ACHERNAR

Details over het schip ACHERNAR, BHS nummer 11670


Algemene gegevens
BHS-nummer Scheepsnaam Type schip Gebouwd van Bouwjaar Werf Plaats van de werf
11670 ACHERNAR hevelaak ijzer in 1905 Ruitenberg Waspik
Gebied en vracht
Oorspronkelijk vaargebied Oorspronkelijk soort vracht Huidige ligplaats
Overig/niet genoemd
Maten
Lengte Breedte Diepgang Holte Tonnage Hoogte mast
25 m 85 cm 4 m 85 cm 0 m 82 cm 2 m 10 cm 50,000 ton
Brandmerken:
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “131 B Arnh 1930”
Brandmerk Naam eigenaar (vlgns kadaster) Naam schip (vlgns kadaster) Bijzonderheden
131 B Arnh 1930 - - -
Motoren:
Merk Type Serienr. Bouwjaar Nieuw of gereviseerd? Jaar geplaatst Jaar afgedankt
Kromhout LS 1965
Verhalen over dit schip:
Twee jaar geleden heb ik het toengeheten schip "No Neem" gekocht, wat ik geen
naam vond, toch? Zeer, zeer slecht onderhouden met dubbele gangboorden die
verrotten en verhoogde den waarvan de keggenbank ook al centimeters dik werd
van de roestklonters. Het was het pokdaligste schip wat in Alkmaar lag. Het
hele schip bedekt met lagen stuifzond waar hele mooie
mossoorten zeer goed in gedijden. Het achterroefje was gemaakt van vier lagen
piepschuim en de vloer extra hoog gemaakt zodat een gaslamp (levensgevaarlijk)
genoeg was voor de verwarming in de winter. Het ruim lag voor de helft vol met
huisafval van een jaar of 10 want de vorige eigenaar was selfsupporting en
wilde dus ook geen verontreinigingsheffing betalen. Dat vuilnis heb ik niet van
hem overgenomen. Ik heb het schip gekocht om z'n mooie vorm, omdat er wel een
nieuw dubbel vlak onder gemaakt was en omdat het schip als officieel werkschip
ingeschreven staat.
Ik ben begonnen met de naam van het schip te veranderen in
"Achernar" - even wennen, maar dit is een ster die volgens een bevriend
astroloog het sterkst scheen op het moment van de notariele aankoop - ,
betekent "rivier", een van de vijf rivieren van de onderwereld. Daarna langzaam
maar zeker opruimen, wegsnijden verhoogde den, tweede gangboord wegsnijden, zit
trouwens prachtige ruitjesplaat gangboordjes onder, mastdek zit er weer in.
Roef en machinekamer ben ik nu mee bezig. Het schip wordt een varende
glasblazerij waar ik demonstraties mee ga geven aan schoolkinderen en groepen
en als ik het allemaal voor de eerstkomende reunie afheb voor geinteresseerde
medeschippers.
Bijzonderheden
Glasblazerij aan boord