Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11690 |
Janna |
Luxe Motor |
ijzer |
in 1922 |
A. de Jong |
Vlaardingen |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederland Belgiƫ |
Van 1922 tot 1936: van alles, o.a. meel
1936 tot 1957: bakstenen, glas
WO II: melk
1957 tot 1969: zand |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
Tussen 1957 en 1996 Seolto geheten, luxe motor.
De Janna werd gebouwd tussen 18 april en 20 oktober 1922 en had Middelharnis als thuishaven maar loste vooral in de landbouwhaven van Sommelsdijk. Eigenaar was Pieter Goumare en vanaf 1928 zijn zoon Cornelis. Cornelis Goumare heeft vaak meel gevaren voor Wouda van Sneek naar Rotterdam.
Na verkoop in 1936, veranderde de nieuwe schipper Jan Does de naam in Seolto (Strijd En Onderneming Leidt Tot Overwinning) en werd het schip in het register van Antwerpen ingeschreven. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog verdwenen de laadmast en de giek.
In 1957 werd de Seolto door beugelschipper Wiggert Zuiddam veranderd in een zandschip met zelflosinstallatie. Van 1963 tot 1969 heeft zoon Piet Zuiddam op de Seolto vooral met metselzand gevaren en van 1969 tot 1996 heeft het schip als overslagschip, vastliggend aan de kade bij de Waardt in Schiedam, zandschepen gelost.
Sinds 1998 heeft de Janna haar oorspronkelijke naam terug en ondanks alle veranderingen heeft zij nog steeds de oude 2 cylinder Deutz/Bronsmotor en is het historische interieur van het stuurhuis en de roef behouden gebleven. |
|
Illustraties: |
|
De Janna, hier nog met de naam Seolto, tijdens onze eerste vaarvakantie in 1998 in de Flevopolder. Gemaakt op/in: zomer 1998 Foto: Titus Dekker.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Tewaterlating stalen casco van de Janna, bij de werf van A .de Jong in Vlaardingen Gemaakt op/in: 8 september 1922 Foto: onbekend.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Janna ligt afgebouwd voor de werf van A. de Jong in Vlaardingen Gemaakt op/in: oktober1922 Foto: onbekend.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De JANNA op het Haringvliet. Gemaakt op/in: 30 juli 2006, 13:17:13 Foto: Simon J. de Waard.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Seolto wordt geladen vanaf een paard en wagen, links Adriana en rechts op de kap Jan Does. Gemaakt op/in: Tussen 1936 en 1940
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Adriana van der Klooster en Jan Does. Adriana was duidelijk medeschipper. Gemaakt op/in: Tussen 1936 en 1939
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De Janna met schipper Cees Goumare zijn vrouw en dochter Janna. Gemaakt op/in: Tussen 1928 en 1935
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Da Janna in het Uitgeestermeer Gemaakt op/in: augustus 2008 Foto: Titus Dekker.
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Als beugelschip heeft de Seolto veel zand voor de wederopbouw van Rotterdam gevaren. Gemaakt op/in: 1956 - 1963
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Links op de foto de Seolto met Jan Does, ingezet bij herstelwerkzaamheden in Zeeland. Naast de Seolto het beurtschip de Frans Naerebout van Joop Dekker Gemaakt op/in: voorjaar 1953
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
de Seolto in de haven van Goes met adriana van der Klooster in zwarte jurk op het dek. Gemaakt op/in: 1946 - 1956
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Familie Goumare, links met bolhoed Pieter Goumare, rechts daarvan met pet Cornelis of Cees Goumare Gemaakt op/in: 1922 - 1928
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Schipper Piet Zuiddam met een lading zand uit Mol, Belgie, in een sluis van de Zuid Willemsvaart Gemaakt op/in: 1963-1969
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
De 100 jarige Janna in de buitenhaven van Middelharnis Gemaakt op/in: juli 2022
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Websites: |
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Janna_%28ship,_1922%29
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
Basis voor Wikipedia artikelen |
Wikimedia Commons, de centrale foto-database voor de Wikipedia's in alle talen |
- |
|
Dit schip komt voor op de website:
(tip: Klik op onderstaande link. De website opent dan in een nieuw venster.)
https://www.titusdekker.nl/janna/
|
Beschrijving |
Trefwoorden |
Bijzonderheden |
website is van de eigenaar van de Janna |
- |
- |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
27 m 90 cm |
5 m 04 cm |
1 m 20 cm |
1 m 85 cm |
– |
9 m 50 cm |
|
Brandmerken: |
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “97 B Rott 1926” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
97 B Rott 1926 |
- |
- |
- |
|
Gegevens van het kadasternummer (brandmerk) “97 B Rott 1926” |
Brandmerk |
Naam eigenaar (vlgns kadaster) |
Naam schip (vlgns kadaster) |
Bijzonderheden |
97 B Rott 1926 |
Geanonimiseerd. Alleen zichtbaar voor LVBHB-leden. |
- |
- |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Deutz/Brons 2 cylinder |
BMR2 - 932 |
116356 |
1921 |
Nieuw |
1922 |
– |
|
Verhalen over dit schip: |
Eind februari 1996 kochten wij de luxe motor SEOLTO waar een grote grijperkraan opstond. Het schip was nog in een redelijk authentieke staat: de Deutz - Brons 2 cylinder stond er nog in, de oude gangboorden zaten nog onder het Kalffdek, de stuurhut en de roef waren niet ingrijpend aangepast. Nadat een bedrijfje de kraan had overgenomen kon het grote karwei beginnen: het schip inbouwen tot woonschip en terugbrengen in een redelijk historische staat. Natuurlijk waren we nieuwsgierig naar de geschiedenis van het schip, we begonnen te speuren bij het scheepvaartregister en eindigden bij familieleden en kennissen van de oud schippers met als resultaat verhalen en foto's. SEOLTO (Strijd en Onderneming Leidt Tot Overwinning) was de tweede naam, de oorspronkelijke naam was JANNA, vernoemd naar de vrouw van schipper Pieter Goumare die het schip had laten bouwen. De JANNA werd in 1922 bij scheepswerf A.J. de Jong in Vlaardingen gebouw, waar voornamelijk vissersschepen van stapel liepen (w.o. de BALDFR van het scheepvaartmuseum in Amsterdam). Wegens slapte in de vraag naar nieuwe vissersschepen in de twintiger jaren werden er, bij wijze van uitzondering drie luxe motor's gebouwd. De bouwtekeningen van deze luxe motor's zijn helaas verbrand, maar er lagen nog wel twee glasnegatieven van een van de luxe motor 's in het gemeentearchief van Vlaardingen.... jawel het was de JANNA: foto's van de tewaterlating en de oplevering. Ook het bestek en de bouwovereenkomst zijn bewaard gebleven. Op 18 april 1922 was de bouwovereenkomst getekend, op 8 september was het casco gereed en te water gelaten. Het schip was 20 oktober vaarklaar, ruim een maand te laat, maar de werf mocht 5 zondagen, 9 regendagen, 7 motordagen en een koninginnedag afstrepen. De schipper mocht van de resterende 13 dagen x 5 gulden = 65 gulden in mindering brengen op het aankoopbedrag. Pieter Goumare had vanaf 1907 met een klipper veel op Denemarken gevaren, toen hij de JANNA liet bouwen stond hem het model van een Wad en Sontvaarder voor ogen. Het schip was stevig en robuust gebouwd, had dubbele kattesporen en stalen beneden deuren in het stuurhuis. In 1928 werd de zoon Cornelis de eigenaar van de schip, hij vervoerde vaak meel voor Wouda van Sneek naar Rotterdam. Bij gunstige wind werd op het IJsselmeer een hulpzeil in de laadmast bij-gezet. Met een laadvermogen van 123 ton werd de JANNA te klein voor het familietransportbedrijf Goumare uit Middelharnis en in 1936 verkocht aan Jan Does uit Goes. Van Jan Does is weinig bekend, hij was getrouwd maar had geen kinderen en hij had geen of weinig kontakt met zijn familie. Hij moest zijn eigen boontjes doppen en had wellicht daarom de naam van het schip veranderd in SEOLTO. In de oorlog heeft hij melk gevaren rond Gouda en aan het eind van de oorlog meerdere malen aardappelen (in stro) van Zeeland naar Amsterdam vervoerd. Tijdens de watersnoodramp in 1953 heeft de SEOLTO hulpgoederen gevaren, op een foto uit die tijd ontbreekt de laadmast. Wiggert Zuiddam werd in 1957 de nieuwe eigenaar van het schip en liet het schip aan de tijd aanpassen: de gangboorden werden dicht gelast en de den werd verhoogd, er kwam een stalen laadmast met giek en een zand laad- en losinstallatie op het schip, ook werd de motor verdieseld. Er werd door Zuiddam zand en grind gevaren, daarbij werd herhaaldelijk de Kempen in Belgie aangedaan om zilverzand uit Mol op te halen. In 1974 werd op het dek voor het stuurhuis een Nellen grijpkraan geplaatst en werd de SEOLTO een overslagschip, vastliggend aan de kade in Schiedam. Sinds december 1997 wonen wij op de SEOLTO in het laadruim, de roef wordt grondig opgeknapt: nieuw stalen dak, de ramen gerestaureerd en de oude betimmering komt weer terug. In de zomer van 1999 zal de kleindochter van Pieter Goumare, Janna, het schip de oorspronkelijke naam teruggeven. |
|
Bijzonderheden |
Eigenaar heeft afdrukken van glasnegatieven uit 1922 en authentiek bestek.
Vaart nog met oorspronkelijke motor en heeft roef in authentieke staat. |
|