943
Verhalen over dit schip:
De Risico is een motor klipperaak zoals er in de tijd velen van hebben rond
gevaren. In de beginperiode van de vijftiger jaren is het schip omgebouwd van
zeilschip met zijschroef tot volledig motorschip inclusief salonroef en
stuurhut. Toch heeft dit schip voor ons een heel speciale betekenis.
Het begon in 1912 toen schipper Willem Spoelstra het schip liet bouwen als
zeilschip van 150 ton bij de werf Schepman in Kampen, bedoeld voor de wilde
vaart in Nederland, Belgie en ook af en toe Frankrijk. Maar voornamelijk voor
de vaart over de Zuiderzee en het Wad. Ook voor de Drentse kanalen was het
schip zeer geschikt zodat er het hele jaar wel wat te varen viel.
In 1947 naam de oudste zoon Fokke Spoelstra het schip over, het was inmiddels
al voorzien van een zijschroef met een 14-16 liggende Deutz ervoor. Dit was in
combinatie met het zeiltuig al snel niet meer rendabel en in 1954 werd het
schip voorzien van een 105 pk Bussing diesel. Ook kwam er een salonroef met
stuurhut, tevens werd het mastdek verwijderd en het tuig verkleind tot
hijstuig. Ook de zwaarden en dergelijke zijn toen verdwenen.
In 1965 is het schip uit de vaart geraak doordat er op dat moment weinig werk
was en het gezin Spoelstra 4 schoolgaande kinderen had. Fokke Spoelstra heeft
ongeveer 20 jaar met de Risico in Amsterdam gelegen toen hij besloot om toch
maar aan de wal te gaan wonen.
Zodoende kon ik, Willem Spoelstra, als oudste zoon van Fokke Spoelstra in 1985
de Risico overnemen met het doel er op te gaan wonen en om er in de vakanties
mee te varen. Ook ben ik bezig met een geleidelijke restauratie van het schip,
o.a. het mastdek is weer terug met de mastkoker en de luikenkap is vervangen
door staal; doch wel in de oude vorm. De oude Bussing draait nog steeds goed
voor een motor uit 1943 (legedump onderzeeër) zodat wij ieder jaar weer met
veel plezier tochten maken naar Friesland, het IJsselmeer of waar we maar
toevallig terecht komen. Ooit hoop ik nog eens met de Risico te kunnen zeilen,
maar zelfs als dit niet mocht lukken blijft dit schip voor mij en mijn gezin
heel veel betekenen.