Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11659 |
Knapzak |
luxe motor |
staal |
in 1931 |
Boot |
Alphen aan de Rijn |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Zuid- en Noord-Holland, Noord Brabant, Limburg en Belgie |
Zand, grind, kolen, aardappelen en zout |
Geen vaste ligplaats |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
In 1931 liep De Drie Gebroeders voor fl.36.000 van stapel. Dit type schip, een Luxe Motor, dankt haar naam aan de LUXE roef op het achterschip. In de (relatief) ruime roef (25 m2) woonde het schippersgezin. Er waren een keukentje, een toilet en twee kooien, daar sliepen het schippersechtpaar en de kleine kinderen. De grotere kinderen hadden hun eigen onderkomen in het vooronder.
Met een rood kruis op het witte roefdak waagde De drie Gebroeders zich tijdens de oorlogsjaren '44-'45 op de Nederlandse wateren. Het kruis benadrukte de vredelievende bedoelingen van de schipper, die onder meer aardappelen uit Friesland naar de hongerige Amsterdammers bracht.
Helaas werd ook De Drie Gebroeders geconfisqueerd door de Duitse bezetter en gedwongen om goederen (radio's) van Amsterdamse Joden naar Duitsland te vervoeren. In het oosten van het land zorgde een kapotte brug ervoor dat de lading werd overgeheveld op Duitse vrachtwagens. Het schippersgezin dook met het schip onder in een zijkanaal van het Twentekanaal en wachtte daar op betere tijden.
De Luxe Motor kwam door de jaren heen in Brabant en in Limburg terecht en zorgde daar voor het inkomen van schippersgezinnen, totdat het ruim in 1994 definitief te klein was om rendabel zand en grind te vervoeren.
Toen wij het schip in 1994 kochten, stelden we een restauratieplan op. Knapzak moest er aan de buitenkant weer uit gaan zien als in de 30-er jaren. Na 16.000 mensuren waren de intimmering van het ruim en de restauratie een feit. |
|
Illustraties: |
|
T.h.v. de 3e Kostverlorenkade, het vestigingsadres van de toenmalige eigenaar Verheul. Gemaakt op/in: 1944
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Om Nederlandse verende monumenten meer naamsbekendheid te geven, werd Knapzak deel van het Zuid-Hollandse project 'Varen als toen' Gemaakt op/in: 2006
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
36 m 46 cm |
5 m 38 cm |
0 m 72 cm |
2 m 44 cm |
210,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “972 B Leid 1931” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
972 B Leid 1931 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz |
SA 4 M 428 |
– |
1945 |
Gereviseerd |
1954 |
– |
|
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Industrie |
– |
– |
1931 |
Nieuw |
1931 |
1954 |
|
Bijzonderheden |
Knapzak behoort tot de grote Luxe motoren. Ze is samen met o.a. de Neeltje gebouwd mbv het zelfde lijnenplan. Als motorschip ligt ze vrij hoog op het water. 30 cm op de kop en 90 cm op de hak. De vrangen/(katte)sporen staan op 30 cm afstand. Ze is voornamelijk gebouwd voor het vervoer van bulk (stort) goederen. |
|