Algemene gegevens |
BHS-nummer |
Scheepsnaam |
Type schip |
Gebouwd van |
Bouwjaar |
Werf |
Plaats van de werf |
11695 |
Vrouwe Anna-Maria |
luxe motor |
staal |
in 1923 |
– |
– |
|
Gebied en vracht |
Oorspronkelijk vaargebied |
Oorspronkelijk soort vracht |
Huidige ligplaats |
Nederlandse binnenwateren |
Beurtvracht |
Amsterdam en omgeving, Zaanstreek en Haarlem |
|
Korte geschiedenis van dit schip |
De Vrouwe Anna-Maria, een in 1923 geklonken platbodem, is gebouwd als beurtschip. Een beurtvaarder vervoert met vaste dienstregeling goederen door Nederland. Beurtschippers moesten "op hun beurt" wachten met het laden en om af te varen. Vandaar het begrip “beurtvaart”. Beurtschepen vervoerden personen, vee of goederen.
Het type schip heet voluit “Luxemotorschip”. Vanaf 1920 worden in veel zeilschepen motoren ingebouwd. Voor het plaatsen van een motor moest men ruimte maken. Ruimte die er eigenlijk niet was. Om de schroef voldoende rendement te geven was een andere vorm van het schip noodzakelijk. Zo ontwikkelt zich een nieuwe scheepsvorm, waarvan het achterschip aan de nieuwste inzichten is aangepast. In dat achterschip werd een soms fraai betimmerde roef gemaakt, een ongewone mate van comfort. Samen met het kettingstuurwerk met stuurwiel gaf dit zo'n verbetering van de arbeidsomstandigheden, dat dit type de naam “Luxemotor” kreeg.
In de jaren ’70 is de oorspronkelijke “'éénpitter” (ééncilinder gloeikopmotor) vervangen door een zescilinder diesel. Deze gereviseerde Henschel met indirect koeling kreeg een hydraulische keerkoppeling, een stuwdruklager-op-schroefas en een 3-blads bronzen schroef.
De stuurhut is vergroot en de luikenkap van het ruim vervangen door een stalen dekhuis met koekoek.
De achterroef, achter het stuurhuis, is nog in originele staat. Dat gaf een aan boord wonend schippersgezin, toegang naar de roef vanuit de stuurhut. De “nieuwe” opbouw vóór de stuurhut loopt in lijn met de zeeg van het schip. Daardoor heeft de Vrouwe Anna-Maria met de typische “geveegde kont” en de oorspronkelijke mast haar authentieke karakter behouden. |
|
Illustraties: |
|
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Vrouwe Anna-Maria voor anker Gemaakt op/in: 26 mei 2007
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
|
Voorbij Ossenzijl op weg naar Friesland Gemaakt op/in: 15-08-2011
Klik op de thumbnail voor een grotere illustratie (opent in een nieuw venster). |
|
Maten |
Lengte |
Breedte |
Diepgang |
Holte |
Tonnage |
Hoogte mast |
19 m 99 cm |
3 m 50 cm |
1 m 10 cm |
– |
50,000 ton |
– |
|
Motoren: |
Merk |
Type |
Serienr. |
Bouwjaar |
Nieuw of gereviseerd? |
Jaar geplaatst |
Jaar afgedankt |
Henschel |
6 cil. diesel |
– |
1950 |
Gereviseerd |
1978 |
– |
|