Knapzak

Details over het schip Knapzak, BHS nummer 11659


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11659 Knapzak luxe motor staal in 1931 Boot Alphen aan de Rijn
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Zuid- en Noord-Holland, Noord Brabant, Limburg en Belgie Zand, grind, kolen, aardappelen en zout Geen vaste ligplaats
Korte geschiedenis van dit schip
In 1931 liep De Drie Gebroeders voor fl.36.000 van stapel. Dit type schip, een Luxe Motor, dankt haar naam aan de LUXE roef op het achterschip. In de (relatief) ruime roef (25 m2) woonde het schippersgezin. Er waren een keukentje, een toilet en twee kooien, daar sliepen het schippersechtpaar en de kleine kinderen. De grotere kinderen hadden hun eigen onderkomen in het vooronder.

Met een rood kruis op het witte roefdak waagde De drie Gebroeders zich tijdens de oorlogsjaren '44-'45 op de Nederlandse wateren. Het kruis benadrukte de vredelievende bedoelingen van de schipper, die onder meer aardappelen uit Friesland naar de hongerige Amsterdammers bracht.
Helaas werd ook De Drie Gebroeders geconfisqueerd door de Duitse bezetter en gedwongen om goederen (radio's) van Amsterdamse Joden naar Duitsland te vervoeren. In het oosten van het land zorgde een kapotte brug ervoor dat de lading werd overgeheveld op Duitse vrachtwagens. Het schippersgezin dook met het schip onder in een zijkanaal van het Twentekanaal en wachtte daar op betere tijden.

De Luxe Motor kwam door de jaren heen in Brabant en in Limburg terecht en zorgde daar voor het inkomen van schippersgezinnen, totdat het ruim in 1994 definitief te klein was om rendabel zand en grind te vervoeren.

Toen wij het schip in 1994 kochten, stelden we een restauratieplan op. Knapzak moest er aan de buitenkant weer uit gaan zien als in de 30-er jaren. Na 16.000 mensuren waren de intimmering van het ruim en de restauratie een feit.
Illustraties:
Klik hier voor de afbeelding
T.h.v. de 3e Kostverlorenkade, het vestigingsadres van de toenmalige eigenaar Verheul.
Gemaakt op/in: 1944
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Klik hier voor de afbeelding Om Nederlandse verende monumenten meer naamsbekendheid te geven, werd Knapzak deel van het Zuid-Hollandse project 'Varen als toen'
Gemaakt op/in: 2006
Creative Commons Licentie

Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster).
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
36 m 46 cm 5 m 38 cm 0 m 72 cm 2 m 44 cm 210,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “972 B Leid 1931”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
972 B Leid 1931 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Deutz SA 4 M 428 1945 Gereviseerd 1954
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Industrie 1931 Nieuw 1931 1954
Bijzonderheden
Knapzak behoort tot de grote Luxe motoren. Ze is samen met o.a. de Neeltje gebouwd mbv het zelfde lijnenplan. Als motorschip ligt ze vrij hoog op het water. 30 cm op de kop en 90 cm op de hak. De vrangen/(katte)sporen staan op 30 cm afstand. Ze is voornamelijk gebouwd voor het vervoer van bulk (stort) goederen.