Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11670 |
ACHERNAR |
hevelaak |
ijzer |
in 1905 |
Ruitenberg |
Waspik |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
– |
– |
Overig/niet genoemd |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
25 m 85 cm |
4 m 85 cm |
0 m 82 cm |
2 m 10 cm |
50,000 ton |
– |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “131 B Arnh 1930” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
131 B Arnh 1930 |
- |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Kromhout |
LS |
– |
1965 |
– |
– |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Twee jaar geleden heb ik het toengeheten schip "No Neem" gekocht, wat ik geen naam vond, toch? Zeer, zeer slecht onderhouden met dubbele gangboorden die verrotten en verhoogde den waarvan de keggenbank ook al centimeters dik werd van de roestklonters. Het was het pokdaligste schip wat in Alkmaar lag. Het hele schip bedekt met lagen stuifzond waar hele mooie mossoorten zeer goed in gedijden. Het achterroefje was gemaakt van vier lagen piepschuim en de vloer extra hoog gemaakt zodat een gaslamp (levensgevaarlijk) genoeg was voor de verwarming in de winter. Het ruim lag voor de helft vol met huisafval van een jaar of 10 want de vorige eigenaar was selfsupporting en wilde dus ook geen verontreinigingsheffing betalen. Dat vuilnis heb ik niet van hem overgenomen. Ik heb het schip gekocht om z'n mooie vorm, omdat er wel een nieuw dubbel vlak onder gemaakt was en omdat het schip als officieel werkschip ingeschreven staat. Ik ben begonnen met de naam van het schip te veranderen in "Achernar" - even wennen, maar dit is een ster die volgens een bevriend astroloog het sterkst scheen op het moment van de notariele aankoop - , betekent "rivier", een van de vijf rivieren van de onderwereld. Daarna langzaam maar zeker opruimen, wegsnijden verhoogde den, tweede gangboord wegsnijden, zit trouwens prachtige ruitjesplaat gangboordjes onder, mastdek zit er weer in. Roef en machinekamer ben ik nu mee bezig. Het schip wordt een varende glasblazerij waar ik demonstraties mee ga geven aan schoolkinderen en groepen en als ik het allemaal voor de eerstkomende reunie afheb voor geinteresseerde medeschippers. |
|
Bijzonderheden |
|